newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"להוציא את הטיפול בעדה האתיופית מידי משרד הקליטה"

גם אחרי 35 שנה, יוצאי אתיופיה בישראל זוכים ליחס מפלה ומתנשא: משרדי הממשלה קובעים איפה מותר להם לחיות ואיפה ללמוד, והם ממשיכים לספוג כינויי גנאי. דיון באוניברסיטת בן גוריון עסק בנושא

מאת:

"אני לא מבינה מדוע, אחרי 30 שנה בארץ, יוצאי אתיופיה ממשיכים להיות מטופלים על ידי משרד הקליטה. משרד הקליטה מכתיב לנו אפילו באיזה רחוב מותר לנו לגור ובאיזה לא. אולי יוצאי אתיופיה הם ההצדקה להמשך קיומו של משרד הקליטה. אני לא מבינה, מדוע כאשר מספר העולים לישראל עומד על 16 אלף איש בלבד לשנה, חייבים להמשיך לקיים משרד שלם על כל פקידיו" – כך אומרת זיוה מקונן, מנכ"לית האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה. מקונן הייתה אחת מהדוברות ב"שולחן עגול", שארגנו סטודנטים שנה ב' לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון ושנערך ביום שלישי.

> דור שלישי לקליטה: יוצאי אתיופיה ברחבי הארץ יוצאים להפגנות מחאה

בדיון הוצגו נתונים על קהילת יוצאי אתיופיה: 70 אחוזים מיוצאי אתיופיה מרוכזים ב-17 ישובים אשר מרביתם באשכול חברתי-כלכלי בינוני ומטה. לא זו בלבד, אלא שיוצאי אתיופיה גרים בצפיפות גדולה משאר האוכלוסייה.

זיוה מקונן והפעיל החברתי גדי יברקן סיפרו על קשיי הקליטה והדרתם של בני העדה. חלק מההדרה, הם סיפרו,  קשור לעובדה כי תוכניות הסיוע בתחום הדיור מכתיבות לא רק את היישוב בו יתגוררו, אלא גם באיזה בניינים.

באופן כלי רכישת דירה בישראל הופכת להיות משימה בלתי אפשרית עבור מעמד הביניים. באזורי הביקוש, שיש בהם גם תעסוקה, המחירים יקרים להחריד. משפחה שנוטלת משכנתא על פי התקנות החדשות צריכה לגייס סכומי כסף ממקורות אחרים, כגון הורים או כספי ירושה. "לעולי אתיופיה אין ירושות. אין מהיכן לגייס", הסביר יברקן. חלק מהנוכחים גם סיפרו על קשיים לשכור דירות בשוק החופשי בשל צבע עורם, חלק מתופעת הגזענות כלפי העדה.

זיוה מקונן, מימין וגדי יברקן (משמאל), בדיונים. לשים קץ להדרת יוצאי אתיופיה צילום: דני בלר

זיוה מקונן, מימין וגדי יברקן (משמאל), בדיונים. לשים קץ להדרת יוצאי אתיופיה
צילום: דני בלר

בבאר שבע עצמה חיים כעשרת אלפים מיוצאי אתיופיה, מרוכזים בשתי שכונות – ב' וי"א. הם מתמודדים כשאר התושבים עם אבטלה ועם קשיים למצוא תעסוקה, שאינה בשכר מינימום. מחירי השכירות בבאר שבע האמירו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים.

בשכונות הפחות מבוססות מיהרו ספקולנטים לרכוש דירות במחירים זולים יחסית, לפצל אותן ולהשכיר אותן ביוקר לאוכלוסיות שבויות. השכונות בהן מתגוררים יוצאי אתיופיה בבאר שבע מוזנחות ולא זוכות בפיתוח כמו השכונות החדשות. בעיית הדיור בבאר שבע הפכה אקוטית, מאחר שכל הבנייה היא של בנייני יוקרה, המניבים ארנונה גבוהה.

במהלך השולחן העגול הוצגו תוכניות ממשלתיות שונות לסיוע בשכר דירה, אשר הוצעו ליוצאי אתיופיה במהלך השנים, בהן תוכנית החומש ותכנית "דרך חדשה", האחרונה נמצאת בסבב דיונים מתישים. אחת הנקודות שהועלו במהלך הדיון הוא היעדר ייצוגם הפוליטי של יוצאי אתיופיה, בין אם במועצת העיר ובין אם בכנסת, בניגוד למשל, ליוצאי חבר העמים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf