newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דיווחים: התקדמות משמעותית במו"מ על רשימה משותפת למפלגות הערביות

התקשורת הערבית מספרת על פגישות חיוביות בין אנשי חד"ש, בל"ד והתנועה האסלאמית. בציבור הערבי ובשמאל הרדיקלי מתרבות יוזמות שדורשות מהמפלגות ריצה במסגרת רשימה משותפת

מאת:

הפוסט נכתב יחד עם נדב פרנקוביץ'

כשברקע תמיכה גוברת בחברה הערבית, מדווחים ביממה האחרונה כלי התקשורת הפלסטינים בערבית בתוך ישראל על התקדמות במשא ומתן על הצגת רשימה משותפת בבחירות הקרובות בין המפלגות הערביות.

המגעים בין המפלגות מהווים ניסיון להתגבר על חשדנות ארוכת שנים ועל פערים גדולים ביניהן בהשקפות העולם, כדי להגדיל ולהבטיח את הייצוג של רשימות ערביות בכנסת, ולהציג חזית נגד האיומים, האלימות והגזענות הגואה נגד החברה הפלסטינית בישראל. חשוב לציין כי היוזמה היא לריצה משותפת בלי פגיעה בעצמאות המבנית והרעיונית של המפלגות, כאשר השותפות היא לצורך הבחירות ובכנסת המפלגות יוכלו לפעול בנפרד.

"חד"ש פותחת במשא ומתן עם התנועה האיסלאמית, בל"ד ותע"ל ברוח של אחריות רצינות ופתיחות", זו הכותרת הראשית הבוקר באתר אל-ג'בהה ("החזית") של מפלגת חד"ש. הידיעה מצטטת סקר לפיו תשעים אחוזים מהמצביעים הפלסטינים תומכים באיחוד. כותרת זהה מופיעה הבוקר גם בעיתון אל-אתחאד, המזוהה עם המפלגה, אשר מאמר המערכת שלו מביע תמיכה בריצה משותפת לכנסת.

על פי הדיווחים אתמול (חמישי) התקיימה בסכנין פגישה שהוגדרה כ"חיובית" בין נציגי חד"ש לנציגי התנועה האיסלאמית. מצד חד"ש הגיעו לפגישה ראש עיריית נצרת לשעבר מטעם חד"ש, ראמז ג'ראייסי, המועמדת לכנסת שהייתה אמורה להחליף את מוחמד ברכה, נבילה אספניולי, מזכיר התנועה, איימן עודה, אורי וולטמן ומנצור דהאמשה. מצד התנועה האיסלאמית הגיעו חבר הכנסת מסעוד ע'נאים, יו"ר המשרד הפוליטי של התנועה אבראהים חג'אזי, ד"ר מנצור עבאס ויוסף אל-קרם. בנוסף דווח כי ביום רביעי התקיימה פגישה נפרדת בין נציגי בל"ד לחד"ש, וכן פגישה בין נציגי חד"ש לח"כ אחמד טיבי.

ג'ראייסי אמר לאתר חד"ש בערבית לאחר הפגישה עם נציגי התנועה האיסלאמית כי "השיחות התנהלו ברוח חיובית, והצדדים הסכימו על הצורך ליצור אווירה חיובית של תמיכה בהשתתפות בבחירות הקרובות, ואנו בחזית פועלים לכך שהציבור הערבי, שהימין מבקש להדירו מהמרחב הציבורי והזירה הפוליטית, יהווה כוח משמעותי שיכול לתרום לשינוי מאזן הכוחות בפרלמנט".

אתר פאנט, שאינו מזוהה עם אף מפלגה אך אימץ קו התומך ברשימה משותפת, מדווח גם הוא על פגישה ראשונית חיובית בין נציגי חד"ש והתנועה האיסלאמית וכי "יש התקדמות בעניין קביעת הנוסחה להרכבת הרשימה".

> לעמוד לצד המיעוט הנרדף: כן לאיחוד חד"ש והמפלגות הערביות

ג'מאל זחאלקה ומוחמד ברכה (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

ג'מאל זחאלקה ומוחמד ברכה (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

גם אתר arabs48, המזוהה עם בל"ד, מדווח על סדרת המגעים החיוביים בין נציגי המפלגות השונות. בכתבת וידאו באתר אומר חבר הכנסת מטעם בל"ד באסל גאטס: "אני סבור שהסיכויים לגיבוש רשימה משותפת גוברים כתוצאה מהתגברות הלחץ הציבורי והאווירה של תמיכה עצומה בעניין, והתחושה ברחוב שזה המענה היחיד לגזענות ולמתקפה של מפלגות הימין על המיעוט הערבי ועל העם הפלסטיני. לגבי חד"ש, אנו חשים שיש שם רוב גדול שתומך בריצה ברשימה משותפת, ויש שם גם קולות שעדיין מתנגדים".

מאז הוכרזו הבחירות מתנהל דיון ציבורי ער (רובו בערבית) סביב שאלת הריצה במסגרת רשימה מאוחדת, בעיקר לאור העלאת אחוז החסימה, הגזענות ואירועי הקיץ האחרון, החקיקה האנטי-ערבית בכנסת והאיומים על עצם בחירתם של נציגי המפלגות הערביות. בית המשפט העליון אישר לאחרונה את השעייתה של חברת הכנסת חנין זועבי (בל"ד) למשך שישה חודשים מהכנסת – מהלך חריג וחריף ביותר שנתפס כאיום על המפלגות הערביות כולן.

פעילים פוליטיים, ביניהם גם החתומים על ידיעה זו, קידמו השבוע עצומה בעברית, המתווספת לעצומות רבות דומות בערבית, וקוראת "להגיע להסכמה על ריצה ברשימה משותפת בפתק אחד של כלל המפלגות בגוש, תוך שמירה על עצמאות המפלגות השונות". העצומה קוראת לכל אחת מהמפלגות לשבץ נשים במקומות ריאליים ולהתחייב למאבק למען זכויות כל בני האדם מהירדן לים.

> בדרך לקואליציית "רק לא ערבים"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf