newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הבחירות של הפועלים: גל שביתות, סכסוכים והסכמים פורצי דרך

אלפי עובדי כי"ל נאבקים בכוח בהנהלת החברה, עובדים פלסטינים מתאגדים, בתחבורה הציבורית מאיימים בעיצומים ובמגדל ובסלקום חתמו על הסכמים קיבוציים היסטוריים. שבועיים סוערים בעולם העבודה המאורגנת בישראל

מאת:

חודש פחות יום לבחירות, ונראה שסדר היום הציבורי נשלט לגמרי על ידי קמפיינים, ספינים, ספינים-נגדיים, דו"ח המבקר ובתי משפחת נתניהו, בקשות פסילה, תקוות גדולות ואינספור סרטוני רשת שנעים בין המסית לנלעג.

במקביל לכל אלה מתחוללת כאן בשבועיים האחרונים דרמה מסוג אחר: אלפים רבים של עובדים בכל רחבי הארץ נסחפו לתוך מאבקי הישרדות מצד אחד, הגיעו להישגים עצומים מצד שני, והכל במסגרת התעוררות העבודה המאורגנת. מאז 2012 כבר ברור שהעבודה המאורגנת חוזרת ובגדול: רבבות עובדים התאגדו, ועדים הוקמו במקומות שבהם לא היו קיימים שנים ובענפים שלא היו מאוגדים מעולם, ומאבקים מקומיים וכלליים במשק הובילו לשורה של הישגים מרשימים, שהאחרון שבהם הוא העלאת שכר המינימום.

ועדיין, השבועיים האחרונים היו צפופים במיוחד. בקבוצת כי"ל של משפחת עופר מתחולל מאבק איתנים שכולל שביתה בת שבועיים במפעל תרכובות ברום ועיצומים וכמעט-שביתות במפעלים נוספים בקבוצה. שביתות נוספות פרצו במשרד הפנים, במפעל לאלומיניום במישור אדומים, במשפחתונים של משרד הכלכלה, ויש עוד כמה בדרך. בתוך כך עובדי סלקום ומגדל, שהתאגדו בשנתיים האחרונות מול לחצים קשים של הנהלות שניסו לשבור אותם, חתמו על הסכמים קיבוציים שמשפרים באופן דרמטי את תנאי ההעסקה שלהם, ואלפי מדריכים חינוכיים שמועסקים כעובדי קבלן התאגדו לראשונה. .

את ההתפתחויות החשובות ביותר של השבועיים האחרונים ניסיתי לרכז כאן, ואשמח לשמוע על סיפורים נוספים שפספסתי (אפשר לכתוב לי לכאן). בסולידריות ובמאבק.

עובדי כי"ל קורעים כרטיסי חבר בליכוד, מבט:

שביתות וסכסוכים

כימיקלים לישראל: עובדי מפעל תרכובות ברום שבנאות חובב נמצאים בשביתה מזה שבועיים. 140 עובדי החברה נמצאים בסכנת פיטורים מיידית, והעובדים הקימו מאהל מחאה בבאר שבע שממנו הם יוצאים להפגנות באזור. מזה כשבוע זוכים העובדים בעיצומים של סולידריות מצד עובדים אחרים בחברות של משפחת עופר, ובהם עובדי רותם אמפרט, מפעל פריקלס, ספינות צים, בזן, כרמל אולפינים, ועוד.

היום (רביעי) צפויים כ-1,500 עובדי מפעלי ים המלח לסגור את שערי המפעל לכניסה וליציאה של סחורות, ומאיימים לפתוח גם הם בשביתה מלאה מהערב. בים המלח גם תומכים במאבק של עובדי תרכובות ברום, וגם מתנגדים לתוכנית של פיטורי כ-400 מעובדי המפעל שלהם.

הנהלת כי"ל טוענת שהפיטורים הכרחיים להישרדותה, ושבשנים האחרונות החברה הפסידה 1.5 מיליארד שקל. בהסתדרות, מנגד, טוענים שהחברה הרוויחה מיליארדי שקלים רק ב-2014, וגם ראש הממשלה האשים את החברה בניסיון לסחוט הקלות כלכליות מצד המדינה על גב העובדים. עובדי תרכובות ברום כנראה לא מתרשמים יותר מדי מהצהרות נתניהו, וחלקם – החברים במרכז הליכוד – קרעו בשבוע שעבר את כרטיסי החבר שלהם בליכוד. במאהל המאבק שלהם מבקרים פוליטיקאים, ובהם עמיר פרץ ושלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), יאיר לפיד (יש עתיד), אילן גילאון ותמר זנדברג (מרצ) ודב חנין, עאידה תומא-סולימאן ויוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת).

מאבק העובדים, שכלל הפגנה גדולה בבאר שבוע שבוע שעבר, צפוי להמשיך עם הפגנות בכל ערי וכבישי הדרום בימים הקרובים, כשיו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, נחוש להוביל אותו עד הסוף. "לא ייתכן שאחד המעסיקים הגדולים והמשמעותיים ביותר בנגב מאיימים בפיטורים מבלי לקחת בחשבון את ההשלכות של הצעדים שלו", אמר ניסנקורן.

רשות האוכלוסין וההגירה: מאז יום שני שובתים כ-50 עובדי לשכת רשות האוכלוסין במזרח ירושלים ועובדי מעבר הגבול באלנבי. העובדים מוחים על הרעה בתנאי העבודה, מהלכים חד צדדיים של ההנהלה, התנכלות לחברי הוועד ואפליה בין עובדים.

מ.ש. אלומיניום: היום בשעות הצהריים צפויים 65 העובדים הפלסטינים בחברת מ.ש. אלומיניום במישור אדומים לפתוח בשביתה. כפי שפורסם כאן בעבר, העובדים התאגדו לאחרונה במסגרת ארגון העובדים "מען", אך ההנהלה מסרבת להכיר ביציגות הארגון או לנהל משא ומתן, ולטענת העובדים לוחצת עליהם לבטל את הצטרפותם לארגון. העובדים התאגדו מכיוון שלטענתם ההנהלה חייבת להם סכומי עתק שלא הופרשו לקרנות פנסיה, מורידה להם סכומים באופן בלתי חוקי מתלושי השכר, ועוד. בהנהלת החברה אמרו לשיחה מקומית שהם לא מנהלים את ענייניהם מעל גבי העיתון.

מצבם של העובדים הפלסטינים קשה במיוחד, שכן הם זקוקים לאישור צבאי כדי להכנס לעבודה – אישור שתלוי ברצונו הטוב של המעסיק. מעסיק אחר במישור אדומים, מוסך י. צרפתי, פיטר בקיץ האחרון את יו"ר הוועד שהוקם במוסך מטעם מען, והארגון מנהל עד היום מאבק משפטי בניסיון להחזירו לעבודה.

> הבוז של כחולי המדים: למה שוטרי ניו יורק שובתים נגד ראש העיר

ניסן נמני, שלומי שטרית ונהגים נוספים. נחושים להאבק. (צילום: אבי בלכרמן)

ניסן נמני, שלומי שטרית ונהגים נוספים בחברת קווים. נחושים להאבק. (צילום: אבי בלכרמן)

תחבורה ציבורית: כאלף כ-2,300 נהגי האוטובוסים בחברת קווים ובחברת אגד תעבורה (חברה בת של אגד, בשיתוף עם IDB) נמצאים בסכסוכי עבודה ומאיימים לנקוט בעיצומים בימים הקרובים בשל סירוב ההנהלות שלהם לנהל משא ומתן ענייני על הסכם קיבוצי, ללא סחבת. הנהגים בחברות, שחולשים על כשליש מהתחבורה הציבורית בישראל, מאוגדים בארגון "כוח לעובדים", ודורשים העלאות שכר ושיפור בתנאי ההעסקה שלהם. כמו שכתב כאן אבי בלכרמן, בחברת קווים נקטו בעיצומים וסירבו לגבות תשלום מנוסעים במאי האחרון.

מטפלות המשפחתונים: התארגנות מטפלות המשפחתונים הן סיפור מיוחד. מדובר בעובדות עצמאיות, לכאורה, רק שתנאי העבודה שלהן מוסדרים כולם על ידי משרד הכלכלה. המטפלות, רבות מהן נשים חרדיות וערביות, התאגדו בכוח לעובדים ושבוע שעבר שבתו ליום אחד בדרישה לעדכון תנאי ההעסקה שלהן כפי שמוגדרים על ידי המשרד. בארגון מאיימים שאם הדרישות לא ייענו יימשכו השביתות בימים הקרובים.

[עדכון:] סדנאות האמנים: במהלך חודש מרץ צפויה עיריית תל אביב לסגור את סדנאות מוזיאון תל אביב מאירהוף-דובנוב. בסדנאות האמנות לומדים כיום כ-2,2200 תלמידים, והעירייה מתכוונת להחליף את הסדנאות בגני ילדים. עובדי הסדנאות יצאו למאבק בכוונת הסגירה, הם נוקטים בעיצומים ומפגינים נגד עיריית תל אביב בדרישה לשמור על המקום בחיים.

רשת מגה: אתמול הודיעה רשת מגה, שבבעלות דודי ויסמן, על סגירתם המתוכננת של חמישה סניפים של הרשת (יבנה, נתיבות, ביתר עילית, קרית ים ואור עקיבא), שעלולים להוביל לפיטורים של 65 עובדים. ההודעה הפתיעה את ועד העובדים ואת ההסתדרות, שכן אלה היו באמצעו של משא ומתן עם הנהלת החברה על תוכנית התייעלות שלא תצריך פיטורי עובדים. בחברה אומרים שינסו למצוא חלופות עבודה בתוך החברה לעובדי הסניפים שייסגרו, אך בהסתדרות מאיימים בעיצומים אם ההנהלה לא תקפיא את המהלך ותחזור לשולחן המשא ומתן.

הפגנת מטפלות המשפחתונים בכתבת "הטלוויזיה החברתית":

הסכמים קיבוציים מעולים

מגדל: רק לפני שנה נזקקה ההסתדרות לפנות לבית הדין לעבודה כדי לעצור את הנהלת חברת הביטוח מגדל מלהתערב במהלך ההתאגדות של עובדיה. בית הדין פסק נגד הנהלת החברה ובעליה, שלמה אליהו, ואיים עליהם בקנס של 200 אלף שקל אם ימשיכו לפגוע בהתארגנות. בסופו של דבר הוועד הוקם, ואתמול התבשרו 2,900 עובדי החברה על חתימת הסכם קיבוצי בחברה.

ההסכם כולל שורה ארוכה של הישגים משמעותיים, ובהם: מענק חד פעמי לכבוד החתימה על ההסכם, העלאת שכר המינימום בחברה, מנגנון העלאת שכר כל שנה לפי ותק העובדים, תוספת של ימי חופשה, שני "ימי בחירה" בשנה (מועדים שאינם חגים, שבהם ניתן לקחת חופשה בתשלום), תשלום על ימי מחלה מהיום הראשון, הגדלת דמי ההבראה וההפרשות לפנסיה, וקרנות השתלמות לכל העובדים. עוד השיגו העובדים התחייבות של ההנהלה לתשלום פיצויי פיטורים גם במקרה הל התפטרות, סבסוד ארוחות, סבסוד לימודים, סבסוד קייטנות לילדים, תקציב ביגוד לעובדים שמקבלים קהל, ועוד.

אחד ההישגים החשובים בהסכם הקיבוצי הוא מעבר להעסקה ישירה של עובדי הניקיון, האבטחה ועוד, והחלת ההסכם הקיבוצי גם עליהם. הסעיף הזה, שאינו מובן מאליו כלל ומשקף סולידריות של עובדי החברה עם העובדים ה"שקופים" שלצדם, הוא חלק מהאג'נדה של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, להלחם בתופעת ההעסקה הנצלנית באמצעות חברות קבלן (בהקשר זה שווה לציין גם את המכון הבינלאומי למנהיגות, בית הספר של ההסתדרות לוועדי עובדים, שגם הוא קלט בשבוע האחרון את כל עובדי הניקיון שלו להעסקה ישירה, במסגרת מהלכים דומים במוסדות אחרים בהסתדרות).

"מדובר בהישג יוצא דופן הכולל מספר אלמנטים שלא נראו עד כה בענף הביטוח או בהתארגנויות החדשות במשק", אמר יו"ר ועד העובדים במגדל, מודי גת. "אני גאה בכך שהצלחנו לתקן עיוותי תגמול היסטוריים ולהביא להכרה בעובדי מגדל בתור הכוח המניע להצלחת החברה".

סלקום-נטוויז'ן: גם בסלקום לפני שנה וחצי עוד ניהלו מאבק נגד נסיונות ההתאגדות, וגם שם חתמו השבוע על הסכם קיבוצי ראשון. מדובר בהסכם הקיבוצי השני בענף הסלולר, אחרי זה של פלאפון, ויש לצפות להסכמים דומים גם בשאר חברות הסלולר הגדולות, שהתאגדו בהסתדרות לאחרונה.

ההסכם הקיבוצי מבטיח לעובדים נתח של 12.5 אחוז מרווחי החברה (מעל 400 מיליון שקל בשנה), העלאה הדרגתית בשכר המינימום של החברה, מנגנון העלאת שכר לפי ותק, מנגנון פיטורים חדש שמגביר יציבות תעסוקתית, הפסקות ארוכות יותר, עוד ימי חופש ויום בחירה אחד בשנה (באחד במאי!), העלאה בדמי ההבראה, דמי ביגוד, קרנות השתלמות לעובדים ותיקים, סבסוד בגני ילדים ועוד.

"ההסכם שלנו מבטא מערכת יחסי עבודה בריאה, נכונה ואמיצה ונחתם ללא סכסוך עבודה או עיצומים ותוך הידברות כנה", אומרת מיה יניב, יו"ר ועד העובדים בסלקום. "ההסכם מכוון לניצחון משותף וחיבור אמיתי שלנו העובדים עם החברה. החיבור עליו אני מדברת מתבטא לא רק במילים אלא בשותפות ברווחי החברה".

ידיעות הקיבוץ: בדצמבר האחרון קיבלו כל עובדי "ידיעות הקיבוץ" זימונים לשימועים לקראת פיטורים. העובדים התאגדו במסגרת ארגון העיתונאים בהסתדרות, עצרו את הפיטורים, ניהלו משא ומתן עם ההנהלה, ולפני כשבועיים הגיעו להסכם קיבוצי שמצמצם את היקף הפיטורים, מבטיח מענקי פרישה לעוזבים, ומחייב את שני הצדדים לתקנון האתיקה של מועצת העיתונות. (זה המקום לציין שהח"מ חבר מזכירות ארגון העיתונאים, ויו"ר-שותף לוועדת העבודה של הארגון, שניסחה את טיוטת ההסכם הקיבוצי).

> שביתה בגטו קרית גת: יוצאי אתיופיה נאבקים במרכז הקליטה

החתימה בסלקום: יו"ר האיגוד המקצועי לעובדי סלולר, יקי חלוצי, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, יו"ר ועד סלקום, מיה יניב, ומנכ"ל סלקום, ניר שטרן (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)

החתימה בסלקום: יו"ר האיגוד המקצועי לעובדי סלולר, יקי חלוצי, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, יו"ר ועד סלקום, מיה יניב, ומנכ"ל סלקום, ניר שטרן (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)

קרובים לחתימה

עשרות עובדי מפעל ופורג'ט באופקים, ששבתו לאחרונה שבוע וחצי תוך התנגשויות חוזרות ונשנות עם ההנהלה, נמצאים קרוב לחתימה על הסכם קיבוצי שישפר את תנאי עבודתם. גם עובדי הסגל המנהלי והטכני באוניברסיטת בן גוריון מתקדמים במגעים שלהם עם ההנהלה בדרך לשיפור תנאיהם והשוואתם לתנאי עובדים אחרים באוניברסיטה.

750 עובדי "יד ושם" צפויים גם הם בקרוב ליהנות מהסכם קיבוצי חדש, וכך גם המרצים במכללת שנקר ברמת גן, שקרובים לחתימה על הסכם בעקבות חתימה על הסכם במכללה האקדמית תל אביב-יפו – לאחר ששתי המכללות היו בשביתות לסירוגין בשנה האחרונה. עובדי ופורג'ט והסגל המנהלי מאוגדים בהסתדרות, בעוד שעובדי יד ושם והמכללות מאוגדים בכוח לעובדים.

> את המאבק הזה עובדי ופורג'ט לא מתכוונים להפסיד

עובדי ופורג'ט השובתים מפגינים מחוץ למפעל החברה באופקים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עובדי ופורג'ט השובתים מפגינים מחוץ למפעל החברה באופקים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

החלטות בתי משפט

שתי החלטות חשובות לעבודה המאורגנת התקבלו בשבועיים האחרונים בבית הדין לעבודה בתל אביב. בשבוע שעבר קבע בית הדין שחובתה של חברת וואן (מפעילת אתר הספורט בשם זה) לחשוף בפני נציגי העובדים נתונים על היקפי משרות, גובה שכר והתקשרויות עם פרילנסרים, במסגרת המשא ומתן על ההסכם הקיבוצי בחברה. הנהלת וואן מערימה בעקביות קשיים על התארגנות עובדיה, ניסתה לפטר חבר ועד, סירבה במשך חודשים ארוכים להכיר ביציגות ארגון העיתונאים, ועכשיו הקשתה על ניהול המשא ומתן – וכמעט כל צעד חייב התערבות של בית הדין לעבודה.

שבוע לפני כן ניצח ארגון מען את בית הספר לאמנות "מנשר" בבית הדין לעבודה. בית הדין קבע שבית הספר פגע בהתארגנות העובדים וניהל משא ומתן שלא בתום לב, והמנהל – עודד ידעיה – חויב לשלם 50 אלף שקל פיצוי לארגון. בשני התיקים ייצגו את העובדים עורכי הדין אמיר בשה ומורן סבוראי ממשרד בני כהן, ובשני גם איה ברטנשטין, ממען.

התאגדויות חדשות

בשבוע האחרון התאגדו בהסתדרות 150 עובדי "כרמית תעשיות ממתקים" בראשון לציון, וחמישים עובדי ההתאחדות לכדורגל, ובשני המקומות התחילו לנהל משא ומתן להסכמים קיבוציים.

[עדכון: יצא שפספסתי את המעניינת מכל ההתארגנויות החדשות, וזו התאגדות עובדי תוכנית "קרב". מדובר בכ-3,000 מדריכים שעובדים עבור משרד החינוך והחברה למתנ"סים בפעילויות חינוך והעשרה לילדים ובני נוער בשעות אחר הצהריים, אך מועסקים כעובדי קבלן, ומפוטרים ומועסקים מחדש כל שנה. למעלה מחצי מהם בחרו להצטרף להסתדרות והכריזו לפני כשלושה שבועות על יציגות. מטרת ההתארגנות, אומר יו"ר ועד העובדים, אורי ליברטי, היא "קידום חינוך איכותי בתנאי העסקה הוגנים". שיהיה להם בהצלחה.]

> ממאבק עובדי מעריב להרוגים ברהט: ללמוד סולידריות דרך הבטן

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf