newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תקרית יערי-וייס: מי בכלל צריך פרשנים לענייני ערבים?

התקרית בין אהוד יערי לדנה וייס חשפה שוב שמבחינת תקשורת המיינסטרים רק לחברים מהפלוגה מותר לפרש את המציאות באמצע הסלון הישראלי הממוצע. וייס שניסתה לחדור לטריטוריה הגברית הזאת נוטרלה

מאת:

בסוף השבוע האחרון קיבלנו שוב תזכורת מדוע הזן הזה של עיתונאים – "פרשנים לענייני ערבים" – צריך להיכחד. מדובר ביהודים האלו שמבינים אותנו הערבים יותר מאשר אנחנו מבינים את עצמנו. אלו ששוב ושוב ביזו את עצמם ומקצועיותם על גבי המסך, שפעמים רבות מידי הפרשנות שלהם רחוקה מהמציאות ושעם כל פשלה שלהם מציינים שהעולם הערבי והמוסלמי הוא אכזרי ובלתי צפוי.

אני מודה לאל על הפיגוע השוביניסטי שעשה אהוד יערי לדנה וייס בערוץ שתיים שחשף שוב איך גברים כמוהו נעשים קנאים אמיתיים לטריטוריה שהם בנו לעצמם במשך שנים. הרי כאשר אישה עם דעה קצת אחרת מתקרבת לגדר האחוזה של הפרשן הבכיר מיד עולה החשש שהיא תראה זווית אחרת למציאות, דעה חדשה שמאיימת על המלל הפרשני שיוצא מפי מיטב "המומחים לענייני ערבים". ודעות כאלה צריך לנטרל, כפי שראינו. הרי כלל ברזל הוא שרק אהוד יערי וצבי יחזקאל ועוד כמה חברים מהפלוגה שולטים בטריטוריה הגברית המובהקת הזו, ורק להם ניתנה ההרשאה להניח את האמת באמצע הסלון הישראלי הממוצע.

> געגועיו של אהוד יערי לימי "רסן הסוררת"

מלחמת המפרץ, האינתפאדות, המלחמות על עזה, האביב הערבי – פעם אחר פעם יושבים "פרשנינו" באולפנים והתחזיות שלהם מתבדות. עוד ועוד ליקוט ואיסוף מידע מכלי תקשורת ורשתות חברתיות בשפה הערבית שמובא לקהל באופן סלקטיבי שמשרת את התאוריות הגרנדיוזיות שלהם על העולם הערבי ושתואם את האג'נדה של שר החוץ של ישראל .

בעידן הרשתות החברתיות, מצלמות האבטחה וגוגל טרנסלייט כל קבוצה מוכשרת של סטודנטים לתקשורת יכולה להכין כתבה שתציג תכנים מנוגדים למה שהפרשנים המלומדים מביאים לכם. במיוחד כאשר כיום תרגום הודעתו של הדובר של סדאם חוסיין או יאסר ערפאת בידי יערי או דיווח על עוד מפגש עם אבו מאזן כבר לא נחשבים להישג תקשורתי בלעדי.

אז מתי ערוצי הטלוויזיה ותחנות הרדיו יתחילו לכבד את האוזן והעין של הציבור הישראלי, שכולל בין היתר אזרחים ערבים אסליים שמתעצבנים כל פעם מחדש מהמנגינה הדרמטית שנשמעת ממקהלת הפרשנים לענייני ערבים? ריבונו של עולם, אולי חברות ההפקות יתאמצו ולו פעם אחת להביא פרשן ערבי לענייני ערבים, כזה שמדבר את השפה מבין את התרבות והמנטליות ואת המציאות? לא מגיע לצופים מומחה אמיתי ממקור ראשון לנושא שהכי מעסיק אותם?

רק תדמיינו גבירותי ורבותי איך מומחה ערבי/ה רהוט שנון וחד לשון יכל לפוצץ בלון נפוח כמו אהוד יערי או להביך את צבי יחזקאלי בנתונים אמיתיים על העולם הערבי שהוא מכיר אבל לא מאיר בפניכם. סתם חשבתי לעצמי שאם ערבי מוכשר כמה שיהיה היה אומר מה שנאמר לדנה וייס אף אחד מגברי הפאנל המכובדים לא היה נשאר דומם בכיסא שלו. לכן שוב תודה על התקרית שהציבה את מראת האמת מול את פניה המכוערות של התקשורת השוביניסטית והגזענית של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.

> למה חשיפת הירי בחברון טובה לישראלים?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf