newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ספיד סיסטרס: נהגות המרוצים הפלסטיניות דוהרות קדימה נגד כל המחסומים

השטח היחיד בו הן יכולות להתאמן נמצא ליד כלא עופר. על אחת מהן ירה חייל כדור גומי בזמן אימון. הן נאחזות בחיים, מסרבות להיכנע לכיבוש או לתכתיבים חברתיים. הסרט הדוקומנטרי ספיד סיסטרס חושף את קבוצת נהגות המירוץ הכל-נשית הראשונה במזרח התיכון, ואת חייהן של נשים צעירות בפלסטין. זהירות ספויילרים

מאת:

המרוץ אחרי משהו טוב, מעורר תקווה וממלא באנרגיה חיובית, הפך להיות משימה בלתי אפשרית כמעט גם לאנשים רודפי חיוך כמוני. בסוף השבוע תכננתי לצאת לסרט עם חברתי שסובלת מ"דיכאון ארעי" כמוני, אבל המיזם חוסל על ידי הילדים ובני הזוג. בראשון ממש השתדלנו לצאת למופע סטאנד-אפ, אבל בסוף החלטנו שבמקום אפשר לצפות בערוץ הכנסת. וביום שני קיפלנו את התוכנית לצאת לספא מפנק אל תוך המגירה במהירות הבזק יחד עם הרבה גרביים ותחתונים שהיו בכביסה, אחרי שהבנו שהמחיר המופרז חורג מתקציב "סל התרבות הנשי".

אבל אז החליט חגי מטר, שידע בדיוק מהו מצבי הנפשי וזומם תמיד לגרום לנו לכתוב, לספר לי על סרט חדש ושמו "ספיד סיסטרס" (בערבית: السابقات ובעברית: אחיות למרוץ), שהוקרן בבכורה רשמית בפלסטין ביום שבת האחרון ברמאללה.

אחרי שתי דקות של צפיה בטריילר הבנתי שאני חייבת לראות את הסרט. אנרגיה בלתי מוסברת פרצה מהמסך עליו התרוצצו חמש נשים פלסטיניות בבגדי ראלי, קסדות גדולות ומכוניות מרוץ צבעוניות ומעוטרות במדבקות בצורת ברק. הייתי חייבת לנצח את המצב שבו הייתי ולקום לתחייה, אחרת כל התוכניות והתיאוריות שלי אודות העצמת הנשים היו קורסות לתוך עצמן.

ביום שני החלטתי להתיישב לצפות בסרט. בלי פופקורן, לבד במיטה עם מסך האייפד של הבן שלי. ההקרנה התחילה.

Speed Sisters Trailer from SocDoc Studios on Vimeo.

"ספיד סיסטרס" הוא סרט דוקומנטרי שמספר את סיפורן המרתק של חמש נשים פלסטיניות מיוחדות שהחליטו שמכוניות, נהיגה, מהירות, דריפטים, עפר, גלגלים ומנועים פשוט עושים להן את זה. יחד הן החליטו לייסד את קבוצת נשות המרוצים של השטחים הכבושים. חמש הצעירות שותפות לחלום אחד: לכבוש את עולמם של הגברים ולדהור קדימה בלי מעצורים או מחסומים.

מרח היא האלופה ממחנה הפליטים בג׳נין. סבא שלה הוא פליט מחיפה, ואביה הוא הגיבור השקוף שעומד מאחורי החלום שלה. הוא עובד 18 שעות ביממה כדי לפרנס את משפחתו וכדי לחסוך כסף על מנת לשדרג את מכונית החלומות שלה. אהבתי את התיאוריה שלו לפיה הוא לא יחכה לסיום הכיבוש ולהקמת פלסטין, כמו שהוא עשה כילד פליט, כי הבת שלו חייבת לעשות מה שהיא רוצה בחיים ותפקידו הוא לא לחסוך ממנה שום דבר.

ביטי, שמגדירה את עצמה "לטינית פלסטינית", היא צעירה יפה ומטופחת שנולדה במקסיקו, ומתה לזכות בתואר האלופה ולשבור את השיא של מרח; מונא, הבוגרת מבין החמש, נקרעת בין החיפוש אחרי אהבה וגבר שירגש אותה לבין מנוע חזק של מכונית שמרגש אותה יותר. במהלך הסרט היא עברה שתי תאונות ועדיין ממשיכה לחפש; נור, הילדה השובבה, הספורטיבית שחומת העור ופרועת השיער ששוברת כל סטריאוטיפ מגדרי שעומד נגדה, שאוחזת בתעודת זהות כחולה מירושלים; והמאמנת וראש הקבוצה, מייסון, בעלת חנות בגדים בכיכר השעון ברמאללה שמאוהבת בגבר ירדני-פלסטיני מאיחוד הראלי בממלכה ההאשמית. אהוב ליבה לא יכול לבוא אליה, ולה קשה להעתיק את חייה לעמאן בדרך חד סטרית בעקבות האהבה.

לצעירות האמיצות האלה אין מקום שהן יכולות להתאמן בו מלבד בשטח פתוח ליד כלא עופר. בלית ברירה ועם כל הסכנה הכרוכה בכך הן מחליטות שהן חייבות להתחיל באימונים כדי לשפר את הביצועים שלהן.

> נישואי בוסר: כמה קטינות ערביות נישאות בניגוד לחוק, ולמה?

האלופה, מרח זחאלקה (צילום: יח"צ ספיד סיסטרס)

האלופה, מרח זחאלקה (צילום: יח"צ ספיד סיסטרס)

נור דאוד במהלך תחרות בירדן (צילום: אמבר פארס, ספיד סיסטרס)

נור דאוד במהלך תחרות בירדן (צילום: אמבר פארס, ספיד סיסטרס)

הסרט מכניס את הצופה מזוויות שונות אל תוך חייהן של האלופות באלגנטיות ובצורה מרגשת, עדינה ואמיתית. הוא נע על כמה צירים במקביל ומשלב בין דילמות מגדריות וחברתיות, לבין הספורט בצל הכיבוש, המחסומים והמגבלות על חופש התנועה. בין הקריירה בעולם הספורט הגברי התובעני לבין זוגיות, אהבה ומשפחה. בין ההשלמה עם אורח החיים בצל הכיבוש לבין התנגדות פעילה נגדו.

עם כניסת המצלמה למכוניות המרוץ, עובר הצופה יחד עם הנשים דרך מחסום קלנדיה והגדר המפרידה בין שני צדי הדרך. זוהי נסיעה של רבע שעה, שבמציאות לוקחת שעה וחצי, של יריות ואמבולנסים ועשן שהם חלק משגרת החיים בין רמאללה ולירושלים.

בסצינה אחרת, באחד האימונים, מחליטה קבוצה של חיילים לשחק עם קבוצת הנשים ויורה עליהן. בטי נפצעת מפגיעת קניסטר של רימון גז וכולן רצות יחד איתה לחדר המיון. בדרך הפקוקה צועקת נור "מה חשבת, שאם את בלונדינית לבנה ויפה שמדברת אנגלית הם לא יירו בך? אצלם אין גבר, אישה, יפה או מכוערת, לבושה או עירומה. את פלסטינית, הם יורים בך. והנה את קיבלת כדור בתחת!".

הדיון ביניהן על המשך האימונים במגרש המסוכן מסכם את מצב הפלסטינים כולם שנאחזים בחיים, אך מסרבים להיכנע לכיבוש, ומשלמים מחיר, לפעמים מחיר כבד יותר מכדור בתחת. והכול כי את פלסטינית בלי נשק מול חייל בג'יפ משוריין ומחומש. ברור מי חזק ומי חלש. מי צודק ומי כובש.

ספיד סיסטרס, סרט דוקומנטרי אמיתי וממולץ, מורכב כמו מנוע ברכב מהיר, צריך לנהוג בו כדי להבין את ההבדל.

במאית: אמבר פארס. 80 דקות. הסרט צולם בערבית ואנגלית ומוצג כעת בפסטיבלים ברחבי העולם. הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> המלחמה שהכריז "ידיעות אחרונות" על תנועת החרם מפספסת את העיקר

מרוץ ספיד סיסטרס ביריחו (צילום: Tanya Habjouqa)

מרוץ ספיד סיסטרס ביריחו (צילום: Tanya Habjouqa)

ספיד סיסטרס. מפילות חומות. (צילום: Tanya Habjouqa)

ספיד סיסטרס. מפילות חומות. (צילום: Tanya Habjouqa)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf