newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צעיר עם פגיעה מוחית חשוד בפעילות בחמאס: סחטו ממני הודאה שקרית

הצעיר נעצר במעבר אלנבי ומואשם בפעילות בארגון טרור. במשפחה טוענים: הוא עבר חקירה קשה, ניסה להתאבד ובסוף הודה בכל מה שאמרו לו להגיד. העברנו מסמכים על מצבו המנטלי והתעלמו מאיתנו

מאת:

בראא אבו דהיר, שסיים לא מזמן תואר ראשון במדעי המחשב, חזר ממסע של חודש בתורכיה לטובת חיפוש עבודה. בשנים האחרונות הוא התמקצע בעיצוב תלת מימדי במחשב, ורצה לעבוד בתחום. מכיוון שלא הצליח, עדיין, למצוא מעסיק, הוא בחן גם אפשרות של לימודי תואר שני באוניברסיטת בורנמות' באנגליה.

התוכניות והחלומות האלה התנפצו כאשר חזר לגדה בסוף חודש מאי ונעצר בגבול על ידי אנשי שב"כ, שלקחו אותו לחדרי חקירות, קשרו אותו לכסא במשך שעות ארוכות, והפעילו עליו לחצים פיזים ופסיכולוגים כדי שיודה בחברות בזרוע הצבאית של חמאס.

כשהיה בראא בן שנתיים, מספר לשיחה מקומית אביו, ד"ר פריד אבו דהיר, הוא עבר תאונת ראש שהותירה אותו אילם ומשותק בחצי גוף. למרות טיפולים רבים שעבר, הוא עדיין לא החלים ממנה לגמרי. הוא לא מפוקס לחלוטין, ומתייחס לדברים בפשטות יתר. המשפחה הגישה לצבא את תיקו הרפואי של בראא, המראה את הלקויות מהן הוא סובל, אך הצבא החליט שבראא כשיר להחקר. "אנחנו לא יודעים מי הרופאים שהחליטו את זה", אומר האב, "אנחנו לא יודעים דבר על רמת המקצועיות של המומחים הללו, אנחנו לא יודעים בכלל את שמותיהם ולאיזה מוסד רפואי הם שייכים", הוא ממשיך. "כל מי שמכיר את בראא יודע שהוא סובל עדיין מהתאונה ההיא בגיל שנתיים".

> נצחון לפלסטינים: ישראל אישרה לכדורגלנים מעזה להכנס לגדה בעקבות לחץ מפיפ"א

בראא אבו דהיר (באדיבות המשפחה)

"הוא נראה הרוס לחלוטין". בראא אבו דהיר (באדיבות המשפחה)

חקירת השב"כ של אבו דהיר נערכה במתקני הארגון בפתח תקווה, במהלך שלושה "מפגשים". בפעמיים הראשונות ענה בראא על כל השאלות אותן נשאל, וסיפר בפרוטרוט מה עשה בתורכיה במהלך אותו חודש. ואז, בפעם השלישית, מעל שלושה שבועות לאחר מעצרו, הוא הוכנס לחדר חקירות, נקשר לכיסא, והושאר שם במשך שעות ארוכות, עד אמצע הלילה.

במהלך החקירה, יספר אחר כך לאביו, איימו עליו חוקרי השב"כ במעצר מנהלי, הבטיחו לו להשתחרר אם רק יעשה מה שיאמרו לו, עד שנשבר, החל לבכות, ואמר שיגיד כל מה שיורו לו לומר. חוקרי השב"כ, כך סיפר לעורכת דינו ולאביו, הכתיבו לו "הודאה", שהוגשה לשופט צבאי למחרת היום.

במהלך שהותו של בראא במתקן החקירות של שב"כ, הוא נשבר יותר מפעם אחת. הלחץ, מספר אביו, היה יותר מדי בשבילו, והוא חתך את הוורידים ביד בנסיון ולהתאבד. הוא נלקח לבית חולים, נחבש, וחזר למתקן החקירות.

"לא מסוגל לפגוע בנמלה"

בבית המשפט הצבאי בעופר פגש בראא לראשונה את אביו. "הוא נראה הרוס לחלוטין", מספר ד"ר אבו דהיר. "הוא מרר בבכי כשסיפר שנאלץ לשקר ולהודות בדברים אותם לא עשה. אמרנו לו, אני ועורכת הדין, לספר את האמת לשופט על כל מה שקרה בחדר החקירות".

וכך היה. במהלך דיון הארכת המעצר, בו קיבל השופט את ה"הודאה" המפוברקת מידי השב"כ, קם בראא וסיפר לו הכל. על הקשירות, על האיומים, על הלחץ הבלתי נסבל, על השקרים שנאלץ לספר על מנת להפסיק את ההתעללות, כל זאת תוך בכי נורא וחסר מעצורים.

בית המשפט, כרגיל, אטם את לבו, והאריך את מעצרו של בראא בשמונה ימים. "אין להם שמץ של ראיה", זועק אביו של בראא, פריד. "שאל אותם. אין להם שום דבר שיתמוך בהאשמות האלה. בקש מהם", הוא אומר לי. "הדבר היחיד שיש להם אלה הדברים שהוכתבו לו, שהוצאו ממנו תחת לחץ עצום. הם הצליחו לשבור אותו ולגרום לו לתת להם הודאה כוזבת".

בראא מואשם בארבעה סעיפים: חברות בארגון עוין (חמאס), השתתפות בפעילויות המאורגנות על ידי ארגון עוין (הבלוק האיסלמי, זרוע הסטודנטים של חמאס הפועלת באוניברסיטאות ברחבי הגדה), קשר עם חברים בארגון עוין (אנשי חמאס), ותכנון התקפה צבאית נגד חיילים ישראלים יחד עם אנשים שפגש בתורכיה. "בראא לא מסוגל לפגוע בנמלה", אומר אביו. "הוא אף פעם לא יקח חלק, או אפילו יחשוב, לקחת חלק בדברים מהסוג הזה. אין לי צל של ספק שבראא הוא קורבן של טקטיקות ולחץ נורא. כחלק מה'הודאה' שכתב, הוא הוסיף בכתב ידו שהוא עושה את זה כדי לגמור עם החקירה, הוא אמר לבית המשפט שהוא נתן להם הכל על מגש של זהב כי הוא לא יכל יותר לסבול את הלחץ הזה. כל רשימת ההאשמות הזו נראית כמו תסריט רע שנכתב על ידי חוקר טיפש, ונכפה על בראא".

תגובת דובר צה"ל

בראא אבו דהיר עצור מיום 30 במאי. ביום 26 ביולי הוגש נגדו כתב אישום בגין פעילותו במסגרת ארגון חמאס. בין היתר, עומד אבו דהיר לדין על כך שהתגייס לפעילות צבאית של הארגון. לאחר עיון בחומר הראיות שנאסף בעניינו, האריך בית המשפט את מעצרו עד להחלטה אחרת. דיון נוסף בעניין מעצרו צפוי להתקיים ביום 2 באוגוסט.

כמו שאומרים בדובר צה"ל, מחר צפוי להערך בבית המשפט הצבאי בעופר דיון הארכת מעצר נוסף בעניינו של בראא. על פי עורכת הדין, המדינה מתכוונת לבקש מעצר עד תום ההליכים, מה שאומר שהוא צפוי להישאר בכלא עוד חודשים ארוכים, לפחות, בלי קשר לשאלה אם הוא אשם או לא. בית המשפט הצבאי נוטה להשתמש בכלי הזה, בין השאר כאמצעי לחץ שנועד לגרום לנאשמים להסכים לקבל עסקת טיעון. במקרה של בראא, על פי עורכת דינו, הוא עלול לקבל 3 שנים בכלא או אפילו יותר, לכן התובע יציע עסקת טיעון של שנה עד שנתיים.

"בכנות", אומר פריד, אביו של בראא, "אני משתגע. אני מתוסכל ועצוב. אני צריך שהרשויות יטפלו בבני באופן חוקי וצודק. למרבה הצער, זה לא הולך לקרות מחר, וכנראה גם לא יקרה לעולם".

> הבחירה בהרצוג מחזקת את נתניהו ופוגעת בתקשורת, בכחלון ובבנט

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf