newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כשברני סנדרס תמך באסירים פוליטיים שובתי רעב

ב-1981 כתב סנדרס, שהיה ראש העיר ברלינגטון בוורמונט, לראש ממשלת בריטניה תאצ'ר בבקשה לשים קץ להתעללות באסירים הפוליטיים האירים ששבתו רעב. האם אחד המועמדים המובילים של הפריימריז לבחירות לנשיאות בארה"ב יתמוך כיום באסירים המנהליים הפלסטינים שובתי הרעב?

מאת:

בשנת 1981 החלו מספר אסירים אירים לשבות רעב בכלא הבריטי. השביתה היתה צעד נוסף בשרשרת של מחאות שנמשכה חמש שנים, ושבבסיסה עמדה הדרישה להכיר בשובתים כאסירים פוליטיים במעמד מיוחד ולא כאסירים רגילים. האסירים החלו לשבות רעב במרץ של אותה שנה, אחד אחרי השני במרווחים קבועים.

למרות התמיכה הציבורית לה זכו השובתים, תגובתה של ראש ממשלת בריטניה דאז, מרגרט תאצ'ר, היתה חסרת פשרות: "אנחנו לא מוכנים לשקול מעמד מיוחד לקבוצות מסוימות של אנשים המרצות את עונשן על פשע שביצעו. פשע הוא פשע הוא פשע. זה לא פוליטי".

שובתי הרעב זכו לתמיכה שהגיעה ממקומות שונים בעולם. אחד מהמקומות האלה היתה העיר ברלינגטון בוורמונט, שם כיהן אז כראש העיר מי שכיום מתמודד על כיסאו של נשיא ארצות הברית, ברנרד (ברני) סנדרס. וכך הוא כתב לתאצ'ר ב-15 ביולי 1981:

"אנחנו מודאגים מאוד מאי הנכונות של ממשלתך לשים קץ להתעללות, להשפלה, וליחס המשפיל לו זוכים האסירים שובתי הרעב בצפון אירלנד. אנו מבקשים ממך להפסיק עם המדיניות העיקשת כלפי האסירים לפני שהמוניטין ההוגן והכנה של העם האנגלי יוכתם עוד בעיני האנשים של וורמונט ושל ארצות הברית".

> שובת הרעב מחמד אלקיק: "אני עיתונאי, והמעצר שלי לא חוקי"

המכתב ששלח ראש העיר ברלינגטון בוורמונט, ברני סנדרס,לראש ממשלת בריטניה מרגרט תאצ'ר

המכתב ששלח ראש העיר ברלינגטון בוורמונט, ברני סנדרס,לראש ממשלת בריטניה מרגרט תאצ'ר

המכתב הזה נשלח חודשיים אחרי מותו של שובת הרעב הראשון באותה שביתה, בובי סנדס. מאז מותו של סנדס ועד מכתבו של סנדרס עוד חמישה שובתי רעב גוועו למוות: יוז, מקריש, או'הרה, מקדונל, והורסון, ועוד ארבעה מתו כתוצאה משביתתם אחרי המכתב הזה: לינץ', דוהרטי, מקלווי, ודיוון. השביתה הזו, שעלתה בחייהם של 10 בני אדם, חיזקה את מעמדה של התנועה הצבאית "שין פיין", שניצבה מול העקשנות הבריטית הבלתי מתפשרת, והניעה תהליך אלים שנמשך עוד שנים רבות אחריה. ההתעקשות של תאצ'ר שלא לראות את ההקשר הגדול יותר, את השאיפה האירית לחופש מהכיבוש הבריטי, ואת המחאה העממית שביטאה אותה, עלתה בחייהם של בריטים ואירים רבים.

העמידה של סנדרס, אז ראש עיר של כמה עשרות אלפי תושבים במדינה קטנה בארה"ב, לצד אסירים פוליטיים בצפון אירלנד, הוא דבר ראוי להערכה. יש לקוות כי יביע הזדהות דומה עם האסירים הפוליטיים הפלסטינים בבתי הכלא הישראלים, שארבעה מהם שובתים רעב כרגע, ואחד מהם, העיתונאי מחמד אלקיק, נמצא על סף מוות. פנייה בעניין נשלחה למטה הקמפיין שלו ותגובתו תפורסם כאן, במידה ותתקבל.

> העיתונאי שובת הרעב עומד למות והוא אפילו לא יודע למה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf