newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תפסיקו לקרוא ליישובי הבדואים בנגב "פזורה"

השימוש של השלטונות במילה "פזורה" לתיאור התיישבות הבדואים בדרום, הוא חלק ממסע דה-לגיטימציה נגד תושבי הישובים שהמדינה אינה מכירה בהם. כך נוצרת תמונה לפיה הבדואים מפוזרים בנגב באקראיות ומשתלטים עליו

מאת:

חיפוש מהיר של המילה "פזורה" בגוגל מעלה מיד את הצירוף המוכר "הפזורה הבדואית". במרבית הכתבות וההתייחסויות להן זוכים הכפרים הבדואים הבלתי מוכרים בנגב, כמעט תמיד מתייחסים אליהם כאל פזורה. אם להגיד את האמת, כן, יש גם חברים רבים בקהילה הבדואית בנגב שממשיכים להשתמש בהגדרה הזו שטבעה המדינה. במצב העניינים הזה, על אף שבכל פעם בה אני שומעת "פזורה" קופץ לי הפיוז, עולה לי לחץ הדם ואני מוכנה להסתער על מי שמשתמשים במונח הזה, ברור שלא נעשתה עבודה מספקת כדי שכולם ידעו מה עומד מאחורי המונח הזה.

> מדוע הסטטוס קוו בהר הבית אינו אפשרי

כפר בדואי בנגב (צילום: אקטיבסטילס)

כפר בדואי בנגב (צילום: אקטיבסטילס)

בעוד שמדינת ישראל, והשופר שלה, התקשורת, רוצות שנחשוב שהבדואים בנגב מתגוררים בפזורה, משמע הם מפוזרים במרחב, בלי שום היגיון מאחורי ההתיישבות הזו, המצב בשטח שונה. כשהמדינה אומרת "פזורה", היא מתכוונת למעשה לכפרים הבדואים הבלתי מוכרים בנגב. הכפרים הללו, שחלקם היו קיימים לפני הקמת המדינה ואחרים הועברו על ידי הממשל הצבאי במהלך שנות ה-50 של המאה הקודמת אל המקום בו הם ניצבים כיום, הם יישובים של ממש. לא מדובר בבתים שמפוזרים במרחב באופן אקראי, מדובר ביישובים שהמדינה אינה מכירה בהם. כחלק ממסע הדה-לגיטימציה נגד תושביהם ונגד קיומם לימדו את כולנו שהבדואים – הם גרים בפזורה הבדואית כמובן.

הבחירה באיזה אופן להתייחס לכפרים הללו היא בחירה פוליטית. כך גם הבחירה במילה שבאמצעותה נתייחס אל הכפרים הבדואים הללו. השימוש במילה "פזורה", מילה שגורה כל כך בשפה שלנו, היא בחירה בשיח של השלטונות ויותר מזה, במהלך הפוליטי שאלה מנסים לקדם. מנגד, ההתייחסות אל הכפרים הבדואים ככפרים בלתי מוכרים, גם היא פוליטית, והיא טומנת בחובה את ההכרה בקיומם של הכפרים, גם אם מדינת ישראל אינה מכירה בהם.

> רצח עשר הנשים ומדרג הכבוד של גברים

הכפר הבדואי אום אלחיראן (יותם רונן/אקטיבסטילס)

הכפר הבדואי אום אלחיראן (יותם רונן/אקטיבסטילס)

המילה "פזורה", אם ניתן למחשבות לנדוד, אומרת עוד הרבה יותר מזה. היא מתחברת לאימרה הרווחת ״הבדואים משתלטים על הנגב״ ואפילו לדימוי "האויב מבפנים" שמלווה את הקהילה הזו לאורך השנים. הרי, אם הבדואים מפוזרים ככה סתם בנגב, הם באמת משתלטים עליו, ובונים עוד ועוד בתים בלי שום היגיון, ולמי שנוסע בכבישי הנגב, ולא מבדיל בין הכפרים שבאמת אין להם שום שלט בכניסה, זה דווקא מסתדר.

לא באתי לשכנע שמדובר בכפרים בלתי מוכרים או שדווקא מדובר בפזורה בדואית. באתי לבקש שלהבא, תעשו בחירה מושכלת. שתדעו, שהצירוף "פזורה בדואית" טומן בחובו הרבה משמעויות פוליטיות שרובנו כלל לא מודעות ומודעים אליהן, ושגם הבחירה המודעת להתייחס אל הכפרים הבדואים כבלתי מוכרים, חובקת אמירה חשובה, שמכירה במאבקם של תושבי ותושבות הכפרים הללו להכרה ביישוביהם על ידי המדינה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf