newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עוד לא כיבו את השריפות אבל בתקשורת כבר הכריזו מי אשם בהן

נתניהו הודיע על "סימנים להצתות מכוונות", ומשם הדרך להאשמת הערבים בשריפות היתה קצרה. הח"כים מימין סימנו, התקשורת אימצה את הכותרת "טרור ההצתות", ואפילו זהבה גלאון מיהרה לגנות. את הסיבות לשריפות צריך לחקור, אבל איך אפשר לקבוע מי אשם עוד לפני שנפתחה חקירה?

מאת:

בזמן שאלפי אנשים עדיין במנוסה מבתיהם בשכונות הבוערות, ודונמים על דונמים עדיין עולים באש, שדרת המנהיגות הישראלית כבר מצאה את האשמים. בווינט ובכלי התקשורת מימין כבר הכריזו על "טרור ההצתות", הודעות פוש שמוציאים אתרי החדשות מדי כל כמה דקות מודיעות על גורם בטחוני נוסף שחושד כי מאחורי גל הדליקות עומד מניע לאומני, השר לבטחון פנים הנחה לצוד אחר "מסיתים" להצתות בפייסבוק, ואפשר כבר לחזות את העתיד: בקרוב יאשימו את המופתי ב"טרור מזג האוויר" הנוראי שנפל עלינו.

מראות האש ששורפת בתים, שכונות ויערות קשים מאוד. הלב נמצא עם האלפים הרבים שנאלצים לנוס מבתיהם ועם אותם אנשים שמאבדים את כל רכושם, והעיניים דבוקות למסכי הטלוויזיה. אבל אי אפשר שלא לתהות איך יתכן שבזמן כזה כולם מתעסקים בלהאשים ולהסית נגד כל הערבים.

גל השריפות הגיע בדיוק בזמן לראש ממשלתנו. איכשהו זה תמיד קורה לו. אין כמו קצת אש כדי להסית את הדיון מפרשת הצוללות למקומות הנוחים ביותר לנתניהו כמו הסופרטנקרים: אלו שבהם הוא יכול לדבר על הערבים הנוהרים ומאיימים על כולנו. וכמו תמיד, התקשורת זורמת איתו בלי לשאול שאלות.

מהר מאוד התייצב נתניהו אל מול המצלמות במוקד השריפה בזכרון יעקב וטען כי "יש סימנים גם להצתות מכוונות". וברגע שהוא הציב את הרף – ברור לאן יקחו את זה חבריו לממשלה: בנט הודיע כי "רק מי שהארץ לא שייכת לו מסוגל לשרוף אותה", שרת המשפטים שיגרה רמיזה עבה על דינו של מי שמצית בכוונת זדון, והשרה מירי רגב הכריזה ש"חייבים לשים יד על הטרוריסטים שמבעירים את היערות שלנו ומסכנים חיי אדם!". הם בוודאי לא התכוונו לחייל הרשלן שלא כיבה את הסיגריה שלו וגרם להצתה של מוצב נווה יאיר אתמול בשטחים הכבושים.

> חוק המואזין: החוק להגברת השנאה הבין-דתית

שריפה באזור נטף. צילום: (יונתן סינדל/פלאש90)

שריפה באזור נטף. צילום: (יונתן סינדל/פלאש90)

ישנה גם ראשת מרצ זהבה גלאון, שכרגיל לא מפספסת אף הזדמנות להצטרף לגינויים של ערבים עוד לפני שברור מה קרה. אם נשפוט מההיסטוריה, יתכן שגלאון עוד תחזור בה או תסביר שלא לזה בדיוק היא התכוונה, אבל כרגע, כשהכל עוד בוער ומעשן, גם בשביל שמאלנית-על שכמוה, בדיוק כמו תקשורת המיינסטרים, מספיקות כמה הודעות ללא שום הוכחה של גורמים בטחוניים, וקצת לחץ מימין, בשביל להצטרף להשמצות של קבוצת אוכלוסיה שלמה.

אבל כל אלו, כמו גם כלי התקשורת שכחו לספר על כך שגל השריפות לא באמת מבחין בין יהודים וערבים. בימים האחרונים פרצו שריפות גם בשורה ארוכה של ישובים פלסטינים, משני צידי הקו הירוק. כך למשל שריפה פרצה בשכונת סאפאפרה בנצרת בסמוך לבית הספר אלראזי, שריפות פרצו גם במנשייה זבדה וזרזיר וליד הכפר שעב. השריפה הראשונה בכלל פרצה בכפר הערבי-יהודי נווה שלום-וואחת אל סלאם, שריפה ממנה נאלצו לברוח מביתם גם בלוגרית שיחה מקומית סמאח סלאימה, בני משפחתה וכל תושבי הישוב. כאמור – יהודים וערבים. שריפות פרצו גם בטולכרם, במחנה הפליטים אליאמון ליד ג׳נין, במטעי הזיתים בכפר מעליא בגליל, בחורש באיזור הצפוני של הכפר אבו סנאן בגליל, בכפרים אסמיע וכיסרא, באום אל פאחם, וכן – גם חיפה שנתונה היום תחת תמרות אש ועשן היא עיר מעורבת. אלו קיבלו אולי אזכור קצר בכלי התקשורת שמאשימים כעת את הערבים כולם בהבערת המדינה. האם גם אותם הציתו לאומנים מוסתים? או שאולי השב"כ צריך להודיע שכל המתנחלים חשודים ב"תג מחיר" ליד הישובים הערביים?

כמו כולם, גם אני לא יודעת כיצד פרצו השריפות פרט לעובדה הברורה שתנאי מזג האוויר הופכים כל גץ קטן לאש גדולה. הדבר הנוסף שאני יודעת זה שהימין והתקשורת קופצים למסקנות מהירות ולא מבוססות. במקום למצוא דרכים לפעול ביחד, יהודים וערבים כדי להתמודד עם השריפות, הם מוסיפים חומרי בעירה למצב נפיץ גם ככה. את הסיבות לשריפות צריך לחקור. אבל איך ניתן לקבוע מהם הממצאים עוד לפני שבכלל נפתחה החקירה?

> לציונות אין יותר מה להציע לאנשים הגונים

"לצערי, יש מי שהחליט לנצל את המצב הנורא הזה בשביל להסית ולהשתלח בציבור שלם. מי שאוהב את המולדת שלנו צריך להתמקד עכשיו בכיבוי השריפות ועזרה לנפגעים ולא בליבוי השנאה". יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, תושב חיפה, מצטרף לראש העיר ולצוותי ההצלה בחפ"ק בעירו

"לצערי, יש מי שהחליט לנצל את המצב הנורא הזה בשביל להסית ולהשתלח בציבור שלם. מי שאוהב את המולדת שלנו צריך להתמקד עכשיו בכיבוי השריפות ועזרה לנפגעים ולא בליבוי השנאה". יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, תושב חיפה, מצטרף לראש העיר ולצוותי ההצלה בחפ"ק בעירו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf