newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שנת 2015 צריכה להיות השנה של הקהילה הטרנסג'נדרית

למרות שהיא החוליה החשופה ביותר לפגיעות בתוך הקהילה הלהטב"קית, הקהילה הטרנסג'נדרית נדחקה שוב ושוב הצידה לטובת מאבקים בורגניים ביסודם. כעת מתגבשת עצומה בדרישה להקדיש את מצעד הגאווה התל-אביבי הבא לקהילה

מאת:

כותבת אורחת: גאיה פולת

ינואר 2014. 11 מג"בניקים נעצרים בחשד שתקפו בגז פלפל טרנסג'נדרית שעובדת בזנות למחייתה. כמה חודשים אחר כך, יעמוד השר לביטחון פנים על דוכן הנואמים בכנסת, ויטען שהיה מדובר בחג כלשהו, אולי פורים כי מדובר בגבר בלבוש אישה, ואף לא יצליח להגיד את המילה "טרנסג'נדרית". אבל אהרונביץ' כן הצליח לומר בפה מלא ובלי להתבלבל: הכל בסדר, אין בעיה.

כמובן שמדובר בשטויות במיץ עגבניות. הקהילה הטרנסג'נדרית היא כיום אחת הקהילות המופלות ביותר בארץ. בלי צל של ספק מדובר בקהילה החשופה לאלימות הכלכלית, הפיזית, והמילולית הגבוה ביותר בקרב הקהילה הלטהב"קית. ואם יורשה לנו רגע אחד של כנות, הרי שעל אף שהומופוביה והלסבופוביה והביפוביה עדיין חיים ובועטים (לצערנו), עדיין מרביתה של הקהילה הלטב"קית חיה בשלווה ובשגשוג יחסי. בשנים האחרונות העדיפו ראשי הקהילה הלהטב"קית (או יותר נכון, ראשי הקהילה בעיני עצמם) לקדם נושאים ומאבקים בורגניים להפליא (חתונות, ילדים וכו'), והגם שהם חשובים, ספק אם הם רלוונטיים לכלל הקהילה. יתרה מזאת: חלקם, כגון פונדקאות לזוגות של הומוסקסואלים, נעשים למורת רוחם ובניגוד לרצונם של פעילים אחרים בקהילה (ובעיקר – לסביות)  ואף מפלגים את הקהילה.

על רקע המוסר הכפול, שלפיו פעילים בקהילות המוחלשות בקהילה הלהט"בית – הלסבית, ביסקסואלית, טרנסג'נדרית או קווירית נדרשו "להתמסר" לטובת המאבקים של ההומואים הבורגניים, תוך השתקת צרכיהם הספציפיים, מתגבשת בימים אלו יוזמה להקדיש את מצעד הגאווה התל אביבי, מצעד הגאווה הגדול והמרכזי בישראל, לטובת הקהילה הטרנסג'נדרית. את היוזמה הציע אלישע אלכנסנדר, פעיל טרנסג'נדרי ותיק ומוכר, שקיבל השראה מיוזמה דומה בספרד ב-2010, ואליו הצטרפו מספר פעילים חברתיים, וביניהן כותבת שורות אלה.

פעילי היוזמה הציעו את ההצעה באופן רשמי בפגישת סיעור מוחות לבחירת נושאים למצעד הגאווה לפני כשבועיים (בין הנושאים האחרים שהוצעו: 40 שנה לאגודה הלהט"ב) וכעת פועלים להשיג רוח גבית ליוזמה, בין היתר באמצעות עצומה שהם פתחו.

בדברי ההסבר לעצומה נכתב:

בשנים האחרונות עשתה הקהילה הגאה בארץ קפיצת דרך מרשימה – מקהילה שפוליטיקאים נזהרו שלא להזכירה בקול, לכזו שפוליטיקאים רבים ביניהם מי חבר גדול יותר שלה.

אך לאורך השנים אחת מאותיות הלהט"ב נזנחה ונדחקה הצידה. טרנסג'נדריות וטרנסג'נדרים הם אלו הנתונים לאלימות הרבה ביותר והמתמודדים עם הבורות הגדולה ביותר. אך למרות זאת, דווקא הקהילה הטרנסג'נדרית נותרה פעמים רבות שקופה ובלתי נראית.

למרבה השמחה, השנה האחרונה היתה שנת מפנה לקהילה הטרנסג'נדרית בארץ ובחו"ל. מ"כתום זה השחור החדש" ולוורן קוקס, "טרנספרנט" של אמזון, דרך שיפור הנוהל לשינוי מין במשרד הבריאות, איזכור ראשון לזהות מגדר וטרנסג'נדריות בספר החוקים הישראלי, ועד הקמת ארגון ״מעברים״, פרויקט "גילה" ועוד.

 2014 היתה השנה שבה סוף סוף היתה התייחסות לקהילה הטרנסג'נדרית.

לפיכך, אנו החתומים מטה, חברות וחברי הקהילה הגאה ותומכיה, מבקשות ממארגני מצעד הגאווה בתל אביב לשנת 2015 להיענות ליוזמה להקדיש את מצעד הגאווה לקהילה הטרנסית. אנו מקווים שתל אביב תדע לחגוג את הפלורליזם והרב-גווניות שבה באופן אמיתי ואותנטי, ותצטרף בכך לערים גדולות אחרות כגון מדריד, שגם הן הקדישו את מצעד הגאווה להעלאת מודעות לזכויות טרנסג'נדרים/ות.

יש לנו זכות לקרוא לעצמנו קהילה רק כל עוד הפרטים הכי מודרים בקרבנו לא נופלים תחת הגלגלים ונדרסים במהלך השעיטה קדימה. אחרת, אנחנו סתם אוסף של פרטים ואינדיבידואלים. השנה, יותר מתמיד, הגיע הזמן שנוכיח שאנחנו באמת קהילה, ונעלה על ראש שמחתנו את אלו שזקוקות וזקוקים לכך יותר מכולם.

אנו קוראות למארגני מצעד הגאווה 2015, לעזור להציב את הקהילה הטרנסג'נדרית על המפה ובמרכז מצעד הגאווה של שנת 2015.

בל נטעה, הקדשת מצעד הגאווה לקהילה הטרנסג'נדרית אינה עניין של מה בכך. הנושא המרכזי משמש בעיקר ליצירת שיח תקשורתי והצפת בעיות וסוגיות הקשורות לקהילה הגאה. בחירת הקהילה הטרנסג'נדרית כנושא המרכזי תאפשר לראשונה להציף לראש סדר היום הציבורי את קשייה של הקהילה הטרנסג'נדרית. השנה צריכה להיות השנה של הטרנסג'נדרים והטרנסג'נדריות, שכמעט בכל פעולה יומיומית עלולים למצוא את עצמם מתמודדים עם בורות ואף אלימות פיזית או מילולית. השנה, צריך להעמיד במרכזו של המצעד את אלו שעד השנה נעדרו אף את המשאבים הבסיסיים לשכירת משאית משל עצמם במצעד.

> ניצחון לקהילה הטרנסג'נדרית: עודכן הנוהל לשינוי מין של משרד הבריאות

גאיה פולת היא פעילה בקהילת הלהטב"ק.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf