newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

איומים והסתה כלפי אנשי בל"ד וחד"ש שיצאו נגד הומופוביה

בכירים בחד"ש ובל"ד ספגו גל של איומים לאחר שגינו דבריו של איש דת בכיר שאיחל מגפת איידס ללהט"בים. ארגונים חברתיים בציבור הערבי מצטרפים גם הם למערכה, ומברכים על קיום הדיון בהומופוביה, שהושתק עד עכשיו

מאת:

הפוסט נכתב בשיתוף עם נדב פרנקוביץ'

פעילים מרכזיים בחד"ש ובבל"ד, שתיים מהמפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת, כמו גם חברת הכנסת חנין זועבי, נתונים תחת מתקפת איומים והסתה בשבוע האחרון וזאת בעקבות התבטאויותיהם נגד ההומופוביה שהביע השיח' כמאל ח'טיב, סגן יו"ר הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית (פלג המחרים את הבחירות ומתנגד לרשימה המשותפת).

הכל החל, כפי שדיווחנו כאן בשבוע שעבר, כאשר ח'טיב, אידאולוג בולט של הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, פרסם מאמר שהסתיים במילים: "לכל אלה [הכוונה להומואים] אני לא אומר מזל טוב אלא מאחל להם אומללות, מגפות ואיידס, סוטים! גועל שיגעיל אתכם". המאמר גרר תגובות זועמות של פעילים מרכזיים בחד"ש ובבל"ד, והתאחדות צעירי בל"ד וברית הנוער הקומניסטי (שהיא אחת מהתנועות המרכיבות את חד"ש) אף פרסמו עמדה רשמית נגד ההתבטאויות ובתמיכה בלהט"ב פלסטינים.

העמדות הפרו-להט"ביות הללו, והעובדה שח"כ חנין זועבי שיתפה בעמוד הפייסבוק שלה את עמדת צעירי בל"ד, הובילו לפרסום גילוי דעת של הפלג הצפוני. הדברים הופנו ישירות כלפי מפלגת בל"ד, צעירי בל"ד, וח"כ זועבי:

בהודעת התאחדות צעירי בל"ד, שהופצה ברשתות החברתיות, הבהירה התאחדות צעירי בל"ד שהיא מגוננת על ההומוסקסואליות. בעינינו העמדה הזאת מתנגשת עם ההבנה הלאומית הערבית והאסלאמית שחרטה על דגלה את כיבוש היצר ואת ההתנגדות לסטיות הללו. ברור שהשיח' כמאל לא הביע רק את עמדתו האישית בסוגיה הזו, אלא ביטא את ערכינו האסלאמיים הערביים והפלסטיניים שעליהם מבוססים ההיסטוריה שלנו, תרבותנו, מנהגינו, מסורותינו ועתידנו.

אנו תמהים כיצד מרשה הנהגת בל"ד לפרסם גילוי דעת שכזה ומקווים שנראה ונשמע הסבר לכך. אין זה סוד שישנם אישים שונים שכתבו ופרסמו את גילוי הדעת של התאחדות צעירי בל"ד ודברים באותה רוח. אנו נמשיך לומר להם ברורות ונחרצות כי ערכינו האסלאמיים והערביים והפלסטיניים עומדים מעל לכל דעה סוטה ומעוותת.

גם איש הציבור האסלאמי אימן סלימאן (אבו אנס) מאם-אלפחם כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "הדבקות של אישים בכירים במק"י ובבל"ד בהגנה על הסוטים, היא בגידה בעמדה הלאומית והתכחשות לאנושיות".

> סערה בציבור הערבי סביב בכיר בתנועה האסלאמית שאיחל ללהט"ב מגפת איידס

השייח' כמאל ח'טיב, סגן ראש הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית (Sammo kudsi, CC BY-SA 3.0)

השייח' כמאל ח'טיב, סגן ראש הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית (Sammo kudsi, CC BY-SA 3.0)

המתקפה על פעילי בל"ד וחד"ש אינה מסתכמת במאמרים וגילויי דעת, אלא מתבטאת גם באיומים ומתקפות אישיות. בשבוע שעבר פרסם רג'א זעאתרה, חבר הנהגת חד"ש, סטטוס בו הוא תקף את עמדותיו של הפלג הצפוני, הן בנוגע לעמדותיו ההומופוביות והן לעמדתם בנודע להשתתפות נשים וגברים יחד בהפגנות, קריאתם להפרדת תלמידים מוסלמים מתלמידים לא מוסלמים במערכת החינוך, ניצול המסגדים להסתה, סכסכנות עדתית וסירובם לקחת חלק באירועים בשל הופעת נשים על הבמה כדוברות ואמניות. כמה ימים לאחר מכן פרסם זעאתרה סטטוס נוסף בו הוא חושף חלק מהדברים שעוברים עליו ועל פעילים נוספים:

אני רוצה לומר תודה גדולה לכל הדאעשים, הדאעשניקים והמתדאעשים ששלחו לי קללות ואיומי רצח, והבטיחו לקטוע את ראשי וחלקים אחרים מגופי; לכל מי שהתקשרו לברך אותי בדרכם המיוחדת והייחודית, שגילו לי פרטים עלומים שלא ידעתי על זהותי המינית ועל זהותם המינית של בני משפחתי, ושאיחלו לי סוגים שונים של מוות או יחסי מין. תודה מיוחדת למי ששאלו אותי למה אני עדיין לא נשוי. אני על בטוח אשלח לכם הזמנה לחתונה. מה אומר ומה אגיד… בלעדיכם, החיים היו חסרי טעם.

בנוסף, הופצו כרזות מסיתות נגד ח"כ זועבי, וביום שישי התייחסו לנושא גם בדרשות במסגדים שונים. "מפגן האיוולת והבורות מגיע לשיאו כשהגברת חנין זועבי יוצאת ללמד אותנו ערכים ומוסר, וטוענת שעלינו לכבד את החירויות ואת כל הדעות ובכללן את זו המקבלת את רעיון הסטייה המינית", נאמר באחד המסגדים בעכו.

בתגובה פרסמה ח"כ זועבי מאמר באתר בל"ד, בו היא כתבה בין יתר את הדברים הבאים: "אנחנו דורשים ממנהיגי הפלג הצפוני לערוך בדק בית ולשקול מחדש את ריטואל ההסתה אשר בו הם נוקטים מפעם לפעם, ולבחון גם את נטייתם לשתוק לנוכח דברי ההסתה שמפיצים צעירים אשר לא קיבלו הזדמנות להתחנך באווירה פוליטית המתבססת על ערכי ההכלה, הדיאלוג וקבלת האחר".

ארגונים חברתיים מגנים את ההתבטאויות ההומופוביות

כמה מארגוני החברה האזרחית של הציבור הערבי, שמאמרו של ח'טיב תקף במרומז את העובדה שהם מעודדים "סטיות", פרסמו גם הם גילויי דעת בנושא.

ארגון עדאלה הדגיש בהודעתו את זכותם של להט"בים לשוויון ואת העובדה כי זכות זו מוכרת אף במסמכי החזון של החברה הפלסטינית: "בימים האחרונים התלהט הדיון באינטרנט, בעיתונות ובמעגלים החברתיים והציבוריים השונים, ביחס לטקסט שפרסם ח'טיב ושבו תקף להט"בים תוך שימוש בסגנון ובביטויים פסולים, תוקפניים וגזעניים ביותר שאין להם דבר וחצי דבר עם דיאלוג ושיח חברתי. ח'טיב אף הגדיל לעשות ואיחל ללהט"בים שתכה בהם מגפת מוות, דבר המגיע כמעט לכדי הסתה לרצח".

הארגון מזכיר את "החוקה הדמוקרטית של עדאלה" משנת 2007, השוללת "כל אפליה ישירה או בלתי ישירה, על רקע לאום, דת, מוצא, מין… או נטייה מינית", ומדגיש כי התבטאויותיו של השיח' חטיב "פוגעות בכבודו של פלח שלם באוכלוסיה ומאיימות על חירותם, גופניותם, חייהם ושלומם של רבים… אנו מגנים את ההתבטאויות הללו ושוללים כל מתקפה על קבוצה כלשהי בשל זהותה, תהא אשר תהא".

ארגון "כיאן – ארגון פמיניסטי" פרסם הודעה המזהירה מפני דברי ההסתה החמורים נגד להט"בים, אך ברך על העלאת הנושא לסדר היום הציבורי של החברה הערבית:

אין מנוס מלפתוח בדברי תודה לשיח' ח'טיב. השיח' העלה במאמרו לסדר היום נושאים שאינם נעסקים מספיק בחברתנו… כמו הנושא הלהט"בי למשל… אחד הדברים הבולטים בכל מאמריו של השיח' ח'טיב הוא שרובם מכילים דברי הסתה … ואינם מותירים אף שביב של לגיטימציה או מרחב למה ששונה ממנו… אנו שוללים את השימוש התדיר שעושה השיח' בשפה ובסגנון תוקפני ואת ניסיונותיו להדיר את כל מי ומה ששונה ממנו.

סוגיית יחסה של הרשימה המשותפת לזכויות להט"ב, והפערים בין המפלגות המרכיבות אותה בעמדתם לנושא, עוררה דיונים חריפים במהלך מערכת הבחירות. חד"ש יזמה את שני החוקים היחידים בנושאי הקהילה הגאה שעברו הן בכנסת ה-18 והן בכנסת ה-19, ומועצת בל"ד אישרה בשבוע שעבר גילוי דעת המדגיש את חשיבות "המאבק נגד הקיצוניות הדכאנית והמפלה של אותם אנשים, אשר מאשימים את זולתם בכפירה ומעוניינים לדכא את האחר ולנקוט בצורות כלשהן של שלילת השונות והאחר, בשם הדת או המנהגים והמסורות, וששואפים לדכא את חירויות הפרט, לדכא דעות ומעשים ולכפות ערכים מסתגרים ומתבדלים שמתנכרים לזכויות האדם וחירויותיו".

הרשימה המשותפת כוללת את הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית – שבניגוד לפלג הצפוני לא החרים את הבחירות ורץ ברשימה המשותפת תחת מצע משותף הכולל התייחסות לשוויון נשים. לא מצאנו אף התייחסות מצד פעילים או נבחרי ציבור מהפלג הדרומי לדברי השיח ח'טיב.

האגודה למען הלהט"ב: גאווה ואחווה במגזר הערבי

גם האגודה למען הלהט"ב בישראל פרסמה גילוי דעת לנוכח ההסתה. בחרנו להביאה כאן במלואה:

לפני כשבוע התבטא השיח׳ כמאל ח׳טיב מהפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית כלפי קהילת הלהט״ב במגזר הערבי, כאשר איחל כי ״מגיפת האיידס תפגע בכל ההומואים״. כתגובה צעירי בל״ד פירסמו פוסט זועם בטענה כי אמירותיו מסיתות ציבור רחב כנגד הקהילה הגאה. בצעד חסר תקדים, פוסט זה פורסם באתר הרשמי של מפלגת בל״ד ובדף הפייסבוק של ח״כ חנין זועבי, דבר שביטא באופן מעורר השתאות את תמיכתה של המפלגה בנראותה של הקהילה הלהט״בית במגזר הערבי בישראל.

האגודה מגנה בחריפות אמירות הומופוביות אלה המחבלות בחירותו של הפרט ומסיתות מגזר שלם כנגד קהילת הלהט״ב. אנו תומכים ותומכות בח״כ חנין זועבי, התאחדות צעירי בל״ד ושאר תומכי ותומכות הקהילה, המעודדים ומעודדות לסובלנות כלפי קהילת הלהט״ב במגזר הערבי.

אנו מזמינים ומזמינות את חברי וחברות הקהילה, בני משפחותיהם/ן וחבריהם/ן הזקוקים לתמיכה והכוונה, ליצור קשר עם קו הקשב והמידע של האגודה – "יש עם מי לדבר" – גם בשפה הערבית.
בטלפון: 03-6205591 בדוא״ל: yesh@glbt.org.il בעמוד הפייסבוק: יש עם מי לדבר, או באמצעות האתר הרשמי www.glbt.org.il

> המדינה ולהט"ב פלסטינים, או: למה אני מסרב להשתתף במצעד הגאווה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf