newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

למה שלום עכשיו מתעקשת על הנתיב השמאלי ונוסעת בו ברוורס?

כשביקשה חברת הכנסת תומא-סלימאן מהרשימה המשותפת לנאום בהפגנת שלום עכשיו במוצ"ש האחרון, היא סורבה בטענה שרשימת הדוברים כבר סגורה. דיון בפייסבוק, בו הפך מזכ"ל הארגון לכפילו של רני רהב, מרמז שהיו גם סיבות אחרות

מאת:

פעמיים הוזמנתי להשתתף כדוברת בכנס השנתי של שלום עכשיו, זה שמתהדר בשם היומרני "כנס השמאל הישראלי", ופעמיים סירבתי בנימוס. לא משום חילוקי הדעות הפוליטיים הברורים בינינו, דווקא; כבר יצא לי במשך השנים לדבר עם ומול קהלים שהיו בני פלוגתא מרים בהרבה, ואף למדתי למצוא בזה טעם ועניין. סירבתי להשתתף בכנס של שלום עכשיו משום שמזה שנים רבות, הארגון הזה הוא מקור לנזק של ממש למחנה השמאל הדמוקרטי בישראל, הרבה מעבר לתועלת המפוקפקת שהוא כביכול מביא.

למען האמת, לא ברור מדוע מתעקש הארגון הזה, שפועל בעיקר על אדי הדלק של ההון הסמלי שמספק לו שמו, מותג שפעם נכרך באמירה פוליטית אמיצה ומאתגרת, להציג את עצמו כשייך למחנה השמאל. ככל שאפשר להתרשם מהתבטאויותיו המרובות של המזכ"ל, יריב אופנהיימר (המשמש גם כדובר הארגון ולמעשה הקול היחידי שלו כמעט), מדובר בארגון שמונע בעיקר משנאת מתנחלים קלאסית, ומסלידה דומה מפלסטינים: חזון ההיפרדות של שלום עכשיו מונע יותר מכל דבר אחר מאימה מוחלטת מפני מרחב דמוקרטי משותף שבו יהודים ופלסטינים יחיו בשוויון אלה לצד אלה. "גל הטרור" האחרון, לטענת הסרטון החדש שהפיק הארגון, הוא "פרומו לאיך תיראה ישראל כמדינה דו לאומית". זריעת פחד בשירות ההפרדה. אף ארגון ימני לא היה מצליח להתעלות על זה. אובססיית הרוב היהודי של שלום עכשיו מתחרה היטב בזה של ארגון להב"ה.

אבל הבעיה הגדולה יותר היא ששלום עכשיו לא רק מתעקשים להגדיר את עצמם כשמאל, אלא גם מתיימרים לקבוע את גבולותיו מימין: אחד מתחביביו של יריב אופנהיימר הוא להשתלח מדי פעם ב"שמאל הקיצוני", כדי למצב את עצמו בתור "השמאלן הטוב", הציוני, זה שלא יהסס להתייצב לשירות מילואים בשמירה על התנחלויות וגם יקפיד להוציא על כך הודעה לכל כלי התקשורת, זה שיתמוך בענישה קולקטיבית כל עוד היא "מאוזנת" בין יהודים וערבים, כמיטב המסורת של עדת המרכז הקיצוני, וימשיך בדרכו לעוד הפגנה מתוקשרת "למען מדינה יהודית ודמוקרטית".

> כנס שלום עכשיו: איך נשארים מנותקים מהציבור גם כשמדברים על חיבור

כנס שלום עכשיו (צילום: שלום ענסי)

כמה ערבים באולם? כנס שלום עכשיו (צילום: שלום ענסי)

בתפקיד רני רהב

ההפגנה שהתקיימה בתל-אביב במוצ"ש האחרון היוותה הזדמנות נוספת עבור אופנהיימר לגלם את תפקיד "המלהק הראשי של השמאל" מטעם עצמו: בנוסף אליו עצמו, נבחרו לשאת דברים חברות הכנסת זהבה גלאון וסתיו שפיר, וכן אב שכול, וסגן ראש עיריית רהט. בהמשך יתברר כי במהלך השבת ולקראת ההפגנה, פנו נציגי הרשימה המשותפת למארגני ההפגנה וביקשו כי גם נציגה מטעמם, ח"כ עאידה תומא-סלימאן, יו"ר הוועדה למעמד האישה בכנסת, תנאם באירוע. מדובר בפנייה לא שגרתית: נציגי הציבור הפלסטיני בישראל לא ששים על פי רוב, בלשון המעטה, לקחת חלק באירועים מהסוג הזה שהמסר העיקרי שלהם הוא היפרדות מהפלסטינים לצרכי שימור הרוב היהודי הקדוש. לאור המציאות הקשה שבה אנו נתונים, מצאו לנכון חברי הרשימה המשותפת לחרוג ממנהגם ולהציע שיתוף פעולה, הצעה שנדחתה בטיעון המדהים: "מצטערים, רשימת הדוברים כבר סגורה".

מרשימה ככל שתהיה המחויבות המרגשת של יריב אופנהיימר לכללי הפרוטוקול שהוא עצמו קבע, דיון שהתפתח בפייסבוק בעקבות המקרה המביש הזה חושף עוד כמה דברים המעמידים את ההחלטה הזו באור קצת אחר. בתגובה להסתייגות מההחלטה שלא לאפשר לנציגת הרשימה המשותפת לדבר בהפגנה (שלא לדבר על המחדל שלא להזמין נציג/ה של המשותפת מלכתחילה), כותב יריב אופנהיימר:

[…]בזמן ההכנות להפגנה פנה אלינו ממלא מקום ראש עירית רהט לשאת דברים, מעולם לא פגשתי אותו, אין לי שמץ של מושג לאיזו מפלגה הוא שייך אך הפנייה הייתה מרגשת ושמחנו, בהתייעצות עם השותפים, להפגנה לאפשר לו את הבמה[…]שעות ספורות לפני ההפגנה, כשרשימת הדוברים כבר סגורה, קיבלנו פנייה מח"כ עאידה תומא סלימאן שהודיעה באמצעות אדם שלישי כי היא במקרה בעיר והיא רוצה לשאת דברים. בדקנו את העניין עם השותפים לארגון ההפגנה והגענו למסקנה שהוספתה לליין אפ תיאלץ אותנו להוסיף דוברים נוספים ולכן הדבר לא יתאפשר, מה גם שכבר קיימת נציגות לקול הערבי בליין אפ כה קצר[…]מעניין היכן היו כל אותם אנשים כאשר הרשימה המשותפת בחרה להדיר את מחנה השלום וסירבה לחתום על הסכם עודפים עם מרצ[…]ועוד מילה לסיום, כן, מעבר לכל זאת לא כל הקהל שהיה אמש בהפגנה חש שאנשי הרשימה המשותפת מייצגים את עמדתו, ישנם הבדלים, לעיתים מהותיים. תפקידה של הפגנה היא לתת ייצוג לעמדות הקהל ולהשמיע את קולו, יצירת רשימת דוברים מנותקת מעמדות רוב קהל ההפגנה היא מעשה לא נכון".

כשהעמידה אותו רעות מור, דוברת חברי הכנסת של חד"ש ברשימה המשותפת, על כמה טעויות עובדתיות, השיב לה אופנהיימר:

"יש מילה אחת שמתאימה להתנהלות שלך ושכמותך, רוע. רוע צרוף שמטרתו להרוס, לרסק ולהשמיד כל חלקה טובה. צדקנות עלובה, חוסר רצון לשותפות, ניכור ואלימות[…]התנהגות שלא הייתה מביישת את מרזל ובן גביר".

> למה איימן עודה עושה הנחות לגזענות הימין בכנס שלום עכשיו?

המזכ"ל, הדובר, והמלהק הראשי. יריב אופנהיימר (Oren Rozen ויקימדיה CC BY-SA 2.0)

המזכ"ל, הדובר, והמלהק הראשי. יריב אופנהיימר (Oren Rozen ויקימדיה CC BY-SA 2.0)

אז מה היה לנו כאן? לא רק שמזכ"ל שלום עכשיו משתלח בדיון פומבי בדוברת מטעם הרשימה המשותפת בגסות רוח ובאלימות בסגנון רני רהב עד כדי השוואתה לברוך מרזל (!!), אלא שהוא גם מבהיר לה מי הוא "הערבי הנכון" שיזכה לקבל מהם במה, ומי "הערבים הלא נכונים", כלומר אלה שלא שירתו טוב מספיק את האינטרסים האלקטוראליים של מרצ ומפלגת העבודה (וגם של לפיד, כדאי להזכיר), וכעת הם נענשים על בחירותיהם הפוליטיות. תנאי הסף המוקפדים של אופנהיימר להצטרפות למועדון המפוקפק שלו נושאים פירות היטב: כזכור, כאשר ביקש איימן עודה בכנס האחרון של שלום עכשיו מכל הערבים באולם לעמוד על רגליהם, קמו שני אנשים בלבד. גם לציבורים אחרים מקרב החברה הישראלית לא נמצא שם ייצוג סוחף, בלשון המעטה, פרט לדוברים שמספרם היה מספיק כדי לסמן וי על משבצת "הרב-גוניות", אך לא כזה שיבהיל את המצביעים הפוטנציאליים של יריב אופנהיימר, המתמודד הנצחי במפלגת העבודה.

זה נכון שבישראל, המושגים 'שמאל' ו'ימין' נוטים לא פעם להיות מבלבלים, ומתערפלים עוד יותר במעבר שבין שיח כלכלי לבין זה המדיני; אבל מישהו צריך להסביר לשלום עכשיו שהם לא שמאל לפי שום קריטריון, ושעצם הכמיהה שלא לראות מסביבם לא מתנחלים ולא ערבים לא הופכת אותם לכאלה. אתם ימין עם יומרות דמוקרטיות, חברים, וזה בסדר גמור. למעשה, זה בכלל לא מעט בימינו. אבל בפרפרזה על הרכב שתופס את המסלול השמאלי בכביש מהיר ונוסע בו חמישים קמ"ש, אתם לא רק שתופסים לנו את הנתיב, אלא גם נוסעים בו ברוורס.

> תגובת מזכ"ל שלום עכשיו: לא מדירים ערבים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf