newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סערה בציבור הערבי סביב בכיר בתנועה האסלאמית שאיחל ללהט"ב מגפת איידס

בכירים בחד"ש ובבל"ד גינו בחריפות את דברי ההסתה של איש הפלג הצפוני. אך קולם של חברי הכנסת של הרשימה המשותפת נשמע פחות, והפעילים דורשים את התערבותם

מאת:

מאמר של בכיר בפלג הצפוני של התנועה האסלאמית נגד נישואים חד-מיניים מעורר סערה גדולה ברשת ובעיתונות המפלגתית בערבית. השיח' כמאל ח'טיב, סגן ראש הפלג הצפוני בתנועה, פרסם לאחרונה מאמר באתר "יאפא 48" (המזוהה עם הפלג הצפוני) שכותרתו "גועל שיגעיל אתכם", שבו התייחס למאבקים של קהילות הלהט"ב בעולם לשוויון זכויות והכרה בנישואים חד מיניים.

ח'טיב, אחד האידיאולוגים הבולטים של הפלג הצפוני, כתב:

החברות המערביות הגיעו לשפל הירוד ביותר, עד כדי כך שהעם באירלנד הצביע במשאל עם ברוב של 62 אחוז בעד לאפשר נישואים חד-מיניים (….) כדאי לשים לב שעמותות חשודות בארצנו, צהובונים ושכירי עט מפיצים סטייה זו. לכל אלה אני לא אומר מזל טוב אלא מאחל להם אומללות, מגפות ואיידס, סוטים! גועל שיגעיל אתכם.

דבריו של ח'טיב עוררו תגובות זועמות וביקורת בעיקר בקרב אנשי בל"ד וחד"ש. התגובות הגיעו ראשית מהשטח, מקרב הפעילים. כך למשל העיתונאי רג'א זעאתרה, חבר הנהגת חד"ש, פרסם בתגובה סטטוס בו הוא תקף את עמדותיו של הפלג הצפוני, שמתנגד להשתתפות נשים וגברים יחד בהפגנות, קורא להפרדת תלמידים מוסלמים מתלמידים לא מוסלמים במערכת החינוך, מנצל של המסגדים להסתה וסכסכנות עדתית ומחרים את "תהלוכת השיבה" בשל הופעת נשים על הבמה כדוברות ואמניות.

"הגועל, כל הגועל, ודבר מלבד הגועל, זה לא לכבד אנשים ולכפות עליהם את מחשבותיך", כתב זעאתרה, שחתם בהתייחסות לשאר הסוגיות המפלגות את הפוליטיקה הערבית באזור: "גועל זה לקרוא שירושלים המזרחית תהיה בירת הח'ליפה, ולקרוא להפלת המשטר הסורי, לא כי הוא לא דמוקרטי, אלא כי הנשיא שם הוא בן העדה העלווית".

> המדינה ולהט"ב פלסטינים, או: למה אני מסרב להשתתף במצעד הגאווה

השייח' כמאל ח'טיב, סגן ראש הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית (Sammo kudsi, CC BY-SA 3.0)

השיח' כמאל ח'טיב, סגן ראש הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית (Sammo kudsi, CC BY-SA 3.0)

הימת זועבי, פעילת בל"ד מוכרת, מתחה בפייסבוק ביקורת על השתיקה הראשונית של הרשימה המשותפת לנוכח ההצהרות האלימות של ח'טיב: "בלשון המעטה, השתיקה על איחולי המוות להומוסקסואלים ולתומכיהם מבישה. שתיקת הרשימה המשותפת רועמת, חמורה ומבישה עוד יותר אף מהשתיקה של כל אחד אחד ממרכיבי הרשימה בנפרד".

אלא שהלחץ מהשטח הוביל חברי הנהגה וגורמים רשמיים במפלגות להגיב לדברי ח'טיב. התגובות החריפות ביותר לדבריו של הגיעו מכיוון תנועות הנוער של בל"ד והמפלגה הקומוניסטית. ח"כ חנין זועבי שיתפה אתמול (שלישי) בעמוד הפייסבוק שלה את תגובת "התאחדות צעירי בל"ד", בה נכתב בין השאר:

השיח' כמאל ח'טיב שוב מתבטא באופן מסית נגד כל מה ששונה מדרכו… הפעם אנו ניצבים מול הסתה נוספת שהגיעה לכדי הבעת משאלה שמגפת האיידס תכה (ותגרום למוות) באופן קיבוצי נגד כל מי שזהותו המינית להט"בית – זאת אומרת קריאה להשמדתם. מתוך התנגדות לתפישות המדירות הללו אנו מוקיעים כל הסתה לחיסולו של האחר או איחולי מוות והשמדה, ובמיוחד כאשר זה בא מפיו של מנהיג ציבורי בולט בוועדת המעקב.

כאמור, גינויים חריפים הגיעו גם מכיוונה של תנועת הנוער של המפלגה הקומוניסטית, המרכיבה את חד"ש (בה אני חבר). מזכ"ל ברית הנוער הקומוניסטי, אמג'ד שביטה, אמר לשיחה מקומית: "כמאל חטיב, סגן יו"ר התנועה האסלאמית הצפונית, שוב מסית בצורה חמורה ביותר, והפעם הוא מאחל מוות לבני אדם בשל נטיותיהם המיניות".

שביטה, שיצר תקדים כאשר היה איש הציבור הערבי הראשון שנאם במצעד גאווה בישראל (בירושלים בשנת 2010), הוסיף: "ח'טיב, ששותק למראה הפשעים הנוראיים של דאע"ש, מדבר בשפתו של ארגון זה, ומחזק את גישתו ולפיה יש להילחם בכל מי שאינו תואם את השקפות עולמם".

סוגיית יחסה של הרשימה המשותפת לזכויות להט"ב, והפערים בין המפלגות המרכיבות אותה בעמדתם לנושא, עוררה דיונים חריפים במהלך מערכת הבחירות. חד"ש יזמה את שני החוקים היחידים בנושאי הקהילה הגאה שעברו הן בכנסת ה-18 והן בכנסת ה-19, ומועצת בל"ד אישרה אמש גילוי דעת המדגיש את חשיבות "המאבק נגד הקיצוניות הדכאנית והמפלה של אותם אנשים, אשר מאשימים את זולתם בכפירה ומעוניינים לדכא את האחר ולנקוט בצורות כלשהן של שלילת השונות והאחר, בשם הדת או המנהגים והמסורות, וששואפים לדכא את חירויות הפרט, לדכא דעות ומעשים ולכפות ערכים מסתגרים ומתבדלים שמתנכרים לזכויות האדם וחירויותיו".

אתמול פורסם בעיתון "הארץ" כי אף חבר כנסת ערבי לא נכח בישיבת השדולה הגאה בכנסת (את הרשימה המשותפת ייצג ח"כ דב חנין). ח"כ זחאלקה (בל"ד) צוטט בידיעה כאומר "הנושא פשוט לא נמצא באג'נדה של הרשימה המשותפת". עם זאת, הימים האחרונים מראים שפעילים רבים במפלגות דורשים מההנהגה לנקוט בעמדות ברורות בנושאים אלו.

הרשימה המשותפת כוללת את הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית – שבניגוד לפלג הצפוני של התנועה השתתפה בבחירות תחת מצע משותף הכולל התייחסות לשוויון נשים. לא מצאתי אף התייחסות מצד פעילים או נבחרי ציבור מהפלג הדרומי לדברי השיח ח'טיב.

> המרכיב הסודי ברשימה המשותפת: מי היא התנועה האסלאמית בישראל?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf