newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תושבים בגבול ארה"ב-מקסיקו: "הגבול שלנו אינו אזור מלחמה!"

מזה כעשור הגבול האמריקני עם מקסיקו מקבל יותר ויותר סממנים של אזור קרב: הגברת הכוחות החמושים, הקמת מחסומים, הפעלת אמצעי מעקב, שימוש בכלי טיס, ועוד. לתושבי האזור זה נמאס

מאת:

כתב וצילם: שחף פולקוב

מספר קהילות בגבולה הדרום מערבי של ארה"ב, במדינת אריזונה, ארגנו פעולות שונות במחאה נגד המיליטריזציה של אזור הגבול עם מקסיקו, ההולכת ומתרחבת צפונה באופן עקבי ומתמשך.

בעשור האחרון, מדיניותה של ארה"ב בכלל ושל המשרד לביטחון פנים בפרט הפכה בפועל את האזורים הקרובים לגבול לאזור לחימה בעצימות נמוכה, בעיקר בהשפעת החוקים שנחקקו בעקבות מתקפת הטרור ב-2001. מציאות זו באה לידי ביטוי בהגדלת הכוחות החמושים באזור, בניה מסיבית של מבנים, הקמת מחסומים עמוק בתוך שטח ארה"ב, בהפעלת אמצעי מעקב אלקטרוניים – גלויים וסמויים, ובעליה בשימוש בכלי טייס מאויישים ולא מאויישים.

כאשר הוחלט להקים גדר לאורך הגבול עם מקסיקו על מנת לנסות ולשלוט בהגירה מכיוון דרום, התקבלה החלטה מכוונת נוספת: להשאיר אזורים מסויימים ללא גדר, אלה שיש בהם "מחסומים" טבעיים (שטח אשר בחלקו הגדול שייך לטונהו אודהם, שבט אשר חי באזור אלפי שנים וסובל מקולוניאליזם במשך שנים רבות). החלטה זו הביאה לכך שאלפי אנשים, המנסים מדי שנה למצוא את דרכם לארה"ב, נאלצים לנסות את מזלם באריזונה דרך ההרים והוואדיות של מדבר סונורה, מסע אשר יכול לקחת כחמישה ימים.

מהגרים רבים מוצאים את מותם בדרך; החום הכבד בקיץ והקור העז בחורף הם הגורמים העיקריים למוות. מהגרים אלה משלמים אלפי דולרים על מנת לחצות את הגבול. חלקם רוצים להגיע לבני משפחתיהם אשר נמצאים בארה"ב, אחרים מחפשים עבודה, מספר לא קטן בורח מהאלימות הגוברת במדינות מרכז אמריקה, ויש ביניהם גם נרדפים פוליטיים מקבוצות שונות.

> הכותל המערבי בתפקידו כרחבת מצעדים צבאית

תושבים מפגינים נגד המיליטריזציה של גבול ארה"ב-מקסיקו. (צילום: שחר פולקוב/אקטיבסטילס)

תושבים מפגינים נגד המיליטריזציה של גבול ארה"ב-מקסיקו. (צילום: שחר פולקוב/אקטיבסטילס)

"הגבול שלנו איננו אזור מלחמה". מחאה בגבול ארה"ב-מקסיקו (שחר פולקוב/אקטיבסטילס

"הגבול שלנו איננו אזור מלחמה". מחאה בגבול ארה"ב-מקסיקו (שחר פולקוב/אקטיבסטילס

מאז אמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת נמצאו באזורים הללו, בגבולה הדרומי של אריזונה, שרידי גופותיהם של כ-6,000 מהגרים, גברים, נשים וילדים. ישנן מספר קבוצות פוליטיות הפועלות באזור, חלקן פועלות במדבר על מנת לתת סיוע הומניטרי למרות הסיכון המשפטי הכרוך בכך, אחרות מסייעות משפטית למהגרים אשר נכלאו. קבוצות אלו כוללות כנסיות, בנות ובני שבט הטונהו אודהם, ארגונים הומינטאריים שונים, קבוצות אנרכיסטיות, ואזרחים אשר גרים קרוב לגבול ורואים כיצד מדיניות ביצור וחימוש הגבול הופכת את המציאות לבלתי נסבלת.

בשנים האחרונות, במיוחד מאז כניסתו של ברק אובמה לבית הלבן, גוברים שיתופי הפעולה בין הקבוצות השונות. הצד הלא מדובר של רפורמת ההגירה אותה מנסה ממשל אובמה להעביר, הוא העברת משאבים נוספים לביצור הגבול ומיליטריזציה של האזור צפונית ממנו. יש לציין כי בתקופת הממשל הנוכחי מספר המגורשים בכל שנה היה כפול מזה שבתקופת הממשל של ג'ורג בוש.

האירוע במחסום היום התקיים במחאה נגד המציאות הזו, שהתמקדה בהתנהגות של משמר הגבול האמריקאי במחסום ובשטח, התנהגות מאיימת ואלימה לעיתים קרובות; במיוחד כאשר הם חושדים במישהו, במיוחד נגד אנשים בעלי גוון עור שאינו לבן (בני שבט הטונוהו אודהם ואלו אשר מוצאם ממקסיקו).

מספר חברי קהילה סיפרו כי כאשר עברו לחיות באזור זה לפני מספר עשורים הייתה נוכחות מועטה בלבד של אנשי כוחות הביטחון השונים. עוד סיפרו כי המחסום בו נערכה ההפגנה היום הוקם כמחסום זמני לפני שבע שנים, ומאז הוא ממשיך להתחמש כל הזמן. הנסיעה לעיר  הקרובה, טוסון, בה עובדים רבים מהתושבים, כרוכה במעבר במחסום, והיא עלולה להתארך באופן משמעותי אם אחד השוטרים מחליט שמשהו חשוד בעיניו. כל זה מבריח תיירים וגורם לעזיבה של תושבים, בעיקר הצעירים.

חבר קהילה אחר משבט הטונהו אודהם סיפר כיצד הוא ובני משפחתו מעוכבים כמעט כל פעם כאשר הם עוברים במחסומים השונים שהוצבו על אדמתם. תושבת העיירה הסמוכה סיפרה כיצד עוכבה עם בנה ובן זוגה כאשר חזרו מארוחת חג המולד אצל הסבא והסבתא בעיר הסמוכה: הכלב המשטרתי החליט שקופסת האוכל של הילד חשודה ובעקבות זה נערך חיפוש ממושך ברכב. לאחר שהגיעו לביתם גילו שמתנות החג נפתחו ונזרקו בתא המטען של הרכב.

בשנה שעברה זכתה חברת אלביט הישראלית במכרז להקמת מגדלי מודיעין לתצפית ומעקב בגבול. אם המגדל הראשון אותו הקימו בקרבת הגבול יספק את הממשל האמריקאי, אלביט תבנה עוד כ-11 מגדלים אשר יהוו גבול עומק. כמובן שזכייתה של אלביט קשורה בניסיון הרב שהיא רכשה בהקמת גדרות וחומות בין גדר ההפרדה לגבול עם עזה.

מידע נוסף אפשר למצוא כאן

 > מה היה חלקו של אלוף פיקוד מרכז בהריגת אזרח לא חמוש?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf