newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עימותים בירושלים: "מנסים להתפלל באל-אקצא כדי לדחוק את הפלסטינים"

כל הבוקר נמשכו זריקות אבנים וירי כדורי גומי ברחובות העיר העתיקה. הפלסטינים מסבירים שהתבצרו במסגד אל-אקצא בעקבות הודעות פעילי ימין שבכוונתם להרוס את כיפת הסלע

מאת:

צילם: פאיז אבו-רמלה

עימותים קשים התרחשו הבוקר (ראשון) במתחם הר הבית בין המשטרה לפלסטינים שהתבצרו במקום. המשטרה השתמשה בכדורי גומי ורימוני הלם וגז, והפלסטינים יידו אבנים, קרשים ועוד. כ-22 אנשים נפצעו, כמה נעצרו והרס רב נזרע במסגד עצמו. העימותים התפשטו לעיר העתיקה והמשטרה סגרה את הסמטאות המובילות למסגד בפני פלסטינים.

משעה שבע בבוקר פלסטינים לא הורשו להכנס למסגד ולאחר ארבע וחצי שעות הותרה הכניסה לפלסטינים מעל גיל 50. רק בשעה 12:30 הסירה המשטרה את הגבלות הכניסה. באותו הזמן המשיכה עליית היהודים למתחם, לרגל ט' באב, בליווי משטרתי כבד.

מחסום בדרך להר הבית, העיר העתיקה (פאיז אבו-רמלה / אקטיבסטילס)

מחסום בדרך להר הבית, העיר העתיקה (פאיז אבו-רמלה / אקטיבסטילס)

ממוצאי שבת התבצרו עשרות צעירים פלסטינים במתחם מסגד אל-אקצא. אליהם הצטרפו מאות פלסטינים, שהגיעו למסגד לאחר שאתרי חדשות בערבית הוציאו הודעות על כוונתם של פעילים יהודים שנאבקים למען בניית המקדש והריסת מקדש אל-אקצא לעלות להר הבית ביום ראשון בבוקר.

בהודעה שהוציא מטה ארגוני המקדש נכתב כי ב-ט' באב מתארגנים הפעילים ל"בניית בית המקדש והריסת כיפת הסלע". קדם לאירוע זה סרטון שבו נראית אביה מוריס, פעילה בקבוצת "חוזרים להר", קבוצה הדוגלת ב"הסרת המבנים שקיימים שם כיום ולבנות שם את בית הבחירה", באל-אקצא, כשהיא צועקת "מוחמד חזיר" אל עבר מתפללות מוסלמיות שהתעמתו עמה.

> ט' באב: משיח בשערי ירושלים

מתוך דף הפייסבוק של המטה המשותף לתנועת המקדש. פורסם ב24 ביולי.

מתוך דף הפייסבוק של המטה המשותף לתנועת המקדש. פורסם ב24 ביולי.

בשישי בלילה ביצעו כוחות הביטחון "מעצרי מנע" של צעירים בעיר העתיקה, וזימנו רבים לפגישות עם קציני מודיעין כדי להרתיע אותם מלחסום את דרכם של אנשי המקדש לאזור המסגד.

אחמד נטשה, פעיל ירושלמי, מספר: "כבר הרבה זמן שהמתנחלים מנסים להכנס ולהתפלל באל-אקצא, מצהירים על כוונתם לבנות שם את בית המקדש ולהרוס את כיפת הסלע. הם עושים את הפרובוקציות האלו כל שנה. מדי שנה הם גדלים יותר ויותר ומקבלים המון תמיכה מהשרים בממשלה. היום לדוגמא שר החקלאות אורי אריאל הגיע למסגד אל-אקצא.

"מבחינתם מדובר בתכנית שלבים: קודם לקבל את ההיתר להתפלל במקום, אחר כך לחלק את המקום לזמני תפילות כמו שקורה היום באל חראם אל-איברהים בחברון (מערת המכפלה) ולאט לאט לדחוף את הפלסטינים החוצה.

"יש לנו המון ניסיון עם התנועה הציונית ומדינת ישראל, שתמיד משתמשות בתכניות שלבים כמו שקרה עם פלסטין עצמה. בהתחלה הם כבשו חלק מאזור, אחרי זה עוד חלק, ועכשיו הם מנשלים אותנו מהמקומות שהם כבשו. המשטרה מגנה על הפעילים האלה, ומנגד מרחיקה ועוצרת המון פלסטינים שמנסים למנוע את התהליך הזה. הם הופכים את הקונפליקט הפלסטיני הישראלי למלחמת דת, ולא למאבק בין עמים שרוצים לחיות כאן ביחד בסופו של דבר. כפלסטינים לעולם לא נקבל את זה, מסגד אל-אקצא הוא המקום הקדוש ביותר בפלסטין".

> ט' באב: בית המקדש השלישי כבר קיים בירושלים

ענני גז מדמיע בסמטאות העיר העתיקה (פאיז אבו-רמלה / אקטיבסטילס)

ענני גז מדמיע בסמטאות העיר העתיקה (פאיז אבו-רמלה / אקטיבסטילס)

נשים צועדות לאל-אקצא, העיר העתיקה (פאיז אבו-רמלה / אקטיבסטילס)

נשים צועדות לאל-אקצא, העיר העתיקה (פאיז אבו-רמלה / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf