newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ביטוחי התלמידים הופרטו, המחירים זינקו, והחלשים נפגעים

בתחילת השנה הצליחו שוב חברות הביטוח להקפיץ את מחיר ביטוחי התלמידים. כך בשלוש שנים עלה המחיר ב-120 אחוזים. כיצד הופרט הביטוח? ואיך קורה שוב שהורים ברשויות חלשות משלמים הרבה יותר מהורים ברשויות חזקות? הסיפור השקרי על תחרות שמועילה לאזרחים

מאת:

יום לפני פתיחת שנת הלימודים, ב-31 באוגוסט, נערך בוועדת החינוך של הכנסת דיון חפוז לאישור עלייה דרמטית בתשלומי ההורים לביטוח התלמידים, 75 שקלים לתלמיד. שנת הלימודים נפתחה למחרת, ולשלוש הח"כיות שנכחו בדיון לא היה ברירה אלא לאשר את העלאה. מה שקרה שם מדגים היטב את אוזלת ידו של השלטון אל מול כוחות ההפרטה, וכיצד החלשים הם הראשונים להיפגע מכך.

מנכ"לית משרד החינוך אמרה בדיון שבדקה, ולדעתה הכול תקין. יו"ר השלטון המקומי האשים את הלוביסטים של חברות הביטוח ויו"ר המועצה לשלום הילד האשים את ההפרטה. תכלס – המחיר עלה ב-120 אחוז בתוך שלוש שנים וההורים ברשויות חלשות משלמים כפליים ויותר מהורים ברשויות חזקות.

חשוב להסביר, רשויות חזקות מצליחות לערוך מכרזים משל עצמן לביטוח התלמידים ולהשיג מחירים נמוכים בהרבה. כך בתל אביב, למשל, ישלמו ההורים 32 שקלים בלבד לכל תלמיד. רשויות חלשות, שאין להן יכולת להציב תנאים לחברות הביטוח, נאלצות להצטרף אל המכרז המשותף של מרכז השלטון המקומי. כאן, חברות הביטוח מפגינות את כוחן, וההורים ברשויות אלו נאלצים לשלם 75 שקלים, עבור אותו מוצר.

בישיבת ועדת החינוך נכחו שלוש חברות כנסת בלבד: מירב בן ארי (כולנו) שמילאה את מקום היו"ר החסר יעקב מרגי, וכן ענת ברקו ונורית קורן (הליכוד). זאת מתוך 12 החברים בוועדה. הדיון נערך יממה אחת לפני פתיחת שנת הלימודים, כך שלמעשה לא היה בידי חברות הכנסת אפשרות מעשית לדחות את בקשת משרד החינוך, לאישור העלייה המופרזת במחיר הביטוח. אם היו עושות כך, המשמעות הייתה דחייה של פתיחת שנת הלימודים, ולמי האומץ לקחת זאת על עצמה? גם המשתתפים האורחים החשובים לעניין: חיים ביבס יו"ר השלטון המקומי, ויצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, העירו בדבריהם כי למעשה אין ברירה אלא לאשר את בקשת משרד החינוך.

בשורה התחתונה – לא הממשלה, לא הכנסת, לא השלטון המקומי ולא אף גוף אחר שאמור לייצג את ההורים המשלמים, לא עמד על המשמר להגנת ההורים.

הזינוק במחירי ביטוח תלמידים. נתונים מתוך חוזרי מנכ"ל. איסוף - גיל גרטל

החלשים לא מוחים, אז כנראה שאין בעיה

בתרשים לעיל אתם יכולים לראות את מחירי ביטוח התלמידים משנת 2000 (הנתונים מתוך חוזרי מנכ"ל תשלומי הורים, לכל אחת מהשנים). אז זה היה 22 שקלים. לפני שלוש שנים המחיר היה 34 שקלים בלבד, ובשנתיים האחרונות 49 שקלים.

מאז שנת 2000 עלה מחיר הביטוח של התלמידים ב-241 אחוזים(!). באותה תקופה עלה מדד המחירים ב-23.3 אחוזים בלבד. הקפיצה הגדולה במחיר הביטוח התרחשה מאז 2013, עלייה של 120 אחוזים. בתקופה זאת ירד (ירד!) מדד המחירים בתשע עשיריות האחוז. (התרשים מתקדם מימין לשמאל)

מתבקש לשאול: כיצד זה שמחיר הביטוח שמשלמים ההורים קפץ קפיצה שכזאת? וכיצד עבר הדבר בשקט מוחלט את הכנסת, התקשורת ודעת הקהל? התשובה היא, שמי שנדרש לשלם את העלייה הלא סבירה במחיר הביטוח הם תושבי הרשויות הקטנות והחלשות ממילא. לכן לא היו הפגנות בערים הגדולות, כפי שקרה בעניין הצפיפות בכיתות או הסייעות בגנים, ולכן לא היו כותרות בעיתונים. אין מחאה – אין בעיה.

הפרטת הביטוח וכשליו

בשנת 1985 החל משרד החינוך לבטח את התלמידים, באמצעות חברת הביטוח הממשלתית "ענבל", במחיר אחיד לכל הילדים בכל הרשויות. בשנת 1994 הוסדר ביטוח התלמידים בתיקון לחוק לימוד חובה, אשר העביר את האחריות לידי הרשויות המקומיות. במקביל החלה ההפרטה: החברה הממשלתית ענבל יצאה מהתמונה, ובמקומה התחרו חברות הביטוח על מכרזים של הרשויות.

מרכז השלטון המקומי פרסם מכרז אחד עבור כל הרשויות שחפצות בכך, ורשויות אחדות – החזקות שבהן, פרסמו מכרזים משלהן.

בשנת 2004 בדק מבקר המדינה את ביטוח התלמידים וערך גם ביקורת חוזרת בשנת 2008. מחדלי ההפרטה מחרידים: לא כל הרשויות ביטחו את התלמידים שבאחריותן, יש כאלה שפשוט חסכו כסף. בחלק מהרשויות בוטחו רק חלק מהתלמידים. יש רשויות שגבו מההורים סכומי כסף גבוהים מאלה ששולמו בפועל לחברות הביטוח, כי אם כבר ברדק, אז למה לא להרוויח כמה שקלים על חשבון ההורים.

חלק מהרשויות רכשו פוליסות בחברות שאין להן רישיון מבטח כנדרש, ובמקרים אחרים הפוליסות לא הוגשו כנדרש לאישור המפקח על הביטוח במשרד האוצר. משרד החינוך לא קבע סטנדרטים לגבי היקף הכיסוי הביטוחי או את התנאים המינימליים שאמורים להיכלל בפוליסות. כך קרה שרשויות שונות העניקו תנאי פוליסה שונים לתלמידים. ולבסוף – במשרד החינוך אין מעקב ואין מידע מי מהתלמידים מבוטח ובאיזה ביטוח. פשוט לא יודעים. בקיצור – בושה וחרפה.

גם המועצה לשלום הילד נכנסה לעובי הקורה, ובסקר שערכה בשנת 2007 התברר כי 84 אחוז מההורים לא ידעו ולא קיבלו מידע על הפוליסה לביטוח תאונות אישיות של ילדיהם, כמה זה עולה להם, ומה הזכויות המוקנות להם במסגרתה. מאז מעלה המועצה את הנושא לדיון בוועדות הכנסת, להביא לתיקון המצב. אולם ללא הועיל.

> איך רון חולדאי נלחם על הזכות של תל אביב לקחת כסף מילדים עניים

תלמידים בדרך לבית הספר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

תלמידים בדרך לבית הספר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

לוביסטים של חברות הביטוח הזניקו את המחיר

בשנת 2013, כאשר המחיר זינק ל-49 שקלים, התפלאו כולם מדוע המכרז של מרכז השלטון המקומי אינו מניב מחיר נמוך כמו שמצליחות להשיג הרשויות החזקות, וכולם כעסו מדוע הנושא מגיע לאישור הכנסת ברגע האחרון לפני תחילת שנת הלימודים.

שנתיים חלפו ושום דבר לא השתנה. וכאן אנו חוזרים אל פרוטוקול הדיון בוועדת החינוך מה-31 באוגוסט השנה, במהלכו הוצג התעריף החדש, 75 שקלים. מנכ"לית משרד החינוך, בחוצפה, אני חייב להוסיף את דעתי, אמרה  שלדעתה הכל בסדר: "אני מגישה את התעריף הזה לאישור ועדת החינוך. כמובן היינו שמחים שהמחיר לא יעלה. […] אנחנו בדקנו האם אפשר עוד לעשות משהו, אנחנו בדקנו, האם המכרז הוא תקין על-פי כל דין, ומצאנו שהכול התנהל כשורה".

כשורה? דבריו של יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס מרמזים אחרת. הוא טען שחברות הביטוח ואנשים מטעמן פעלו כדי למנוע מהרשויות לגשת יחד למכרז, ובכך אפשרו את עליית המחירים: "מה שאמרתי אז, קורה, שרשויות גדולות, רשויות חזקות, יעשו את זה לבד. הן יודעות להוריד את המחיר בעצמן. בעצם דווקא הרשויות החלשות נפגעות, ונפגעות על-ידי המדינה, כי המדינה באה וביטלה את הקולקטיב, כאשר מי שעמד מאחורי הקלעים זה כל מיני סוכני ביטוח וחברות למיניהן, שהפעילו לוביסטים כדי לבטל את זה. […] לצערי, הצליחו אותם סוכנים ואותם אנשים שניסו כל השנים לבטל את הדבר הזה כדי להעלות את המחיר, וזה מה שקרה. מה שהתרענו, שקרה, שהמחירים יעלו מ-49 שקלים, הגיעו ל-75 שקלים ואף יותר; במגזר הערבי זה מגיע גם ל-100 ו-130 שקלים".

גם יצחק קדמן, יו"ר המועצה לשלום הילד, שם את הדברים על השולחן: "אני מבקש מהוועדה, שלא להסכים להעלאת התעריפים האלה, שלא היה כדוגמתה לפחות בעשרים השנה האחרונות, לא הייתה עלייה כזאת. אני מזכיר לכולם, שרק לפני שנתיים המחיר היה עדיין 34 שקלים […] אני מסכים לגמרי עם מר ביבס. היה ביטוח של ענבל. הוא היה יותר זול, המדינה לקחה את זה על עצמה. ברגע שהעסק הזה הלך להפרטה, זה לא עבד לטובת ההורים, זה לא עבד לטובת הרשויות".

הפרטה מגבירה פערים

הפרטה זה רע. המחירים עולים, פקידי הציבור וחברי הכנסת אינם מסוגלים להגן עלינו בפני כוחו של ההון, חברות הביטוח במקרה הזה, והפערים נפערים – החזקים מוצאים דרך להוזיל את העלות, והחלשים נשארים מאחור. בעוד מנכ"לית משרד החינוך טוענת ש-75 שקלים זה "הכול כשורה", יש רשויות שמעניקות את אותו השירות ב-32 שקלים בלבד. זה מחיר ההפרטה.

> קריאה לבנט: הקם זרם חינוך ממלכתי חילוני חופשי מדת

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf