newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בית הדין: עובד בחברת הדלק טן שפוטר בעקבות התאגדות יוחזר לעבודה

אחרי 13 שנים בעבודה בלי בעיות זומן מנהל תחנת דלק לשימוע. התזמון: חודשיים אחרי שהוקם בחברה ועד עובדים, שהוא פעיל בו. בית הדין קבע שחברת טן לא הוכיחה שלא מדובר בניסיון להתנכל להתארגנות

מאת:

ביום רביעי האחרון פסק הרכב של בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע שיש להחזיר לעבודה פעיל בוועד עובדי חברת הדלק "טן", לאחר שהחברה לא הצליחה להוכיח שלא פיטרה אותו בשל מעורבותו בהתאגדות.

העובד, דוד מרציאנו מנהל את תחנת "עד הלום" של חברת טן ליד אשדוד כבר מאז 2003. בכל הזמן הזה לא עלו נגדו טענות רציניות מצד ההנהלה, או סימן לכך שההנהלה לא מרוצה ממנו.

בחודש יוני האחרון התאגדו עובדי טן בהסתדרות, ומרציאנו שיחק תפקיד מרכזי בהתארגנות הראשונית. מאז יוני נמצאים הצדדים במשא ומתן על הסכם קיבוצי, ולטענת ההסתדרות המגעים מתנהלים בקושי, ההנהלה מאיימת על עובדים שלא יצטרפו, ובחברה הוכרז סכסוך עבודה.

רק חודשיים חלפו, ובחודש אוגוסט זומן מרציאנו לשימוע לאחר שנתפס כשהוא מדבר בטלפון בשטח התחנה בזמן פריקת מיכלית דלק – דבר שאסור לפי נהלי החברה. ההנהלה חפרה אחורה בקלטות של מצלמות האבטחה ומצאה עוד שני מקרים שבהם פעל כך מרציאנו. בהנהלה האשימו את מרציאנו בפגיעה בבטיחות של התחנה, והוסיפו לכך טענות על בעיות באמינות שלו, שהתבססו על המקרה הזה ועל הסתבכות משפטית של החברה כמה חודשים לפני כן, שמרציאנו היה קשור בה. מסיבות אלה הוחלט בתחילת החודש – נובמבר – לפטר את מרציאנו.

> כשמנהלי המכללה הם גנרלים, התאגדות העובדים נתפסת כאויב

תחנת דלק (אילוסטרציה: Rama CC BY-SA 2.0 FR)

תחנת דלק (אילוסטרציה: Rama CC BY-SA 2.0 FR)

בעתירתה לבית הדין טענה ההסתדרות, באמצעות עו"ד אלעד מורג, שההנהלה מנסה לפגוע בהתארגנות באמצעות פיטורי הרוח החיה במקום. בהסתדרות ציינו שמרציאנו עבד בחברה כמעט 13 שנים בלי בעיות ראויות לציון, ושפתאום לאחר ההתאגדות צצו אוסף של טיעונים, שלפי ההסתדרות לא מהווים עילה משמעותית לפיטורים. בוועד העובדים של החברה אף הדגישו כי עובדים רבים מדברים בטלפון בתחום התחנה, גם בזמן פריקת מכליות, ושהדבר מעולם לא הוביל לצעדי ענישה וודאי שלא פיטורים.

בהתארגנות ראשונית כמו זו בחברת טן, שרק נולדה ועדיין לא הובילה לחתימה על הסכם קיבוצי, נהוג שבמקרה פיטורים של חבר ועד נטל ההוכחה שהפיטורים לא נבעו מהתנכלות להתארגנות עובר אל המעסיק, כי הנחת המוצא שפיטורים כאלה הם דווקא כן ניסיון התנכלות.

במקרה זה קבע הרכב בית הדין, בראשות השופט צבי פרנקל, כי חברת טן לא עמדה בנטל ההוכחה הזה. השופט פרנקל ציין שהחברה לא הביאה את מנהלו הישיר של מרציאנו לתת עדות, וכן קיבל את טענות ההסתדרות לגבי כך שתמוה שטענות כל כך קשות לגבי אמינות ובטיחות צצות נגד פעיל ועד אחרי כמעט 13 שנים בעבודה, לראשונה, וכן שלא מדובר בעילות שמצדיקות פיטורים כשלעצמן.

מסיבות אלה הוחלט להחזיר את דוד מרציאנו לעבודה באופן מיידי. עם זאת בית הדין מצא שההסתדרות לא הצליחה להוכיח שההנהלה מתנכלת להתארגנות מעבר לפיטורים אלה, ודחה את בקשתה להוציא צו נוסף בעניין זה.

> פיטורים פוליטיים: עובדים ערבים משלמים את מחיר המתיחות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf