newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

נייט להעסקה ישירה: התנגדות הממשלה לחוק תפגע בציבור העולים

בדיון בנושא עובדי קבלן במגזר הציבורי, בוועדת העלייה והקליטה, בחר יו"ר הועדה ח"כ רוזבוזוב לנהל דיון סרק במקום להתמקד בדרכים לפתרון הבעיה. כך פספס עוד ח"כ דובר רוסית הזדמנות להטיב עם הציבור ממנו הוא בא

מאת:

ביום חמישי האחרון (18.6) התקיים בכנסת יום למען העסקה ישירה של עובדים בשירות הציבורי, אותו ארגנה הקואליציה להעסקה ישירה יחד עם מפלגת מרץ. במהלך היום התקיימו בוועדות הכנסת השונות דיונים בנושא העסקה קבלנית בדגש על העסקה קבלנית בשירות המדינה. אחת הוועדות שקיימה דיון בנושא הייתה ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, דבר שאינו מובן מאליו. הדיון עסק בשאלת עובדי הקבלן בקרב עולים חדשים בארץ.

חצי מעובדי הקבלן בישראל הם דוברי רוסית

מספר חברות הקבלן לנפש במדינת ישראל הוא הגדול ביותר בעולם המערבי. 38 אחוזים מכלל העובדים במגזר הציבורי מועסקים באמצעות חברות אלה. מדובר על כארבע מאות אלף איש, וביניהם ניתן למצוא עובדים סוציאליים, מורים, מטפלות, סייעות, וכמובן שומרים ומנקים. כ-40 אחוזים מהם, 160 אלף איש ואישה מכלל עובדי הקבלן במגזר הציבורי, מגיעים מתוך ציבור דוברי הרוסית.

כאשר מסתכלים גם על המגזר העסקי אז המספרים אפילו יותר מטרידים, שם מדובר על חצי (!!!) מכלל עובדי הקבלן משתייכים לקהילת העולים דוברי הרוסית. על פי מחקר של מרכז המידע והמחקר של הכנסת (PDF) כל עובד קבלן שני בישראל הוא עולה חדש מחבר העמים לשעבר. בנוסף, 66 אחוז מכלל המועסקים בקרב דוברי הרוסית נמצאים במצב של תת תעסוקה, כלומר- הם עובדים במקצוע שלא תואם את השכלתם והכשרתם. כך מתקבלת מציאות של רופאים או מהנדסים שעובדים כשומרים תמורת משכורת מינימום במקרה הטוב, נטולי זכויות, נטולי בטחון ואופק תעסוקתי ונטולי יכולת השתכרות אמיתית. עבדות מודרנית.

הפגנה של דוברי רוסית נגד העסקה קבלנית. מחאה חברתית קיץ 2012 (צילום: נרינה מליקיאן)

הפגנה של דוברי רוסית נגד העסקה קבלנית. מחאה חברתית קיץ 2012 (צילום: נרינה מליקיאן)

העבודה הקבלנית היא אחת הבעיות הקריטיות של ציבור דוברי הרוסית, היא מנציחה עוני ואינה מאפשרת חיים בכבוד. יש לה השלכות לא רק על העובדים עצמם, אלא גם על הדורות הבאים של עובדי הקבלן. ילדים להורים עניים נמצאים בסיכון גבוה להיות עניים, ילדים להורים ללא דירות הם בעלי סיכוי נמוך לרכוש דירה. ההשלכות של המצב התעסוקתי של ההורים על הנוער דובר הרוסית הן מידיות, הפער בין רמת ההשכלה של ההורים לבין רמת ההשכלה של ילדיהם הוא עצום. אחוז הנשירה של נוער דובר רוסית מבתי הספר עומד על 25 אחוז, רובם המוחלט פשוט הולכים לעבוד כדי לעזור להורים לפרנס את המשפחה.

מפלגתו של יו"ר הוועדה התנגדה להעסקה ישירה

בדיון בוועדה סיפרה ויקי אידזינסקי מקבוצת "דור 1.5" על בעיית העבודה הקבלנית של ציבור העולים.

אדם שעלה לארץ סביב גיל ארבעים פשוט לא יכול למצוא עבודה, בגלל פערי תרבות וחוסר ידיעת השפה. הברירה שנשארה לו היא להיות עובד קבלן. בהנחה שהוא עובד עד גיל פנסיה ובהנחה שקיבל את השכר המגיע לו על פי חוק, הוא צובר פנסיה חודשית של 933 שקלים בלבד! עם פנסיה כזו הוא אמור להסתדר מגיל הפרישה ועד סוף חייו. מקרים בהם הילדים עוזרים להורים לשלם משכנתאות נפוצים מאוד בקרב הקהילה שלנו. חברות הקבלן מכירות את חוסר הברירה של העולים, את העדר הידע על זכויות והעדר שפה ומנצלים את העובדים. הבעיה הזו נוגעת כמעט לכל משפחה של דוברי רוסית ואנחנו זקוקים ופתרון אמיתי ופיקוח על חברות הקבלן.

בשבוע שעבר דחתה ועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק של חברי הכנסת זהבה גלאון וחיים כץ לאיסור על העסקה של עובדי קבלן במגזר הציבורי ולקליטתם של כלל עובדי הקבלן להעסקה ישירה על ידי המדינה. בהצעת החוק הזו תומכים 62 חברי כנסת, בין המתנגדים אפשר למצוא את מפלגת יש עתיד.

כאשר אידזינסקי העלתה בדיון את ההפתעה מכך שמפלגת יש עתיד לא תומכת בחוק למרות שדוברי רוסית רבים הצביעו עבור המפלגה, קטע אותה ח"כ רוזבוזוב באגרסיביות:

אני מבקש לא להתייחס למפלגות, אני כאן יושב בכובע של יושב ראש ועדה. מה שאת מספרת אני מכיר לא פחות טוב ממך, אבא שלי מהנדס ועובד כפועל בניין פשוט ולא הרוויח שקל לפנסיה. יש עתיד והליכוד לא קשורים לזה, אני כאן בשביל לעזור ולתמוך ולכן הסכמתי לעלות את הנושא לדיון. מצד שני אנחנו יודעים באיזה מדינה אנחנו חיים ואנחנו יודעים את המגבלות והאילוצים. את יודעת כמה מעסיקים גדולים נאלצו לסגור בגלל שחנקו אותם עם חוק פנסיה חובה?

אני כאן בכובע שצריך להבין ולראות את המציאות הכוללת ואני מבין את הבעיות לא פחות טוב ממך ולא צריך לחבר אותי למפלגה, אם היא חתמה או לא חתמה. אני יושב כאן בשביל לעזור ולתמוך… הבנו שמענו, אני לא אוהב את ההערות האלה מי חתם על מה, זה לא המקום ושזה לא יקרה כאן בוועדה.

למרות שהדיון נערך בוועדת העלייה והקליטה, ועסק באופן ישיר באחת הבעיות היותר מהותיות של ציבור דוברי הרוסית בארץ, באופן לא מפתיע אף חבר כנסת דובר רוסית לא נכח בדיון, מלבד יו"ר הועדה ח"כ רוזבוזוב. זה לא מפתיע כי בדרך כלל חברי הכנסת דוברי הרוסית נוהגים להיעדר מדיונים הנוגעים לציבור ממנו הם שואבים קולות.

חברי הכנסת דוברי הרוסית נזכרים בציבור העולים רק לקראת בחירות

מעבר לכך, הם מצביעים באופן קבוע נגד חוקים חברתיים בעלי פוטנציאל להטיב עם ציבור העולים. בעצם אין כיום אף חבר כנסת שמגיע מתוך ציבור העולים, ובאמת פועל למען הציבור ששלח אותו. כולם משתמשים בציבור העולים כמאגר אלקטורלי ורק לקראת בחירות נזכרים שיש כאן אנשים עם בעיות.

למרות זאת תגובתו של ח"כ רוזבוזוב מפתיעה ומרגיזה במיוחד. מסתבר שנושאים פוליטיים ותמיכה או התנגדות של מפלגות לחוקים שונים הם לא דברים שמותר לדבר עליהן בוועדות הכנסת. פתאום יו"ר הועדה רוזבוזוב הוא לא ח"כ רוזבוזוב שמפלגתו ניפצה עוד סיכוי לחיים טובים יותר עבור אלפי ישראלים.

אם הוא מכיר את הבעיה כמו שהוא טוען, אז מדוע בחר ח"כ רוזבוזוב לנהל דיון שלם בו ניתן מקום רק לשמיעת הבעיות של המשתתפים בדיון, אך לא ניתן מקום להצגת פתרונות? הרי הפתרון ידוע ונגיש. הפתרון הוא החוק שרק לפני כמה ימים הצהירה יש עתיד, מפלגתו של רוזבוזוב, שהיא אינה תומכת בו. כאשר נגעה אידזינסקי בליבת העניין קטע אותה יו"ר רוזבוזוב בטענה שהוא בצד שלה ורק רוצה לעזור,

רק חבל שח"כ רוזבוזוב לא עדכן את יו"ר רוזבוזוב שלפני כמה ימים במקום לעזור, הוא רק דפק את דוברי הרוסית עוד קצת.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf