newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שלוש תגובות לדו"ח האו"ם על צוק איתן, שלושה שקרים

למרות התגובות השקריות של גורמים רשמיים לדו"ח: הפרקליט הצבאי הראשי כן פתח בחקירות של מקרים בהם יש חשד שחיילים ביצעו פשעי מלחמה, הצבא כבר מזמן הודה שהמנהרות כוונו לעבר מטרות צבאיות, ולא ארגוני השמאל הם אלו שהעידו בפני הוועדה

מאת:

דו"ח ועדת זכויות האדם של האו"ם לגבי העימות המזוין בעזה בקיץ הקודם גרר כצפוי את התגובות הרגילות על צביעות. "הדו"ח מגנה את ישראל יותר מסוריה, צפון קוריאה ואיראן ביחד", אמר נתניהו, למרות שהוועדה אכן גינתה השנה את המשטר האיראני, וגם את הצפון קוריאני. לגבי מצב זכויות האדם במלחמת האזרחים בסוריה הוועדה הגישה בשנה וחצי האחרונות תשעה דוחות. נראה שהתגובה המעשית היחידה לדו"ח זכויות האדם בישראל היא ניסיון לפגיעה כלכלית והסתה נגד ארגוני זכויות האדם במדינה.

לצד אלו בלטו השקרים הבוטים שהושמעו בתקשורת ועל ידי פוליטיקאים מהימין. הנה כמה מהם:

מי באמת העיד בפני הוועדה?

אורי אריאל הודיע כי יבטל את תקני השירות הלאומי בארגוני שמאל ובהודעה לעיתונות שצוטטה כלשונה ללא בדיקה הוא כותב "יש לציין כי עם פרסום הדו"ח נחשפו רשימת הארגונים שהעידו בפני הוועדה ואף מצוטטים בהרחבה בדו"ח. ביניהם נמצאים ארגון 'בצלם' ו'האגודה לזכויות האזרח' כאשר כל אחת מהן מחזיקה תקן של שירות לאומי". ב"מעריב", "סרוגים" וגם ב"ערוץ 7" שפרסמו את ההודעה אפילו לא מצוין שמדובר בציטוט של הודעת השר, אלא המידע מוצג כעובדה.

מדובר בשקר. "בצלם" ו"האגודה לזכויות האזרח" לא העידו בפני הוועדה. אין בעדות שום רע, אך הם לא העידו. הם אכן צוטטו שם, אבל כך גם החוק הבינאלומי, וחיילי צה"ל. מי שדווקא כן העידו היו תושבי עוטף עזה שנשלחו על ידי הממשלה, והעיתונאי הישראלי אור הלר.

> כך נחקרתי בשב"כ על המשט לעזה כשחזרתי מחופשה ביוון

בית הספר במחנה הפליטים ג'בליה שהפך למקלט ליותר משלושת אלפים ושלוש מאות פלסטינים, אחרי הפצצת חיל האויר לילה קודם. שישה עשר נהרגו בהפצצה. עזה, 30 ליולי, 2014. (באסל יאזורי/אקטיבסטילס)

בית הספר במחנה הפליטים ג'בליה שהפך למקלט ליותר משלושת אלפים ושלוש מאות פלסטינים, אחרי הפצצת חיל האויר לילה קודם. עזה, 30 ליולי, 2014. (באסל יאזורי/אקטיבסטילס)

האם הפרקליט הצבאי מוטה נגד ישראל?

נתניהו שהגיב לדו"ח אמר כי "ישראל איננה מבצעת פשעי מלחמה".

מדובר בשקר. מי אומר? הפרקליט הצבאי הראשי. הוא הגיש כתב אישום נגד חיילי גולני שבזזו 2,420 שקלים בבית בשכונת שג'אעיה. פשע מלחמה. הוא פתח בשבע חקירות פליליות בתקיפות בהן נהרגו עשרות פלסטינים לאחר שבדיקות שצה"ל עצמו "העלו יסוד סביר לחשד כי התקיפות בוצעו שלא בהתאם לכללים המחייבים את כוחות צה"ל". למשל תקיפת בית ספר של אונר"א הממוקם בג'באליה במהלכה נהרגו 20 בני אדם ב-21 ביולי. למשל תקיפת בית קפה בחוף הים של ח'אן יונס ב-9 ביולי במהלכה נהרגו 9 בני אדם, אז התברר, לאחר בדיקה, כי למרות שקרים של דובר צה"ל באנגלית, פיטר לרנר, שהופצו בניו יורק טיימס כאילו התקיפה פגעה וכוונה לעבר מחבלים, לא היו כאלה בבית הקפה שהופצץ ללא אזהרה.

החקירות הללו נפתחו כדי למנוע מחיילי צה"ל להישפט בבית המשפט הבינלאומי בהאג, והן נפתחו לאחר שבצה"ל עשו בדיוק את מה שעשתה הוועדה ופשוט קראו את דו"חות ארגוני זכויות האדם. כך הם אומרים במפורש. אז גם צה"ל אנטישמי ומוטה? אם הארגונים משקרים, למה צה"ל מסתמך על דיווחיהם?

אין באמור לעיל  כדי לומר שהמנגנון בו צה"ל חוקר את עצמו הוא ראוי, כפי שכבר הוכח פעמים רבות במקרים של הריגות פלסטינים בשטחי הגדה המערבית. הפחד הישראלי מכך שהפלסטינים יתקבלו לחברות בבית המשפט הבינלאומי בהאג מבוסס כולו על החשש שמעשי המשטר הצבאי בגדה המערבית הינם פשעי מלחמה שצה"ל מן הסתם מתעלם מהם. אך אם צה"ל בעצמו קובע כי בוצעו פשעים המנוגדים לדיני הלחימה, מוזר שראש הממשלה טוען אחרת.

איפה נמצאו פתחי המנהרות?

בדו"ח נכתב כי "הוועדה לא יכולה לקבוע בוודאות מה הייתה מטרת הקבוצות החמושות הפלסטיניות בהקמת המנהרות הללו ובשימוש שנעשה בהן. הוועדה הבחינה כי במהלך התקופה שנבדקה, המנהרות שימשו אך ורק לצורך מתקפות שכוונו נגד עמדות צה"ל בתוך ישראל, צמוד לקו הירוק, המהוות מטרות צבאיות לגיטימיות".

בתקשורת הישראלית הוצג סעיף זה כאבסורדי, שקרי, ומקומם והקפידו לומר שפתחי המנהרות היו ביישובים ליד גני ילדים. בוואלה העיתונאי דב גילהר ליגלג ואמר כי מטרתן "רכבת תחתית". נתניהו הסביר בעבר ש"כל מטרתן השמדת אזרחינו והרג ילדינו".

מדובר בשקר. מי אומר? שוב צה"ל והמציאות. כך למשל בהודעה בגלי צה"ל מה-31 ביולי 2014 מצוטט בכיר בצה"ל שאומר "כל המנהרות כוונו לעבר מטרות צבאיות ולא לעבר יישובים בעוטף עזה". אנשי דוברות יישובי עוטף עזה ביקשו באותו יום במפורש מהתקשורת להפסיק להשתמש בשקר לגבי פתחי המנהרות. גם החדירות עצמן הראו זאת. למשל, זו ב-28.7 שכוונה לפגוע בחיילי הפילבוקס ולאחר שהצליחו חזרו לשטח הרצועה, או זו ב-21.7 מצפון הרצועה אשר הניחה מארב לחיילי צה"ל והמתינה שיגיעו לפי תחקיר צה"ל. כך גם בשלושת החדירות הנוספות.

בשום חדירה לא ניסו חמושי החמאס להגיע ליישובים. האם זה עתיד להיות המצב גם בעתיד? אני לא יודע, אבל כל קביעה אחרת לגבי הקיץ הקודם איננה נסמכת על עובדות.

העובדות שמופיעות בסעיף זה פורסמו כבר בקיץ הקודם על ידי עמנואל ילין בשיחה מקומית.

> דו"ח האו"ם על צוק איתן: האם התחנה הבאה היא האג?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf