newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מורי בית הספר הדמוקרטי ביפו חתמו על הסכם קיבוצי

מאבק המורים הפך את החינוך לערכים דמוקרטיים לשיעור בדמוקרטיה מעשית. תלמידה בבית הספר: "המורים במאבק שלהם לימדו אותי אף פעם לא לוותר על הזכויות שלי כאדם"

מאת:

מורי ומורות בית הספר הדמוקרטי ביפו חתמו אתמול בערב (רביעי) על הסכם קיבוצי המסדיר את תנאי העסקתן מול עמותת מח"ר, עמותת ההורים המעסיקה אותם.

בתור מי שגדלה בחינוך הדמוקרטי ובשנותיה הראשונות למדה בבית הספר הדמוקרטי ביפו עקבתי מקרוב אחרי מאבק העובדים הזה, אחר הנכונות להפוך חינוך לערכים דמוקרטים לחינוך בדמוקרטיה הלכה למעשה. אחר המוכנות לפרוץ את גבולות החממה של בית הספר ולנהל מאבק זכויות נחוש ואמיתי. מאבק שהגיע השבוע לסיומו המשמח. אולי המאבק הבא יהיה על העובדה שחינוך טוב, עם יחס אישי וכיתות קטנות הורים נאלצים לקנות בכסף, ולא מעט ממנו. אבל בינתיים נספר את סיפור המאבק הזה.

בית הספר הפתוח הדמוקרטי ביפו מעסיק מספר מורים גדול בהרבה מהתקנים שמוקצים על ידי משרד החינוך. לצורך כך פועלת עמותה הגובה תשלום מההורים ומעסיקה כמחצית ממורי בית הספר באופן פרטי. הפערים בין אלו המועסקים על ידי העמותה לבין עובדי משרד החינוך היו גבוהים. החל בשכר דרך התנאים ועד להליכי פיטורים, וזאת למרות עבודתם המשותפת. המורים התאגדו בארגון "כוח לעובדים" ובקשו לנהל משא ומתן מול הנהלת העמותה.

> עשרות שנות הזנחה של בני שלוש בגנים גובות מכולנו מחיר חברתי

מורות ומורי בית הספר הדמוקרטי ביפו בזמן השביתה (צילום באדיבות ועד מורי הדמוקרטי-פתוח ביפו)

מורות ומורי בית הספר הדמוקרטי ביפו בזמן השביתה (צילום באדיבות ועד מורי הדמוקרטי-פתוח ביפו)

זמן קצר לאחר מכן שלחה העמותה מכתבי פיטורים לכל המורים המועסקים על ידה ובהם הודיעה כי חברת יובל חינוך, חברה קבלנית תפנה אליהם בקרוב על מנת להעסיקם מחדש.

המורים יצאו למאבק תקשורתי וימים ספורים לאחר תחילת שנת הלימודים, כאשר ברור היה שמהלך של העסקתם מחדש על ידי גורם חיצוני לא יצא לפועל, נמשכו מכתבי הפיטורים והמורים שבו לעבודה.

איגוד העובדים החליט שלא לוותר על דרישותיו המקוריות וביקש שוב לנהל משא ומתן. הם דרשו להשוות את תנאיהם לאלו של עובדי משרד החינוך ובאחד במאי 2014 הכריזו על סכסוך עבודה. במסגרת המאבק ננקטו מספר צעדים ביניהם השבתת הלימודים. אתמול (רביעי) נחתם הסכם קיבוצי המשפר את תנאיהם באופן משמעותי ומסדיר באופן ברור ושקוף הליכי פיטורים.

"אנחנו מאוד מרוצים, מרגישים שיש כאן תיקון שהיה צריך להיות מזמן, מקווים שזו פתיחה של דף חדש. בית ספר דמוקרטי שמכיל על עצמו מנגנונים דמוקרטים תקינים ועושה את הדבר הנכון",  אמר דניאל תדמון, מורה וחבר הוועד, והוסיף "ההסכם אושר לא רק בועד העמותה אלא גם בכנס בית הספר הכולל מורים תלמידים והורים. בהתחלה הייתה התנגדות להכניס ארגון עובדים לתוך בית הספר אבל אנחנו רואים בתהליך הזה עמדה חינוכית, ומבחינה זו למאבק ולתוצאות שלו היה אימפקט אדיר".

> אנחנו לא נכשלים בישראליות, אתם לא צריכים לחנך אותנו

לאחר החתימה על ההסכם הקיבוצי בבית הספר הדמוקרטי ביפו (צילום באדיבות ועד מורי הדמוקרטי-פתוח ביפו)

לאחר החתימה על ההסכם הקיבוצי בבית הספר הדמוקרטי ביפו (צילום באדיבות ועד מורי הדמוקרטי-פתוח ביפו)

אחת מתלמידות התיכון סיפרה: "המורים במאבק שלהם לימדו אותי אף פעם לא לוותר על הזכויות שלי כאדם".

גם נציגי האיגוד נשמעו מרוצים מאוד: "למרות חילוקי הדעות והפערים הראשוניים אנחנו מודים לעמותה על הדיאלוג שהצליח להתקיים בשלבים האחרונים, בו שני הצדדים הצליחו לראות את האינטרסים המשותפים שלהם ולבנות משהו לטובת בית הספר, המורים והתלמידים. אנחנו מאוד גאים ומתרגשים".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf