newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אורי אריאל מפתיע בביקורו בנגב: "אנחנו עוזרים בזכות, לא בחסד"

השר אריאל, שרבים התאכזבו מעצם מינויו למשרד החקלאות שאחראי על הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, הפתיע בגישה החיובית שהפגין במהלך ביקור העבודה הראשון שלו בדרום. אופטימיות בערבון מוגבל

מאת:

שר החקלאות הנכנס, אורי אריאל, החליט לקיים בנגב את הסיור הראשון שלו מחוץ למשרדו החדש, מלווה באנשי הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית. במסיבת עיתונאים שערך, הפגין השר ידע רב על המצב בנגב, והתבטא בצורה חיובית למדי בנוגע לתוכניותיו לקדנציה הקרובה. במהלך מסיבת העיתונאים, הפגינו מספר פעילים נגד הגעתו של השר וקראו לא להרוס את אֻםּ אַל-חִירָאן ולהכיר בכפרים הבלתי מוכרים.

במהלך היום ביקר השר בעיקר בעיירות הבדואיות המתוכננות, שְׁגִיבּ אַס-סַלָאם (שגב שלום), חוּרָה, כְּסִיפִה ואַל-לַגִיִּה (לקיה), אך הגיע גם אל הכפר המוכר בִּיר הַדָּאג׳ ואל הכפר הבלתי מוכר הגדול בנגב, וָאדִי אַנ-נַעַם. במסיבת העיתונאים התייחס השר אל מצבן הקשה של העיירות והבטיח כי בזמן הקרוב יגיע לסיור בן יומיים בנגב, במסגרתו ייפגש ממושכות עם כל אחד מראשי המועצות ובהמשך אף יפגיש אותם עם שרים רלוונטיים מן הממשלה בכדי לקדם את מצבן של העיירות.

> השר אורי אריאל, בשביל מה בדיוק אתה מגיע לדרום?

השר אורי אריאל במהלך מסיבת העיתונאים (מיכל רותם)

השר אורי אריאל במהלך מסיבת העיתונאים (מיכל רותם)

השר אריאל, שרבים התאכזבו מעצם מינויו למשרד החקלאות שאחראי על הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, הפתיע ואמר: ״אנחנו לא עוזרים בחסד, אנחנו עוזרים בזכות. אנחנו לא עושים טובה לאף אחד, והזמן עובד לרעתנו״. אריאל ציין כי בכוונתו לקדם חוק הסדרה מיוחד, שייקצר את הליכי התכנון ומתן האישורים ליישובים, והוסיף כי לא יעלה על הדעת שהקמה של יישוב בישראל אורכת זמן כה רב.

אריאל התייחס אל מצבה של הקהילה הבדואית ואמר ״זה פרויקט לאומי. ככה צריך להתייחס אליו וככה אני מתייחס אליו. אני מתכוון להביא תקווה, בעיקר לדור הצעיר. אני משוכנע, מאמין ומתפלל שיעלו הדברים בידינו״. הוא הדגיש כי מדובר בנושא שמחייב התעסקות אינטנסיבית, וטען כי יש כאן פוטנציאל אדיר. אריאל המשיך להפתיע את היושבים בחדר ואמר: ״אני עובד אצלם [אצל הבדואים, מ.ר] והרשות הבדואית עובדת אצלם, אנחנו לא באים מלמעלה, יש כאן שיתוף ציבור, אני חושב שיש לנו צ׳אנס״.

כשנשאל מדוע לא להקפיא את הריסות הבתים עד למציאת פיתרון, השיב השר בזהירות והבהיר כי הנושא עלה במהלך הסיור וכי הוא נמצא במהלך לימוד של הסוגיה. בעוד שהשיב כי ״העיקר הוא לתת תקווה״, השר התחמק בדבריו מהתייחסות לכפרים המוכרים והבלתי מוכרים כשטען שאם יהיו מגרשים פנויים, אנשים לא יבנו באופן לא חוקי.

פעילים מפגינים במהלך מסיבת העיתונאים (מיכל רותם)

פעילים מפגינים במהלך מסיבת העיתונאים (מיכל רותם)

נושא שנעדר מדבריו של אריאל כמעט לחלוטין היה מצבם ועתידם של הכפרים הבלתי מוכרים בנגב. בעוד שהצעת חוק פראוור הוזכרה בסעיף בהסכמים הקואליציוניים של סיעתו, הבית היהודי, אריאל נמנע מלהתייחס לנושא זה. לאחר שנשאל על מצבם של הכפרים שהוכרו על ידי המדינה בשנים האחרונות, התחמק השר מהתייחסות למרבית הכפרים, שסובלים מהעדר תכנון כרוני שמתבטא בהריסות בתים רבות והעדר תשתיות ושירותים, והתמקד בכפר דְרִיגָ׳את, בו לטענתו קרובים הליכי התכנון לסיום כמו גם שלבי פיתוח התשתיות.

כמובן שיש לקחת את דבריו של השר אריאל בערבון מוגבל, אך אין ספק שמי שמזוהה בעיקר עם מפעל ההתנחלות בגדה המערבית ושחבר סיעתו הגיע אל הכנסת היישר מתנועת רגבים, הפתיע בדברים שבחר להציג בביקורו הראשון בנגב. התעלמותו מסוגיית הכפרים הבלתי מוכרים מדאיגה, בעיקר לאחר שהקפאת הסדרת הכפרים במסגרת תכנית פראוור יוחסה גם ללחצים ממפלגות הימין בטענה שנותנים לקהילה הבדואית יותר מדי.

לא ברור מה מכל הדברים שאמר השר אריאל הוא באמת יעשה במהלך הקדנציה שלו, אך על פניו נראה כי לפחות ברמת העיירות הבדואיות, שנמנות על היישובים העניים ביותר במדינה, בכוונתו לפעול. מה גם שבעוד שמבחינת השר הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית עובדת למען הקהילה, בפועל מדווחים תושבים רבים שאין ממש עם מי לדבר ושיש תחושה שהדברים ״תקועים״.

בסיכומו של דבר, נראה כי השר מתכוון להמשיך בקו לפיו ״הסדרה״ משמעה בעיקר עיור מסיבי של הקהילה הבדואית בנגב, קו שהרשות להסדרת ההתיישבות מובילה מזה שנים. בנגב הישראלי בדואים לא יכולים לבחור באיזו צורת יישוב ירצו לחיות, וייאלצו להמשיך להידחק אל מספר מועט של עיירות צפופות.

> כשבג"ץ מאשר להרוס כפר בדואי כדי להקים במקומו ישוב ליהודים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf