newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

על ההשראה: למה ערבים באוניברסיטאות מפחידים את סמוטריץ'

אחרי שביקש ליצור הפרדה בחדרי היולדות רוצה כעת ח"כ סמוטריץ' להגביל גם את כניסתם של ערבים לאוניברסיטאות. את ההשראה שלו הוא כנראה מקבל מהימין האמריקאי שטוען שהעדפה מתקנת הפכה את ארה"ב למקום שאינו מסביר פנים עוד לאדם הלבן

מאת:

כותב אורח: ליאור שטרנפלד

בשדרה המחברת בין בנייני הקמפוס המרכזי לאיצטדיון הפוטבול המפואר באוניברסיטת טקסס באוסטין, ארה"ב, ניצב פסלו של מרטין לותר קינג ג׳וניור ותחתיו נחרט ציטוטו: "חירות לעולם לא ניתנת בצורה וולנטרית על ידי המדכא; היא חייבת להידרש על ידי המדוכא". מעטים יודעים שבשנת 1962 ד״ר קינג הגיע לאוניברסיטה כמרצה אורח. אוסטין, כמרבית ערי ארצות הברית באותו זמן, הייתה עיר בהפרדה, והאוניברסיטה של טקסס, שמאז הפכה לאחד המוסדות הליברליים ביותר בארצות הברית, הייתה כרוב המוסדות להשכלה גבוהה- מוסד שרובו ככולו לסטודנטים אמריקאים לבנים.

ד״ר קינג ניסה להזמין חדר במלונות ומוטלים בעיר, אך נענה בסירוב בשל חוקי הסגרגציה. בלית ברירה נשיא האוניברסיטה הורה לשכן את קינג בבניין ה״יוניון״ (דומה לבית הסטודנט בקמפוסים ישראלים) בלב הקמפוס וחדר הוכן עבורו.

מעט יותר משנה אח״כ לינדן ב. ג׳ונסון, הנשיא האמריקני בן אוסטין, טקסס, הציג כחלק מחוק זכויות האזרח את התיקון המאפשר (ואף מחייב) מוסדות ציבור לתקן כשלים במערכות החינוך והתשתיות על ידי מתן העדפה מתקנת לאוכלוסיות שהוכשלו על ידי תהליכי חיברות שונים. ההנחה בבסיס הייתה שאפרו-אמריקניים ובני מיעוטים אחרים מקבלים בהכרח חינוך פחות טוב בבתי הספר הציבוריים, ומקבלים פחות הזדמנויות, ופחות כלים להתמודדות שווה בכניסה לאוניברסיטאות וקבלה לתעסוקה. העדפה המתקנת מאפשרת להם הזדמנות כמעט יחידה להשכלה גבוהה איכותית וכניסה למעגלים של תעסוקה רווחית.

מחירון לפי גזעים

"חירות לעולם לא ניתנת בצורה וולנטרית על ידי המדכא; היא חייבת להידרש על ידי המדוכא". מרטין לותר קינג ג׳וניור _צילום: ויקימדיה)

"חירות לעולם לא ניתנת בצורה וולנטרית על ידי המדכא; היא חייבת להידרש על ידי המדוכא". מרטין לותר קינג ג׳וניור _צילום: ויקימדיה)

בשנת 2013 אבּּּּּּּּּּיגיל פישר, סטודנטית לבנה שלא התקבלה לטקסס, עתרה לבית המשפט העליון נגד האוניברסיטה בטענה שסטודנטים שחורים ומיעוטים בעלי הישגים פחות טובים ממנה התקבלו שלא בצדק ובזכות מדיניות העדפה מתקנת (הסיפור החל בשנת 2009- אך הדיון התקיים ב-2013). טיעוניה היו שהגיעה העת לבטל את מדיניות העדפה המתקנת כי כעת היא פוגעת בלבנים והלא-לבנים אינם זקוקים לה יותר.

לפסיקת בית המשפט העליון הייתה אמורה להיות השפעה מרחיקת לכת. גורלם של מליוני סטודנטים של מיעוטים היה על הכף. המפלגה הרפובליקנית שמזמן הפכה להיות הפלגה של הגברים הלבנים העצבניים מיהרה להתייצב כמעט כאחד מאחורי פישר והימין האינטלקטואלי הוכיח כמה הוא אינו מסוגל להפריד את החרדות הגזעיות שלו (על הפיכת הלבנים למיעוט) מראייה אובייקטיבית של המציאות החברתית בארה"ב. יש לציין לטובה את מי שהיה המושל הרפובליקני של טקסס באותה תקופה, ריק פרי, שבכל מובן אחר היה כישלון- אולם במקרה הזה התייצב בעצמו להגן על המדיניות של האוניברסיטה (כמו גם בעוד כמה תקנות שנותנות עדיפות למיעוטים- כולל בהנחות שכר לימוד). בית המשפט פסק נגד פישר, שמאז עתרה עוד פעמיים, ובזכות מדיניות ההעדפה המתקנת.

עוד שלוש שנים קדימה, לפני כשבוע, שוב הקמפוס של אוניברסיטת טקסס באוסטין. תא הסטודנטים הרפובליקניים ערך מכירת מאפים עם מחירון שונה לפי גזעים, על מנת למחות נגד מדיניות האפליה המתקנת. לדידם, העדפה מתקנת ופוליטקלי קורקטנס הפכו את ארצות הברית ללא-תחרותית ומקום שאינו מסביר פנים עוד לאדם הלבן שהוא הוא מלח הארץ. כמובן, שאותם רפובליקנים לא מסוגלים לשנייה לשים עצמם בנעליהם של אלה אותם הם מבקרים. של אלה מהם הם מבקשים למנוע את מה שהפוליטקלי קורקטנס והעדפה מתקנת עשו עבורם.

הזדמנות אחרונה לשוויון

הימין הישראלי מזמן הפך לחיקוי חיוור של הימין האמריקאי. האמונה העיוורת ב״ממשל קטן״, הפרטה, הפחתת מיסוי, שבירת סולידריות, הפכו עבור אלו המתיימרים להיות הימין האינטלקטואלי- מטבעות לשון שנותנות להם אילנות די נמוכים להישען עליהם. היה זה אך עניין של זמן עד שגם הימין הישראלי יסמן מטרה סביב העדפה המתקנת.

בארץ יש מדיניות של העדפה מתקנת כלפי שתי אוכלוסיות בלבד (מתוך הרבה מאוד אוכלוסיות מוחלשות). החוק בארץ מחייב מעסיקים ואוניברסיטאות להתייחס למגדר (העדפה לנשים) ולבני מיעוטים (ערבים) בשיקולי קבלה. ואכן, בשל תנאי קבלה שגובשו עבור אלו שבאו עם רקע שלא מאפשר להם להתמודד על מגרש שווה, אנו רואים יותר ויותר ערבים נכנסים למוסדות היוקרתיים להשכלה גבוהה.

> תזכורת למכחישים: ואלה שמות הרוגי הטבח בכפר קאסם

בצלאל סמוטריץ' (מרים אלסטר / פלאש90)

"בגלל העדפה המתקנת האנאלפביתים שלכם מתקבלים. תראה לי ערבי אחד שעבר פסיכומטרי". בצלאל סמוטריץ' (מרים אלסטר / פלאש90)

השנה, לדוגמה, מספר שיא של סטודנטים ערבים בטכניון- דבר שהצית את כעסו של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ׳. סטודנטים ערבים, שלמרות חוסר השקעה בחינוכם וברווחתם הצליחו להגיע לכדי ביותם 25% מכלל הסטודנטים בטכניון. מספרם גם עולה באוניברסיטאות האחרות. ח"כ סמוטריץ׳ התרעם ואמר לחברי הכנסת ד״ר אחמד טיבי וד״ר ג׳מאל זחאלקה ש"בגלל העדפה המתקנת האנאלפביתים שלכם מתקבלים. תראה לי ערבי אחד שעבר פסיכומטרי". באותו יום, אגב, צוין שהציון הכי גבוה בפסיכומטרי השנה הושג על ידי חמזה מוראד. ערבי.

אי-ההפרדה היא מאיימת. הרבה יותר קל לעשות דמוניזציה לאחר אותו מעולם לא פגשת. אחר שבדמיונך סגור כל היום במסגד או מחרטת קסאמים. אחרת שנמצאת מאחורי רעלה וכלואה בביתה – ולא נאמר אחת מאלפי הסטודנטיות הערביות החדשות בטכניון – שהשנה מהוות 35% מהסטודנטיות החדשות. סמוטריץ׳ מבקש ליצור הפרדה כזכור בחדרי היולדות וכעת גם להגביל את כניסתם של ערבים לאוניברסיטאות.

זו תהיה טעות לקחת את סמוטריץ׳ כחריג היוצא מן הכלל. ישנם קולות רבים המבקשים להיפטר מן הנוהל כדי לשמר את הרמה. כעת אנו רואים יוזמות כאלו ואחרות להעלאת סף הדרישה לידע בעברית — על מנת לשים מכשול נוסף בפני סטודנטים ערבים. שליטה מלאה בעברית היא הכרחית וחיונית להצלחה באוניברסיטה ובחיים המקצועיים לאחריהם. יש לעבוד עם הסטודנטים על כישורי השפה ולתגבר אותם- לאחר שהצליחו להתקבל לאותם מוסדות. אגב, גם לסטודנטים היהודים ילידי הארץ לא יזיקו כמה קורסים בעברית.

ל"העדפה מתקנת" יש תפקיד חשוב בכל חברה ובמיוחד לחברה שלנו שהפכה לשיאנית האי-שוויון. זו ההזדמנות הראשונה והאחרונה לשיוויון הזדמנויות ולא ליתרון – עבור אותן אוכלוסיות מוחלשות. חברה השואפת לשיוויון צריכה לחפש איזה עוד סקטורים שהושארו מאחור זקוקים לדחיפה הקטנה בצורת העדפה מתקנת.

פרופ׳ ליאור שטרנפלד מלמד היסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת פן-סטייט בארה״ב. תחום מחקרו הוא היסטוריה של איראן המודרנית.

> מיליון משתמשי פייסבוק עשו צ'ק אין בתמיכה במפגיני "סטנדינג רוק"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf