newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האם המנהרות מעזה נחפרו על מנת לפגוע באזרחי ישראל?

כבר שבועיים שאנחנו שומעים כמה גדול איום המנהרות בעזה על אזרחי ישראל. בפועל, כל המנהרות עד כה שימשו רק נגד מטרות צבאיות. לגיטימי? לא. חשוב לדעת? בהחלט

מאת:

כותב אורח: עמנואל ילין

קיומן של המנהרות בעזה מעזה היה ידוע למערכת הביטחון, אך היקף התופעה נחשפה לציבור הרחב רק בעת הלחימה. המנהרות תוארו כאיום אסטרטגי נגד אזרחי ישראל. פתחי המנהרות, כך סיפרו לנו, נמצאים ליד חדרי אוכל וגני ילדים והלחימה אליה כביכול התדרדרנו בעזה מנעה אסון נוראי בדמות פיגועי ענק נגד ישובי עוטף עזה. ראש הממשלה והתקשורת הצהירו בצורה נחרצת כי אזרחי ישראל הם יעדי התקיפה. העובדה כי פעם אחר פעם ההרוגים מפיגועי המנהרות היו חיילים הוצגה כמקריות. האומנם? כדאי שנשאל את עצמנו כמה שאלות בעניין.

האם נחשפה תוכנית לשגר בערב ראש השנה 200 מחבלים מכל מנהרה בבת אחת, דרך עשרות המנהרות, לעבר שישה יישובים בנגב המערבי, ורק חטיפת הנערים ומבצע "צוק איתן" שהתגלגל אחריה סיכלו אותה כפי שאריאל כהנא טען ב-nrg?

לא. לא רק שהסיפור הזה נשמע לא הגיוני (אם לחמאס היתה כזו תוכנית גאונית, למה הם לא התאפקו מלירות רקטות עוד שלושה חודשים?), אלא שהתברר שזו שמועה שמקורה בעיתונות החרדית שצברה תאוצה, אבל אנשי המודיעין מכחישים אותה. אגב, גם אם תסריט אימים כזה היה מתממש, זה היה אסון נוראי, אך בניגוד למה שאברי גלעד מקשקש בפוסט עם תסריט דומה שהוא פרסם בפייסבוק וזכה למאות אלפי צפיות, מדינת ישראל לא "עמדה בפני סכנה קיומית לראשונה מאז מלחמת השחרור", כמו שגם ארה"ב לא עמדה בפני סכנה קיומית באירועי ה-11 בספטמבר.

האם צדק בנימין נתניהו כשאמר בנאום שלו לאומה "לא נסיים את המשימה, לא נסיים את המבצע, בלי נטרול המנהרות שכל מטרתן השמדת אזרחינו והרג ילדינו"?

לא. בטוח שזו לא כל מטרתן, וכנראה גם לא המטרה העיקרית. כבר ראינו שש פעמים בהן חמאס הצליח להשתמש במנהרות נגד ישראל. פעם אחת בחטיפת גלעד שליט, ושאר הפעמים במבצע הנוכחי. בכל הפעמים המטרה של חמאס הייתה לפעול נגד חיילי צה"ל. לא נגד הישובים.

לדוגמה: באירוע החדירה ליד ניר-עם, שתי חוליות יצאו מבטן האדמה בתוך שטח ישראל במדי צה"ל. כשכוח צה"ל הגיע, המחבלים ירו לעברו והרגו ארבעה מחייליו. אחרי זה המחבלים ניסו לחזור לעזה דרך המנהרות ואז רובם חוסלו. אין שום סימן שהם ניסו להגיע לאחד הישובים. להפך. הרושם שמתקבל מהסרטון של דובר צה"ל הוא שהם כלל לא ניסו להתקדם אלא התארגנו למארב לחיילי צה"ל. וכאמור, אחרי ההתקלות הם ניסו לחזור לעזה. לא להגיע לישוב.

כל זה לא הפריע לאלוף פיקוד דרום לדבר בביטחון על המחבלים ש"מאיימים על היישובים בעוטף עזה" ועל "כוחות צה"ל שהיוו חוצץ בין המחבלים ליישובים". זה נשמע יפה, אבל העובדות מדברות בעד עצמן.

> סדר בתעמולה: השקרים על עזה שהופרכו וממשיכים להסתובב

אז מה מטרת המנהרות?

כנראה שלפגוע בכוחות צה"ל ולנסות לחטוף חיילים. לאט לאט מתחילים לשמוע את הכתבים הצבאיים אומרים את זה במפורש. אולי לא בערוץ 2, אבל אלון בן דוד בערוץ 10 אמר במפורש על חדירת המחבלים לפילבוקס ליד נחל עוז ש"אין ספק שמטרתם היא לפגוע ולחטוף חיילים – לא אזרחים". גורם צבאי בכיר אמר לגלי צה"ל ש"כל המנהרות כוונו לעבר מטרות צבאיות ולא לעבר יישובים בעוטף עזה". גם מוחמד דף, בקלטת שהופצה בה נשמע קולו אמר: "אנחנו מעדיפים להילחם בחיילי יחידות העילית של האויב ולהרוג אותם, ולא את האזרחים בכפרים שסמוכים לעזה".

אז אנחנו יכולים להיות בטוחים שהמנהרות לא ישמשו לפיגועים נגד אזרחים בקיבוצים שלאורך הגדר?

לא. אסור להיות שאננים. אי אפשר לסמוך על חמאס שההעדפות שלהם לא יחזרו להיות רצח אזרחים, כפי שהם עשו באינספור פעמים בעבר, או סתם שבהעדר מטרה צבאית יחליט ללכת על " אופציה ב'". אסור לקחת סיכונים. בכל מקרה של גילוי חדירה, צה"ל חייב להתייחס אליה כאילו היא עלולה להיות ניסיון פיגוע בישובים שקרובים למקום החדירה, ולהורות לתושבים להסתגר בבתים עד שיתברר שלא מסתובבים מחבלים באזור. אבל לא צריכים להתבלבל בין אמצעי הביטחון שצריך לנקוט, שחייבים לקחת בחשבון את כל האפשרויות, לבין מה שמתברר אחרי שהאירוע נגמר. ובכל המקרים עד כה התברר שהמטרה הייתה פגיעה בחיילים. לא בישובים ולא באזרחים.

אבל אם הם לא רצו לפגוע בישובים, אז למה הם חפרו מנהרות לחדרי אוכל וגני ילדים בתוך הישובים?

אז זהו, שלא. מתברר שלא היו מנהרות לתוך הישובים. המנהרה לחדר האוכל של כיסופים? זה היה בור ביוב ישן שבטעות חשדו בו כפיר של מנהרה.

הדוברות של שתיים מהמועצות האזוריות שצמודות לעזה הוציאו מכתב לכתבים הצבאיים, בו הם ביקשו להקפיד על הדיוק ולהפסיק לטעון שהיו חדירות לישובים: "העובדות בשטח הן שמרבית האירועים מתנהלים במרחק מהיישוב ובאף מקרה, לשמחתנו, לא בשטח ישוב אזרחי. המציאות קשה ומבהילה גם כך, אנחנו מבקשים לקחת בחשבון את התושבים שיושבים נעולים בבית ולהיצמד לעובדות. אנחנו מודעים לצורך של צה"ל וגם לכם הכתבים להמחיש את גודל הסכנה וחשיבות חשיפת המנהרה. אבל החיבור לשם של ישוב ספציפי מעלה את סף החרדה בקרב התושבים וסביבתם הקרובה".

אחת מהן, שהופיעה ב"תיק תקשורת" בטלוויזיה החינוכית, גם סיפרה שהמנהרה שכאילו כוונה לעבר גן ילדים בעין השלושה הגיעה למרחק 2.5 ק"מ מהישוב, ופירי היציאה שלה היו ליד דרך ביטחון צה"לית.

> ירי ארטילרי הוא כמו רולטה רוסית, ואת זה אני אומר מניסיון

חייל ליד מנהרה שנחשפה בגבול עזה (צילום: IDF CC BY-NC 2.0)

חייל ליד מנהרה שנחשפה בגבול עזה (צילום: IDF CC BY-NC 2.0)

אז לאן המנהרות מגיעות?

כנראה שרק כמה מאות מטרים מהגדר וכמה קילומטרים מהישובים. קשה למצוא נתונים מדויקים איפה נמצאו פתחי המנהרות. אבל בכל חמשת האירועים בהן הייתה חדירה דרכן, המחבלים יצאו כ-200-400 מטר מגדר המערכת, כמו שאפשר לראות במפות בסרטונים של דובר צה"ל. למשל, החדירה שהיתה כביכול לכיסופים, היתה במרחק קילומטר וחצי מהישוב. ולמעשה נקודת היציאה מהמנהרה קרובה באותה מידה לקיבוץ סופה.

ולטובת הקורא דני קושמרו: לא! אם פתח המנהרה הוא 200 מטר מהגדר, והבתים הקרובים ביותר של עין השלושה לגדר נמצאים במרחק 3 ק"מ, פתח המנהרה לא יכול להיות במרחק 800 מטר, גם אם זה נשמע יותר דרמטי בסיכום הכתבה.

אז זה בסדר שחמאס חופר את המנהרות?

ממש לא! חפירת מנהרה מעבר לגבול, היא בעצמה הפרת ריבונות. ושליחת חוליות חמושות דרכן, היא מעשה תוקפנות, גם אם המטרה היא צבאית, ולא אזרחית.

אז מה אתה חופר לנו?

כי צריך לומר אמת. לא לנפח עובדות, לא להמציא תרחישי אימים מופרכים, לא לדבר בסיסמאות מפוצצות שמכילות טענות שהן פשוט לא נכונות, לא לצעוק סתם "זאב זאב". מרוב דאגה ל"הסברה" אנחנו פוגעים בתושבי הישובים בעוטף עזה שנכנסים לחרדות מיותרות, ואנחנו פוגעים באמינות שלנו. ואין בזה באמת שום צורך. הפרצוף של חמאס מספיק מכוער, גם בלי שיהיה צורך להוסיף לו קרניים בפוטושופ.

* עמנואל ילין הוא יליד ותושב באר שבע, עובד במוסד חינוכי באזור עוטף עזה. הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf