newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מתנחלים הציתו מכונית ובה משפחה פלסטינית: איש לא נענש

שלוש שנים לפני ההצתה הרצחנית בדומא נזרק בקבוק תבערה על מונית שבה נסעו בני משפחת ריאדה, ושניים מהם נפצעו קשה. למרות שבמקום נמצאו עקבות שהובילו לבת עין ולמרות ראיות שזיהו בוודאות קטין שהיה מעורב בהצתה לא הוגש כתב אישום עד היום, והחקירה הופסקה

מאת:

הפוסט נכתב בשיתוף עם נעם רותם

אוגוסט 2012. בקבוק תבערה נזרק על מונית ושרף משפחה פלסטינית שלמה, שניצלה בנס. סמוך למקום האירוע נמצאה שקית אדומה ובתוכה בקבוק פלסטיק מלא בדלק, כפפות לטקס לבנות ומצית שחורה ועליה שאריות חומר DNA ששויך באופן חד משמעי לקטין יהודי מההתנחלות בת עין.

למרות זאת עד היום איש לא הועמד לדין על מעשה הטרור הזה, מחדל שללא ספק תרם להמשך קיום מעשים דומים, שהאחרון שבהם הביא לשריפתו בחיים של הפעוט עלי דוואבשה, למות אביו, סעד דוואבשה, ולפצעים אנושים לאחיו ולאמו, אחמד וריהאם. "נעשה הכל לתפוס את האחראים ולהביא אותם לדין", הבטיח אז ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. אבל כלום לא קרה.

ברשימה זו נחשוף את תיק החקירה של משטרת מחוז ש"י בעניין שריפתה של משפחת ריאדה, חקירה שנמשכה שבועיים בלבד והסתיימה בלא כלום. קשה לדמיין מצב דומה אם המשפחה שנשרפה הייתה ממוצא יהודי. "לא נמצאו ראיות להוכיח ברף הנדרש במשפט פלילי את זהות מבצע העבירה, החקירה תימשך", מסרו אז בפרקליטות מחוז ירושלים. אבל החקירה לא נמשכה.

> רשיון להרוג: בצבא חושבים שאבנים הורגות רק אם ערבים זורקים אותן

המונית השרופה (צילום: משטרת ש"י)

הנהג הוציא את בני משפחת ריאדה ואמר להם להתגלגל על הרצפה. המונית השרופה (צילום: משטרת ש"י)

 

בשעות אחר הצהריים של ה-16 באוגוסט 2012 עלתה משפחת ריאדה מהכפר נחלין על מונית על מנת שתיקח אותם לסופרמרקט "רמי לוי" בצומת עציון. באחד הפיתולים בכביש, העובר בסמוך להתנחלות בת עין, עמד אדם שהניף בידו הימנית בקבוק תבערה דולק והשליך אותו בכח לעבר המונית המתקרבת. מעוצמת הפגיעה התפזר הדלק הבוער בתוך הרכב ושרף את יושביו, חלקם ילדים קטנים.

נהג המונית המשיך בנסיעה עוד כמה עשרות מטרים, אז יצא מהרכב, הוציא את המשפחה הבוערת, והורה להם להתגלגל על הקרקע על מנת לכבות את הלהבות. רכב ישראלי ובו משפחה יהודית-אמריקנית עבר במקום אך הנוסעים שם החליטו לא לעצור ולסייע, אלא הסתפקו בשיחה למשטרה. ששת בני משפחת ריאדה אושפזו בבית החולים, שניים מהם במצב קשה מאוד.

כוחות משטרה וצבא שהגיעו לאזור, בהם גם גשש צבאי, זיהו עד מהרה סמוך למקום הזריקה בקבוק מלא עד מחציתו בדלק, מצית, וכפפות לטקס. בנוסף הם איתרו עקבות של אדם מבוגר בעל נעליים במידה 42-44 יחד עם עקבות נוספות של שני ילדים בעלי מידת נעליים 37-38, המובילות ממקום השלכת בקבוק התבערה לעבר ההתנחלות בת עין, שידועה כמקום בעל אוכלוסייה קיצונית, ושממנה יצאה "מחתרת בת עין".

בניגוד לתיקים אחרים רבים בהם הקורבנות הם פלסטינים, הפעם נאספו הראיות ביעילות ונשלחו למעבדה לזיהוי פלילי במטה הארצי של המשטרה, ונלקחו דגימות DNA כדי להשוותן לאלו של החשודים שיגיעו בהמשך. חוקרי שב"כ ומשטרה פשטו על ההתנחלות. ילדים ונערים רבים תושאלו לגבי מעשיהם, לפחות אחד מהם בן פחות מ-12, לעיתים בניגוד לנהלים ובלא נוכחות הוריהם.

עד מהרה בלטו בפני החוקרים שלושה שמות של ילדים בני 12 ו-13, שמספר עדים טענו כי נהגו להשליך אבנים לעבר מכוניות פלסטיניות, ותוך מספר ימים פרצו כוחות משטרה גדולים לבתי משפחותיהם בשעת לפנות בוקר מוקדמת (למרות שילדים אמורים להיעצר רק אחרי השעה שבע) ולקחו אותם לחקירה.

בתחילה סיפקו שניים מהם את גרסתם לגבי מקום הימצאם בעת השלכת בקבוק התבערה, אך מרגע שנפגשו עם עורך דין מארגון "חננו", שמרו על שתיקה ולא דיברו עוד עם החוקרים. בהמשך סיפרו הילדים כי כחלק מהחקירה משכו החוקרים בפיאותיהם ואף תקעו בשופר.

דגימת DNA שנלקחה משקית חומרי הגלם של ציוד התבערה נמצאה מתאימה חד משמעית לאחד מהקטינים העצורים, א', ילד בן 12 המתגורר בהתנחלות. דו"ח מעבדת המטה ארצי לא משאיר מקום לספק: א' השאיר את עקבותיו על בקבוק הדלק, על הפקק שלו, על המצית השחור מסוג "קליפר", ועל השקית של רשת "פוקס" בה נמצאו כל אלה. הסיכוי לטעות בבדיקות כאלה עומד על פחות מאחד למיליארד, מציינת חוקרת המז"פ בדו"ח שהוגש לבית המשפט. אין כאן מקום לספק. בשקית לא נמצאו דגימות מתאימות נוספות.

> מה היה קורה לילד מהסרטון מנבי סאלח אם החייל היה מצליח לעצור אותו?

ממצאים של DNA (מתוך תיק החקירה)

ממצאים של DNA (מתוך תיק החקירה)

א' שתק בחקירתו. הוא המשיך לטעון שמדובר בחקירה פוליטית. במהלך החקירה ניגשו כמה מתושבי ההתנחלות למשטרה על מנת לתת אליבי לחלק מהילדים. עדויותיהם מלאות סתירות פנימיות רבות, וגם סותרות עדויות אליבי אחרות שניתנו על ידי תושבים אחרים של אותה התנחלות, כך שבאמת אי אפשר לייחס משקל כלשהו לעדויות אלה. אף אחד מהמעידים לא הואשם בניסיון להכשיל את החקירה, למרות שלפחות חלקם סיפקו למשטרה שקרים חד משמעיים.

החוקרים ניסו ונכשלו לאתר מצלמות אבטחה שיתכן שפעלו באזור באותו הזמן. בטלפון הסלולרי של א' נמצאה תמונה של רכב פלסטיני שרוף שככל הנראה צולמה בחודש אפריל שנה קודם לכן, כמו גם תמונות של טרוריסטים יהודים ("טייטל הגבר"), תמונות הרוגים יהודים עם כתובות נקמה, וחומרים של ארגון הטרור "כך".

העדים הפלסטינים נחקרו בבית החולים בו הם אושפזו. נהג המונית סיפר על רעול פנים כבן 25 שלבש חולצה עם שרוולים ארוכים. אם המשפחה, ג'מילה, סיפרה שראתה קבוצה של מתנחלים המתחבאים בצד הכביש, וכי הזורק היה בחור צעיר עם כיפה לבנה קטנה ופאות קצרות שחורות, לא שמן אלא ממוצע, ושיער שחור מלא בינוני. "כל הזמן זורקים עלינו אבנים שם, ולא האמנתי שיזרקו עלינו מולוטוב", היא אמרה.

עדויות אלה של קורבנות הפיגוע שימשו כטיעונים לטובת שחרורם של הקטינים. אם העדים ראו אדם מבוגר זורק בקבוק, מדוע העצורים הם ילדים? הטיעון הזה היה יכול להיות מספיק, אלמלא ראיות חד משמעיות אחרות: בזירת האירוע נמצאו עקבות של מבוגר ושני ילדים שנמלטו לעבר ההתנחלות, האם ראתה זורק אחד וקבוצה נוספת לידו, וחומר DNA של אחד הילדים נמצא על בקבוק מולוטוב. אף על פי כן, בסופו של דבר בחודש דצמבר של אותה שנה הסכימה הפרקליטות עם עורכי הדין של הנאשמים וסגרה את התיק מחוסר ראיות.

מתיק החקירה שבידינו עולה שהחקירה כולה נמשכה כשבועיים, החל מה-16 לאוגוסט ועד ל-2 בספטמבר. עשרות שוטרים ואנשי הצלה, צבא, ושב"כ היו מעורבים בה. נמצאו ראיות חד משמעיות למעורבות של לפחות אחד מהקטינים בזריקת בקבוק התבערה. ובכל זאת הפרקליטות בחרה לסגור את התיק.

> כשזה מגיע למחבלים יהודים, המשטרה והב"כ מרימים ידיים מראש

בית משפטת דוואבשה אחרי ההצתה, דומא (אחמד אל-באז / אקטיבסטילס)

בית משפטת דוואבשה אחרי ההצתה, דומא (אחמד אל-באז / אקטיבסטילס)

עד היום, מעל שלוש שנים מיום הארוע, לא זכתה משפחת ריאדה לצדק, והפושעים המשיכו בחייהם מבלי לשלם על מעשיהם. מהיכרותנו המעמיקה עם תיקים אחרים, בהם הנאשמים היו פלסטינים והראיות היו חלשות פי כמה, הפרקליטות דווקא לא היססה לתבוע. המסר שנשלח פה מצד גורמי אכיפת החוק הישראלים הוא שפגיעה בפלסטינים תעבור בלי עונש, גם כשהראיות לא יותירו ספק לגבי זהות המבצעים. המסר הזה הובן היטב על ידי כנופיית הטרור ששרפה את משפחת דוואבשה בשנתה בתחילת החודש, ועל ידי הכנופיות האחרות שעומדות מאחורי עשרות ומאות תקיפות של פלסטינים ורכושם בשנים האחרונות.

לא רק חיילי צה"ל מקבלים מהמדינה רשיון להרוג מבלי שיצטרכו לשאת בהשלכות. הרשיון הזה, כפי שראינו כאן, ניתן גם למתנחלים היהודים בגדה המערבית. בקבוק התבערה שהושלך במערכה של אוגוסט 201, שרף ילד ואב למוות שלוש שנים לאחר מכן.

ממשטרת ישראל טרם נמסרה תגובה לכתבה.

> רשיון להרוג: סדרת תחקירים על התיקים הסגורים של מצ"ח

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf