newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יותר מאלף מפגינים בתל אביב: "חייבים לשבור שתיקה"

המפגינים צעדו בתמיכה בארגון "שוברים שתיקה" ובקריאה לסיום הכיבוש בשטחים לטובת שלום וביטחון לשני העמים. המשטרה פעלה בכוננות חריגה מחשש לפגיעה במפגינים

מאת:

צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס

למעלה מאלף מפגינים צעדו במוצאי שבת במרכז תל אביב נגד ההסתה, נגד הכיבוש, בתמיכה בשוברים שתיקה ובקריאה לשלום, שוויון וצדק חברתי.

ההפגנה אורגנה במסגרת יוזמת "עומדים ביחד" בתגובה להסתה המשתלחת והמתואמת של אם תרצו ושרי הממשלה נגד "שוברים שתיקה" וארגוני זכויות אדם אחרים בשבוע האחרון. בין היתר המפגינים קראו סיסמאות כמו "כשהצבא הורס בתים – חייבים לשבור שתיקה", "כשמכים עצורים – חייבים לשבור שתיקה" וכן הלאה.

המפגינים התכנסו בתחילה בגן מאיר, התקדמו מעט למשרדי הליכוד במצודת זאב, שם נישאו כמה נאומים קצרים נגד "ההסתה שמתחילה במשרדי הממשלה", ומשם הלאה לכל אורך רחוב קינג ג'ורג' – כשהם חוסמים את הרחוב כולו – עד האנדרטה במקום רציחתו של יצחק רבין. לכל אורך הדרך קראו סיסמאות כגון "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים", "הכיבוש הוא אסון – רק שלום הוא ביטחון" ו"ביבי, בנט והצל – סכנה לישראל".

> הייתי חייל בשטחים, אין לי סיפורים מסמרי שיער, וזה עדיין היה מזעזע

הפגנת "עומדים ביחד" בתל אביב בתמיכה באנשי "שוברים שתיקה" (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנת "עומדים ביחד" בתל אביב בתמיכה באנשי "שוברים שתיקה" (אורן זיו / אקטיבסטילס)

פעילי שלום עכשיו עם תמונות מהשטחים, תל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

פעילי שוברים שתיקה עם תמונות מהשטחים, תל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

לאורך הצעדה היו שתי הפגנות-נגד קטנות, אחת של כחמישים איש בשדרות בן ציון, שבה בעיקר זרקו קללות לעבר מפגיני השמאל, ואחת של כ-15 אנשים שקראו "כהנא חי" מול כיכר רבין. ח"כ אורן חזן, שניסה בעבר לרמות את שוברים שתיקה עם עדות מזויפת ונחשף, השתתף בראשונה מאלה. איש ימין אחד זרק בקבוק לעבר מפגיני השמאל ונעצר במקום.

(אגב, בהפגנה בבן ציון החזיק אחד המפגינים תמונה של נתניהו במדי נאצי עם הכיתוב "די להסתה", בעקבות פוסט של איש שמאל שהוסר מפייסבוק לפני כמה חודשים. עכשיו, אחרי ההפגנה, מפיצים אנשי ימין בפייסבוק את התמונה של מפגין הימין הזה ומתארים אותה כחלק מהפגנת השמאל. הזוי למדי).

> אבל למה שוברים שתיקה נוסעים לדבר בחו"ל?

הפגנת הנגד הימנית מול צעדת השמאל נגד הסתה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנת הנגד הימנית מול צעדת השמאל נגד הסתה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנת "עומדים ביחד" בתל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנת "עומדים ביחד" בתל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

באנדרטת רבין נשאו דברים יריב אופנהיימר משלום עכשיו, ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת), ח"כ אילן גילאון (מרצ) ויולי נובק, מנכ"לית "שוברים שתיקה". "ההסתה והאיומים לא עוצרים בפעילי ארגוני זכויות אדם או בשמאל, אלא מגיעה עד בית הנשיא בירושלים", אמר אופנהיימר. "אנחנו במאבק על הדמוקרטיה הישראלית ואין לנו ברירה אלא לנצח".

"השבוע היה לנו דו"ח עוני מזעזע. היה לנו מתווה גז מזעזע. ועכשיו מנסים להגיד לנו שהאשמה בהכל תלויה בשוברים שתיקה?" שאל חנין. "אנחנו רואים עכשיו שעם כובש לא יכול להיות חופשי בעצמו, ושהמאבקים על הדמוקרטיה, על השלום ועל צדק חברתי קשורים זה לזה. לא נוותר על הבית הזה". "אנחנו אוהבים את הארץ יותר מהמתנחלים, מוכנים להתפשר למענה. איזה אהבה יותר גדולה מזו של פשרה למען הארץ והאנשים שחיים בה?" הוסיף גילאון.

נובק, שהתקבלה בתשואות רמות במיוחד, בירכה על כך שבתגובה למתקפת הימין עוד חיילים רבים שברו שתיקה השבוע וסיפרו מה שעבר עליהם בשטחים ומה שהם נשלחו לעשות בשם המדינה. "זו לא גזירת גורל. אנחנו דור שנולד לתוך הכיבוש, ואנחנו ודור שיכול לסיים אותו", אמרה.

> אלבום הזכרונות של השמאל הרדיקלי: איפה היינו, ולאן בעצם הגענו?

אנדרטת רבין: "ההסתה מתחילה במסדרונות הממשלה" (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אנדרטת רבין: "ההסתה מתחילה במסדרונות הממשלה" (אורן זיו / אקטיבסטילס)

יולי נובק, מנכ"לית שוברים שתיקה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

יולי נובק, מנכ"לית שוברים שתיקה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

כאמור, ההפגנה אורגנה על ידי "עומדים ביחד", התארגנות שמאל חדשה שקמה לאחרונה בתגובה לגל האלימות הנוכחי, והשתתפו בה גם חד"ש, מרצ, לוחמים לשלום, מחסום ווטש, שלום עכשיו, אנטי-פה, וכמובן שוברים שתיקה ועוד רבות.

המשטרה, שליוותה את ההפגנה בכוחות גדולים, הייתה בכוננות גבוהה מהרגיל. לא ברור אם בגלל התרעה ממוקדת או בשל רוח התקופה, שוטרים רבים הסתובבו עם רובים עם אצבע על ההדק, כלבי גישוש הולכו מסביב למפגינים לכל אורך הדרך, ושוטרים בחנו עם פנסים את כל המרפסות מעל מסלול ההפגנה כל הזמן, כנראה בחיפוש אחר איומים אפשריים. לא זכורה לי כזו פעילות בהפגנות בעבר אי פעם. המשטרה עשתה את תפקידה ואפשרה להפגנה, ולהפגנות הנגד, להתקיים באופן מסודר, רק חבל שהגענו למצב שבו האיומים על מפגינים לא אלימים במרכז תל אביב נתפסים ככל כך ממשיים.

> תכירו: אנשים מעוררי השראה ומרוממי רוח

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf