newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יש גם מזרחים שלא אומרים לערבים שלום

יש כאלה בשיח המזרחי שמתרגשים מהצלחתם להגיע למיינסטרים. אבל כשהמיינסטרים הישראלי מבוסס על נישול ודיכוי של פלסטינים, על הריסות בתים וגזענות, אין שום גאווה בהצטרפות אליו

מאת:

בזמן הבחירות האחרונות חזרה והתנגנה לה המנטרה המזרחית של "מזרחי מצביע למזרחי". כל עוד כל המנופפים במנטרה זו לא דיברו על שמאל ופלסטינים, האוזן הישראלית הבלתי מזוינת בתודעה פוליטית לא שמעה שום דבר בעייתי בהצהרה זו. אלא שלאוזניים הפלסטיניות למודות הסבל והאכזבה, משמעותו האמיתית של המשפט היא: יהודי ערבי לעולם לא יצביע לפלסטינים. כאן מתחיל ונגמר הסיפור.

צודקת אורלי נוי ברשימתה האחרונה. הרי לפלסטינים בשטחי 67׳ או ב-48׳ לא באמת אכפת אם מי שמרביץ להם במחסום הוא מזרחי או אתיופי, ולא באמת אכפת להם אם השוטר שמחשמל אותם ויורק עליהם הוא רוסי שלא מוצא את עצמו כי גם נגדו יש גזענות מהממסד האשכנזי החדש-ותיק, ה"סתיו שפיר-י". באופן שלא משרת את האג׳נדה המזרחית, נוסיף כי לא בטוח שמידת הזעם הייתה משתנה במידה והחייל או השוטר היו אשכנזים.

> אורלי נוי: השנאה לשמאל האשכנזי לא יכולה להיות בסיס לחיבור מזרחי-פלסטיני

מבקריה של נוי, אלו המגיעים מהשמאל הערבי היהודי (נו, מה שנקרא בישראל: "מזרחי") חוטאים בהילול המזרחיות החדשה, המיינסטרימית והציונית. הגדיל לעשות אופיר טובול באתר העוקץ כאשר יצא נגד ה"סלקציה", כלשונו, אותה לשיטתו מפעילים פעילים מזרחים ותיקים כנגד פעילים מזרחים חדשים. טובול שיבח את סוג הפעילים החדשים – לאו דווקא האינטלקטואלים, לאו דווקא החילונים או האנטי-ציוניים, אלא הפריפריים, המסורתיים ואוהבי ארץ ישראל.

אלא שכמו במנטרה הנזכרת בתחילת המאמר, גם הפעם האוזן הפלסטינית העייפה ולמודת האכזבות שומעת משהו אחר לגמרי למשמע דברים אלה. הפעם היא שומעת: "שוב אנחנו צריכים לסבול את החרא והתסביכים הפנימיים של אליאהוד".

שיבוח הפעיל המזרחי החדש, למרות שקשה להבין מאיפה המילה ״חדש״ מגיעה, וחגיגת יציאתו מחיק השמאל האמיתי (מה שנקרא "רדיקלי" בחוגים המזרחיים) היא בבחינת לא פחות מסכנת שכפול פשעי הממסד הלבן. במה שונה התקיפה שמנהלים הפעילים המזרחים נגד השמאל האמיתי מהתקיפה אותה מנהל השמאל ה"סתיו שפירי" (שמות אחרים אפשריים: פסאודו שמאל, שמאל בדוי, שמאל ציוני – הכל אותו דבר) נגד השמאל האמיתי והפלסטינים? במה שונה הגיבוי האוטומטי להתבטאויות ולמעשים הבזויים שמבצעת שרת התרבות שלכם, מהגיבוי האוטומטי שיאיר לפיד מקבל משבטו הלבן והגזעני, מערכת בחירות אחרי מערכת בחירות?

מי מתנגד להריסות בתים?

אין שום דבר שמח ביציאתו מהארון הפוליטי של המזרחי החדש והצטרפותו אל המיינסטרים, להיפך. בכל מקום מתוקן אחר בעולם, בו תמיכה ברעיון מדינת כל אזרחיה לא נתפסת כבגידה, צמיחתם של פעילים מקבוצת מדוכאות בחברה תוך פזילתם אל האידיאולוגיה המיינסטרימית הייתה מתקבלת בברכה.

אלא שה"מזרחים החדשים" שוכחים שהמיינסטרים הישראלי רחוק מלהיות נורמלי או מתוקן, ויותר עסוק בהכשרת פשעי מלחמה (כי שואה וזה) ובסתר ליבו הלא כל כך פוליטיקלי קורקטי, אין לו באמת בעיה עם קריאות "מוות לערבים". לפיכך, אין מה להתגאות בפעילים הפוזלים אל אידיאולוגיה גזענית ומסוכנת זאת. במקום זה יש להתגאות באנשים המתבצרים בעמדותיהם המוסריות, גם אם המחנה שלהם לא גדל. להיות ערבי או איראני יהודי ולקרוא לאנשים כמו אורלי נוי "טהרנים" זה בבחינת אימוץ אידיאולוגית ההגמוניה הלבנה – חבירה אל המיינסטרים הלבן תוך לבישת מסיכת פיגמנטים שחורים.

כלומר, מתנגדיה של נוי משמשים כסוג של משכפלי שיח לבן, בעוד נוי ושכמותה שומרים על הגחלת המזרחית האמיתית ומונעים לפי שעה משאר הפעילים המזרחים חבירה עיוורת אל הציונות הלבנה.

ובנימה יותר אישית. אם יורשה לי, ארצה להפנות שאלה לכל אותם כותבי מאמרים, ספרים, משוררים ונביאים מזרחים המהללים את מחצית דבריו של זחאלקה, תוך התעלמות ממשמעותם העמוקה: היכן הייתם כשפנינו אליכם, כפלסטינים, לבוא ולתמוך בנו במאבקנו למניעת הריסת בתי הכפר דהמש, הכפר הלא מוכר בין רמלה ללוד?

לא ביקשנו מכם לבוא ולהכין איתנו בקבוקי מולוטוב, אלא רק ביקשנו שתבואו להופיע, לעלות על במה ולתמוך באוכלוסיה השקופה ביותר על אדמה זו, תושבי הכפרים הבלתי מוכרים, ואולי על ידי כך לייצר את ברית השקופים האמיתית. למה הייתם צריכים להתחיל להתפתל ולגמגם בטלפון למשמע הזמנתנו? זאת כמובן, בהנחה שעניתם ואמרתם לנו ״שלום״? כן כן, אותו ״שלום״ אותו שפיר לא אומרת לזחאלקה ושמבחינתכם ומבחינתנו כפלסטינים מייצג את שיא הגזענות וההתנשאות.

למזלנו, כן יש מי שאומר שלום לכל פנייה מאיתנו, כפלסטינים המבקשים תמיכה במאבק נגד הכיבוש והאפליה. אז בדהמש, קראו להם אורלי נוי, איתי טיראן, גדי אלגזי ואודי אלוני. ויש עוד יהודים כמותם, מזרחים ואשכנזים, שלא מעוניינים בהמשך פשעי הממסד הלבן או בשיתוף פעולה אינטרסנטי איתו, ומהווים פרטנר אמיתי במאבקנו. המיינסטרים המזרחי – שמצביע ש״ס, שפוסל את זועבי ומשרת את ההגמוניה הלבנה – כנראה לעולם לא יוכל להיות שם, ולא משנה כמה חזק הוא ינסה.

אבל היי, העיקר שהמזרחים שמחים שמזרחי מצביע למזרחי.

> למה זה חתרני להיעלב על במת הכנסת

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf