newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בכירה בערוץ פלסטין 48: "סגירת התחנה תגרום לבידוד ישראל"

אחרי גזרות בנט ורגב נגד התרבות הערבית מגיע תור נתניהו, שהודיע על כוונתו לנסות לסגור את ערוץ הטלוויזיה החדש, "פלסטין 48". "זה מהלך שכל מטרתו הדרה וסתימת פיות. אם מישהו עובר על החוק - זה נתניהו", אומרים בערוץ

מאת:

יום אחרי הכרזתו של ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, כי הוא מתכוון לנסות לסגור את ערוץ הטלוויזיה החדש "פלסטין 48", אומרים עובדי ומייסדי הערוץ שאין בכוונתם להתקפל. שידורי ההרצה של הערוץ נפתחו הבוקר בנצרת, ובינתיים ממשיכים כמתוכנן.

"אני מקווה שממשלת ישראל תתעשת מהר, ושראש הממשלה ייזכר שאפילו הנשיא אובמה ראה יותר בחומרה את ההצהרה של נתניהו בעניין הערבים האזרחים מאשר בכל העניינים האחרים", אומרת סנאא חמוד, חברת הוועדה המייעצת של הערוץ, בראיון לשיחה מקומית. "אחרי הפעולות של בנט ורגב בימים האחרונים עכשיו גם נתניהו שב ונותן תמיכה לדה-לגיטימציה שלנו כאזרחי המדינה, במהלך שכל המטרה שלו היא הדרה וסתימת פיות.

"בנוסף לאמירה העקרונית, יש פה סכנה של ממש לפגיעה בחופש העיסוק, המעוגן בחוק יסוד, ופגיעה בחופש הביטוי, שהחוק הישראלי מגן גם עליו כאחד מיסודות הדמוקרטיה. אם יש כאן חריגה מהחוק אז היא לא שלנו – אלא בהתנהלות של נתניהו".

מעברון של ערוץ פלסטין 48, מעמוד היו-טיוב של הערוץ:

פשיטה משטרתית

"פלסטין 48" הוא ערוץ נישה ייעודי לפלסטינים אזרחי ישראל (בתוך גבולות 48', ומכאן שמו), שמפעילה רשות השידור הפלסטינית (מקבילתה של רשות השידור הישראלית, שבדיוק נמצאת בהליכי פירוק). הערוץ מוגדר כערוץ לכל המשפחה שיעסוק באקטואליה, חברה, תרבות, אמנות ועוד, בדגש על הנעשה בתוך החברה הערבית בישראל.

אחרי תקופת תכנון ממושכת הושק הערוץ הבוקר, כאמור, בשידורים מנצרת. חודש הרמדאן, שידוע כחודש עתיר רייטינג בעולם הערבי כולו, הוגדר כחודש הפיילוט של הערוץ, שבמסגרתו ישודרו תוכניות אירוח בנות שעתיים כל בוקר (של המגישים דוריד לידאוי ועפאף שיני) וכל ערב (פאדי זגאירה). בסוף החודש צפוי לוח השידורים להתרחב אף מעבר לכך. אתמול הורה נתניהו למנכ"ל משרד התקשורת לבחון שימוש בכל הכלים הפליליים והמנהליים כדי לסגור את הערוץ.

התוכניות מצולמות בנצרת ובמקומות אחרים בתוך ישראל, אך באמצעות ניידות שידור וללא אולפנים. התוכניות מועברות ישירות לאולפני הטלוויזיה הפלסטינית ברמאללה, ומשם משודרות באמצעות האינטרנט ולוויין "נייל-סאט" המצרי. מכיוון שכך, לטענת אנשי הערוץ, אין פה שום עבירה על החוק הישראלי, והדרך הטכנית היחידה לעצור את השידורים היא באמצעות פלישה למשרדי החברה ברמאללה.

יש לציין שפלישות צבאיות לרמאללה הן כן דבר שקורה מעת לעת, כמו למשל בעת מעצרם של חברי הפרלמנט הפלסטיני. כמו כן, לפני שנה פרצה המשטרה למשרדי הטלוויזיה הפלסטינית בירושלים באמצע שידור תוכנית הבוקר, קטעה את השידור, עיכבה לחקירה שני עיתונאים ואורח בתוכנית, ולאחר מכן שחררה אותם – כל זאת ללא עילה של ממש.

> צפו: המשטרה קטעה שידור חי ועיכבה עיתונאים פלסטינים

תוכנית הבוקר הראשונה של פלסטין 48, ששודרה מנצרת. המגישים: עפאף שיני ודוריד לידאוי (מדף הפייסבוק של הערוץ)

תוכנית הבוקר הראשונה של פלסטין 48, ששודרה מנצרת. המגישים: עפאף שיני ודוריד לידאוי (מדף הפייסבוק של הערוץ)

"חלק מהפתרון"

"ההצהרה של נתניהו היא פגיעה בעשרים אחוז מאזרחי המדינה", אומרת חמוד, שהייתה בעברה פאנליסטית בתוכניות אקטואליה בערוץ 2, עבדה כמפיקה ב-CNN ואל-גז'ירה, ככתבת של רשת אל-ערבייה, ומשמשת כיום כיועצת תקשורת – בנוסף לתפקידה בוועדה המייעצת של הערוץ. "אני חושבת שהממשלה בכלל צריכה לברך על הצעד הזה של הטלוויזיה הפלסטינית, שממלאת חסך שנוצר במשך שבעה עשורים שבהם ממשלות ישראל לא עשו את מה שמוטל עליהן ולא יצור במה לדיאלוג ולדיון בינינו לבין עצמנו. עד שסוף סוף יש במה כזאת, מנסים לפגוע בה כחלק ממסע סתימת הפיות נגד האוכלוסייה הערבית.

"מכיוון שאני בטוחה שאין כל עילה חוקית לסגור את התחנה, המהלך הזה עשוי להזיק אך ורק לממשלת ישראל עצמה. הוא יגרום לבידוד עוד יותר גדול במישור הבינלאומי, שכן ודאי שכל שוחרי זכויות האדם בעולם יראו את ההתנכלות לערוץ טלוויזיה לגיטימי בעין רעה".

נתניהו התייחס מפורשות למימון של הערוץ מצד הרשות הפלסטינית. האם אי אפשר לראות את פתיחת הערוץ כמהלך של הרשות שמטרתו לערער על הריבונות הישראלית ביחס לאזרחיה?

"חוק יסוד חופש העיסוק מתיר לנו לעבוד בתחומי ישראל עם כל גוף בעולם, לרבות הרשות הפלסטינית, כל עוד שאנחנו לא מסיתים, ממרידים, פוגעים ברגשות הזולת או בביטחון המדינה. אין כאן כל כוונה לעשות אחד מהדברים האלה, ואפילו לא להיות ביטאון של מאן דהו.

"כחברת הוועדה המייעצת אני יכולה להגיד שניתנו לנו כל הביטחונות, בכתב, לכך שלא תהיה שום התערבות בשום שלב שהוא בניסיון להכתיב לנו קו או העדפות כלשהן. זה היה אחד התנאים שלנו כחברי ועד, שנהיה חופשיים לגמרי לתכנן, להכווין ולתת ביקורת לערוץ ללא התערבות.

"בעיניי יש כאן הזדמנות נדירה, שלא מימשו אותה בימי אוסלו, לראות בנו צד שמבין את שתי התרבויות, את שני סוגי המנטליות, ולא להיות רק חלק מהבעיה אלא גם חלק פעיל בפתרונה".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי הנושא נמצא באחריות משרד התקשורת. ממשרד התקשורת נמסר רק ש"כל הנושא נמצא בבדיקת הגורמים הרלוונטיים".

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> סערה בציבור הערבי סביב בכיר בתנועה האסלאמית שאיחל ללהט"ב מגפת איידס

מסיבת העיתונאים להשקת ערוץ פלסטין 48. על המיקרופון: ריאד חסן, השר הממונה על רשות השידור הפלסטינית. משמאל: סנאא חמוד

מסיבת העיתונאים להשקת ערוץ פלסטין 48. על המיקרופון: ריאד חסן, השר הממונה על רשות השידור הפלסטינית. משמאל: סנאא חמוד

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf