newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאבק המנקות באונ' ת"א: בפנים אכלו חבר הנאמנים, בחוץ הפגינו למען העסקה ישירה

סטודנטים וחברי סגל אקדמי הפגינו מול כינוס חבר הנאמנים ותורמים של אוניברסיטת ת"א וקראו להם לקחת אחריות ולפעול למען העסקה ישירה של עובדות הניקיון

מאת:

את פניהם של חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב שהתכנס השבוע למפגש השנתי שלו קיבלו היום עשרות מפגינים שקראו להם לפעול למען העסקה ישירה של מנקות האוניברסיטה.

מנקות האוניברסיטה, המועסקות כעובדות קבלן, מנהלות מאבק ארוך וסיזיפי כדי להפוך להיות חלק אינטגרלי מהאוניברסיטה. הפעם הן לא יכלו לקחת חלק בהפגנה מאחר ולא ניתן לה אישור. לכן החליטו הסטודנטים וחברי הסגל האקדמי להיות להן לפה מול שורת המכובדים.

בכל שנה מתכנס חבר הנאמנים של האוניברסיטה, בהם התורמים המרכזיים של המוסד, לשבוע הכולל שורת אירועים, טקסים וכנסים מיוחדים במהלכם מוצגים בפניהם ההישגים של השנה החולפת והאתגרים לעתיד. היום הקימה האוניברסיטה אוהל גדול בו סעדו יחד האורחים. בפנים מאווררים גדולים, מוסיקת ג'אז ושולחנות ערוכים בכל טוב (צמחוני, כך סיפרו לנו, על פי דרישת אחד התורמים). בחוץ עמדו מאבטחים שהזמינה האוניברסיטה, כשהם מוכנים לקראת המפגינים.

צפו: המפגינים מנסים להיכנס לאוהל המכובדים ונתקלים במאבטחים:

חברי הסגל האקדמי הציבו שלט גדול בכניסה לאוהל עליו כתוב "אנשי סגל למען העסקה ישירה". הם ניסו לחלק למכובדים שנכנסו פנימה דפי מידע. חלקם הסכימו לקבל את הדפים, רבים סרבו וחלפו על פניהם. הם חשבו שהגיע הזמן לנסות לפנות ללב ולדאגה לתדמית של האנשים שתומכים באופן קבוע במוסד האקדמי.

אל חברי הסגל האקדמי הצטרפה צעדה של סטודנטים ופעילים בארגון העובדים הדמוקרטי "כוח לעובדים" חמושים במשרוקיות ובמגפונים ואוחזים בשלטים עליהם כתוב "חברות קבלן זה פשע מאורגן", "עובדים הם לא עבדים" וגם "העסקה ישירה עכשיו!". הם קראו ל"אוניברסיטה הוגנת וצודקת" ולהבטחת שיוויון זכויות לעובדות הניקיון ואף ניסו להיכנס לתוך אוהל הנכבדים. המאבטחים מנעו זאת מהם. הסועדים בפנים התעלמו מהקולות והמחאה שבחוץ.

בפליירים שחילקו לחבר המנהלים כתבו המפגינים: "למרות העובדה שהם מועסקים במשרות מלאות, האוניברסיטה אינה ממלאת את מחויבותה כלפי עובדים אלה מאחר והיא מעסיקה אותם דרך קבלן חיצוני, כלומר בפועל, חברת כוח אדם. לפיכך העובדים נותנים דין וחשבון לשתי חברות שאף אחת מהן לא לוקחת אחריות על תנאי העסקתם".

בנוסף הם הדגישו כי "אין ספק שהאוניברסיטה מכירה בכך שהעובדים החיוניים האלה הם עובדים שלה, מאחר והיא מאלצת כל חברת קבלן לשכור מחדש את אותו צוות עובדים בדיוק כאשר נחתם חוזה חדש".

עובדות הניקיון, המאורגנות ב" כוח לעובדים" בוועד שמייצג כ-150 עובדות בשתי חברות קבלן שונות, מוחות על תנאי ההעסקתן במסגרת חברות הקבלן, ודורשות שהאוניברסיטה תקלוט אותן לשורותיה. בין היתר מציינות המנקות שבחברות הקבלן הן לא זוכות לתשלום על הפסקות אוכל ועל תקופות החגים, שבהן אין לימודים והחברות לא מספקות להן עבודה חלופית.

> "עשיתי את הסרט כדי שהשוטר הבא יחשוב פעמיים לפני שהוא מוציא את הטייזר"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf