newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בכירים באוצר: שילוב דיור ציבורי בפרויקטים להשכרה יוריד ערך הדירות

יום הדיור הציבורי שנערך בכנסת פוצץ על ידי פעילים מקבוצות מאבק של הדיור הציבורי. ילדי הדיור הציבורי הם אלה שנשלחים להילחם בעבור מדינה שמנשלת אותם מהזכות הבסיסית ביותר לקורת גג

מאת:

כותבת אורחת: ריקי כהן בנלולו

ירית הפתיחה של יום "הדיור הציבורי" אתמול (שלישי) בכנסת, במהלכו התכנסו מספר ועדות וקיימו דיונים בנושא, נורתה על ידי שר האוצר יאיר לפיד. לפיד הגיש ערר על החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה על החלת סיוע בשכר דירה ריאלי לזכאי הדיור הציבורי, וזאת בניגוד להמלצת ועדת אלאלוף בנושא – אותה הוועדה שהקים האוצר בעצמו.

הוועדה המשותפת לכלכלה ולקידום מעמד האישה דנה על הזכות של דיירים להחזיק בדירה לאחר הגירושין. ומה קורה כשיש ילדים, ומה עם ילדים מעל גיל 18 בעת השירות הצבאי למשל ובעת גירושין? האם הם נחשבים לזכאים לגור בדירה הציבורית עם הוריהם? הוחלט כי בכל מקרה בו מעורבים ילדים מעל 18 ועד לגיל 21 (בתום השירות הצבאי) תעבור קבלת ההחלטה בעניין לשיקוליה של ועדת חריגים במשרד השיכון שם תתקבל ההחלטה על זכות המגורים אצל ילד בגיר, אך עדיין תלוי בהוריו. לחייל אין הזכות המובנת מאליה לגור עם אחד מהוריו אשר מתגורר בדירת הדיור הציבורי, אך להקריב עצמו למען המדינה הוא נדרש על פי חוק.

> כשהמשכורת לא מכסה אפילו את שכר הדירה

פעיל קבוצת "המעברה" יהודה פרץ  צועק שכמו פעם גם היום לא מתייחסים למזרחים (צילום: נטע ריבקין פנטון)

פעיל קבוצת "המעברה" יהודה פרץ צועק שכמו פעם גם היום לא מתייחסים למזרחים (צילום: נטע ריבקין פנטון)

הוועדה לזכויות הילד התכנסה כדי לדון בזכות הילד לקורת גג יציבה, על ההשלכות הקשות בהעדרה, ועל סוגיית הפינויים מדירות של משפחות עם ילדים. הכוונה הייתה לבדוק מדוע למרות שנתקבלו החלטות בשנה הקודמת וגם בשנה שלפניה לא נעשה כלום ועדיין משפחות עם ילדים מפונות מהבתים אל הרחוב מבלי שיינתן הדעת על איפה יישנו הילדים בלילה אחרי שסולקו מביתם.

הישיבה פוצצה על ידי יו"ר הוועדה, ח"כ אורלי לוי, שהגיעה לדיון נסערת מאוד עקב החלטתו של שר האוצר להגיש ערר על הסיוע בשכר דירה ריאלי. ח"כ לוי סיפרה כי נאמר לה על ידי רענן דינור, הממונה על פרויקט הדיור להשכרה לטווח ארוך, ובכירים נוספים באוצר, כי הערר הוגש מכיוון שאין כדאיות לפרויקטים להשכרה לטווח ארוך אם יתגוררו בהם דיירי הדיור הציבורי, ושילדי הדיור הציבורי מורידים את ערך הדירות.

וכי זו משנתו של האוצר בכל האמור לגבי דיירי הדיור הציבורי: מה יגידו בני מעמד הביניים כשיצרכו לעלות בשקט בשקט במדרגות ליד הקומה הראשונה בה מתגורר דייר מהדיור הציבורי?

צפו בדבריה הנרגשים של ח"כ אורלי לוי בדיון:

השיא של היום היה בישיבת ועדת הפנים, שעסקה בהגשת הסתייגויות על חוק הוותמ"לים, בראשותה של ח"כ מירי רגב, לאחר שזו בישיבות ועדה קודמות בנושא הבטיחה ללא כחל וסרק כי החוק לא יעבור ללא בנייה ציבורית. הבטחתה זו לא מנעה ממנה לבצע מחטף ביחד עם האוצר ולהעביר בכינוס דחוף של הוועדה בשמונה בבוקר ביום ראשון בתחילת השבוע את החוק על בניית מאה חמישים אלף יחידות דיור כשרק 15 אחוזים מהן יהיו לטובת דיור "בר השגה" וללא יחידת דיור ציבורית אחת. לטובת הדיור הציבורי הבטיח האוצר להעביר 1.5 מיליארד שקלים להקמת קרן ייעודית לדיור הציבורי שיינתנו כהלוואה, ויוחזרו לאוצר לאחר מכירת דירות הדיור הציבורי.

כל ההצהרות על הישג דרמטי שהושג לטובת הדיור הציבורי נזרו כחול בעיני הציבור. האמת היא שאין שום תוספת תקציבית לטובת הדיור הציבורי, וכי מסתמכים על ההכנסות ממכירת הדירות כדי לרכוש דירות לדיור ציבורי ולשיפוץ הדירות הקיימות. להזכירכם מקופת הדיור הציבורי כבר נגנבו בעבר כשלושה מיליארד שקלים.

מכיוון שהייתה זו ישיבה להגשת הסתייגויות בלבד, לציבור שהגיע לא ניתנה זכות הדיבור. ח"כ אורלי לוי, שהצטרפה לדיון שהתנהל באווירה מתוחה, פנתה אל יו"ר הוועדה ואמרה כי ההחלטות המתקבלות ללא פתרונות לדיור הציבורי הרות אסון והשלכותיהן חמורות. דבריה התקבלו בזלזול מופגן והתעלמות בולטת וניכרת לעין כל מצד יושבי השולחן בכלל וח"כ מירי רגב בפרט.

> בואו בחזרה לרחובות: שנתיים למותו של משה סילמן

ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס בדיון ב"ביום הדיור הציבורי" בכנסת (צילום: נטע ריבקין פנטון)

ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס בדיון ב"ביום הדיור הציבורי" בכנסת (צילום: נטע ריבקין פנטון)

במהלך הדיון ביקשה את רשות הדיבור אשה מבוגרת חולת סרטן אשר אין לה קורת גג מזה למעלה מ-17 שנים. בנה משרת כרגע בחיל האוויר ונמצא בעזה. הגברת כמעט והוצאה מהאולם בכוח על ידי המאבטחים. בשלב זה הדיון פוצץ על ידי פעילים מקבוצות מאבק של הדיור הציבורי ואזרחים שהגיעו להעיד על קורותיהם אל מול תלאות הדיור הציבורי על שלל סוגיותיו.

לאחר דברים אלו נעלה ח"כ מירי רגב את הישיבה ודחתה אותה לשעה שש בערב בתקווה שעד אז הציבור והפעילים יתעייפו מלהמתין ויוותרו על השתתפותם בדיון. הם לא, ובשעה בשש כשהתחדש הדיון רק חברי כנסת ונציגי המשרדים השונים הורשו להיכנס לדיוני הוועדה. כל הציבור שהגיע נשאר מחוץ לדלת והשידור החי של הדיון הופסק. הכניסה לאולם הוועדה נמנעה גם מנציגי המשמר החברתי של הכנסת ומנציגי האגודה לזכויות האזרח.

> בואו נדבר על עזה, על שדרות, ועל תמחור גזעני של דם

הפעילות ריקי כהן בלולו וכרמן אלמקייס צועקות על חברת הכנסת מירי רגב. דיון סוער ביום הדיור בציבורי בכנסת (צילום: נטע ריבקין פנטון)

הפעילות ריקי כהן בלולו וכרמן אלמקייס צועקות על חברת הכנסת מירי רגב. דיון סוער ביום הדיור בציבורי בכנסת (צילום: נטע ריבקין פנטון)

ההצבעה על הוותמ"לים תתקיים היום כשהיא טומנת בחובה אסון חברתי כלכלי ממדרגה ראשונה. תוכניות הדיור המובאות לידי ישום מיועדות כמעט אך ורק למעמד הבינוני גבוה. ואין בה כדי להוריד את מחירי הדיור שכנראה אין מי שרוצה באמת להוריד אותם.

"יום הדיור הציבורי" נחתם בקולות צורמים של זלזול והזנחה מתמשכת של עשרים אחוז מהאוכלוסייה בישראל החיה מתחת לקו העוני. האמירות הגזעניות מצד בכירי האוצר על הורדת ערך הדירות בגלל ילדי הדיור הציבורי עדיין מהדהדות באזני, וירחפו עוד שנים רבות מעל גורלם של הילדים ומשפחותיהם הזקוקים לקורת גג. אותם הילדים שהופכים להיות חיילים, הם הראשונים שנשלחים לחזית בזמן קרב, לא יהיו זכאים לעולם לקורת גג יציבה משלהם. הם נלחמים בעבור מדינה שמנשלת אותם מהזכות הבסיסית ביותר לקורת גג.

ריקי כהן בנלולו היא פעילה פוליטית בקבוצת הלא נחמדות לא נחמדים, וחברה בפורום הדיור הציבורי.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf