newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תשובה למתנגדי הרשימה המשותפת בשמאל

לא מוותרים על עקרונות המפלגות השונות, מגדילים את הייצוג הערבי מבלי לאבד ייצוג יהודי, ומגיעים לניצחון כשהתנועה האסלאמית יושבת עם נשים פמיניסטיות ובני דתות אחרות. הרשימה המשותפת היא הדבר הנכון בזמן הנכון

מאת:

כתב: נדב פרנקוביץ'

עכשיו משהוכרזה בשעה טובה הקמת הרשימה המשותפת למפלגות הערביות ולחד"ש, כדאי לשוב ולעמוד על כמה נקודות חשובות:

1) הרשימה המשותפת היא לא ויתור על עקרונות של אף אחד. כל מפלגה תשמור על מנגנוניה ועקרונותיה ותייצג ותקדם אותם בכנסת לשביעות רצון ציבור בוחריה.

2) הרשימה תבטיח את מעבר אחוז החסימה של כל מפלגה, ובכך גם את המשך פעולת כל המפלגות למען עקרונותיהן. ולא רק זה – היא גם תמקסם את הייצוג של כל מפלגה, אז אדרבא!

3) ב-14 המקומות הריאליים של הרשימה, יש 11 חילונים: 2-3 נשים, יהודי, 5 קומוניסטים, 6 חילונים נוספים – ורק 3 דתיים. גם אם המפלגות לא היו שומרות על עצמאותן וגם אם הייתם חושבים שמדובר במפלגה אחת – וזו ממש לא מפלגה אחת – לא הייתה סיבה לדבר על ויתור על עקרונות. להיפך. ההסכמה של רע"ם לשבת עם רשימה בעלת רוב חילוני מובהק, עם יהודי, נוצרים ודרוזים ועם -2-3 נשים פמיניסטיות חילוניות, הייתה צריכה להיחשב ניצחון פוליטי ענק.

4) וגם אם זה לא היה המצב, והגוש היה רק שומר ומגן על נפח הקולות החילוניים, ומגביר את הייצוג של רע"ם (וזה כאמור לא המצב, אלא ממש להיפך) – זה היה עדיין נהדר לשמאל. לדוגמא, אם בבחירות האחרונות רע"ם-תע"ל הייתה מקבלת עוד אלף קולות שהיו חסרים לה בקלפי, וזוכה במנדט החמישי על חשבון הבית היהודי, הייתי מאוד שמח!

5) עדות ניצחת לעובדה שרשימה משותפת איננה מפלגה אחת היא דווקא הרצון של המיעוט הקטן בחד"ש, שהתנגד לרשימה משותפת, ללכת על אופציה של רשימה נפרדת עם תע"ל של אחמד טיבי. הרי תע"ל ישבו רק עכשיו בכנסת ברשימה משותפת עם רע"ם! אז מדוע אותם מתנגדים דווקא לא ראו את תע"ל כרע"ם, אלא בהחלט עשו הפרדה נחרצת בין שתי המפלגות? זה סימן מובהק לכך שריצה ברשימה משותפת לא פגעה בעצמאות ולא באופי של אף אחת מהמפלגות – ושאלו שטענו את הטיעון הזה בדבר מסמוס ההבדלים, כביכול, הבינו זאת בעצמם ופעלו בהתאם.

6) המטרה של הגנת והבטחת הייצוג של הציבור הערבי היא מטרה חשובה מאוד, במיוחד כרגע, והרשימה המשותפת, שזו אחת ממטרותיה, זוכה לקונצנזוס אדיר בציבור הערבי. כך שגם אם כל האמור לעיל לא היה מנטרל מן היסוד את הרטוריקה המוטעית בדבר השפעות שליליות לכאורה של ריצה משותפת, הרי שהמשך התמיכה בגוש עדיין היה צורך חשוב מאוד שכל סולידריות יהודית אמיתית עם הציבור הערבי צריכה, לדעתי, להביא בחשבון.

7) אין שום הבדל במידת הייצוג היהודי של הגוש (שירוץ הפעם במצב צבירה של רשימה משותפת), או במידת הייצוג היהודי של חד"ש, מבעבר  – יש בה/בו עדיין את אותו דב חנין, שהריצה המשותפת תבטיח את המשך פעילותו גם בכנסת הבאה.

ופתגם יהודי עתיק אומר: הזמן קצר, והמלאכה מרובה.

> חמישה לקחים שאפשר ללמוד מהקמת הרשימה המשותפת

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf