newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פעילים הוחזקו בכלובים ועונו במיצג: "בעלי חיים עוברים את זה כל הזמן"

"אם יגלו אמפתיה אלינו אולי ירגיש אותה לבעלי החיים". במהלך ארבעה ימי מיצג הוחזקו פעילים בכלובים ועברו עינויים הכוללים הזרקות, פיטום ופרקטיקות נוספות הנהוגות בתעשיות המזון, הביגוד והניסויים. את המיצג הם סיימו באירוע פומבי בכיכר הבימה

מאת:

טקסט וצילומים: קרן מנור/אקטיבסטילס

מיצג העינויים "LiveStock" של תנועת 269live, תל אביב, 9 בספטמבר, 2015. (קרן מנור/אקטיבסטילס)

מיצג העינויים "LiveStock" של תנועת 269live, תל אביב, 9 בספטמבר, 2015. (קרן מנור/אקטיבסטילס)

עשרות מפעילי ופעילות התנועה לשחרור בעלי החיים 269live התרכזו אתמול (שלישי) בצהרים ברחבת הבימה בתל אביב, כשהם נושאים באנרים וכרזות. עבור מי שלא מכירה את פעילות התנועה הרדיקלית ופועלה בשנים האחרונות נראה היה שמדובר בעוד הפגנה הקוראת לסיום העינויים, הניסויים והניצול של בעלי החיים. אבל עד מהרה חזו העוברים במקום במראה של ארבע בחורות ובחור קשורים זו לזה, כשהם נגררים למרכז הרחבה באלימות על ידי שלוש דמויות רעולות פנים ולבושות סינרים לבנים. אז הפרידו לובשי הסינרים את אחת הדמויות הקשורות, גררו אותה לתוך כלוב המתאים בקושי למידותיה והשאירו אותה בתוכו כשהיא מכווצת בתנוחת עובר. שאר הדמויות הקשורות "זכו" במהלך הזמן הזה לבעיטות, הצלפות ומכות חשמל בעודן נגררות לאזור שבו נכלאה חברתם. כך נפתח מיצג העינויים האנושי "LiveStock" שקיימו אתמול אנשי ונשות 269live ברחוב התל אביבי.

למיצג הפומבי קדמו ארבעה ימים בהם שהו ארבעה אקטיביסטים שהתנדבו לחיות בתנאי שבי במתחם סודי בתנאים צפופים של כליאה. הארבעה הוחזקו בתוך כלובים דחוקים ללא מרחב תנועה, וספגו עינויים כגון מכות חשמל, הזרקות תת עוריות, פיטום ופרקטיקות פולשניות אלימות אחרות מחיי היום יום של בעלי החיים בתעשיות המזון, הביגוד והניסויים. המייצג המצמרר בן ארבעת הימים הועבר בשידור חי ברחבי העולם, וזמין כאן לצפיה.

> צפו: פעילי זכויות בעלי חיים מנעו גריסה של אפרוחים, ונעצרו

הפעילות, קשורות אחת לשנייה, מובלות למתחם המיצג. (קרן מנור/אקטיבסטילס)

הפעילות, קשורות אחת לשנייה, מובלות למתחם המיצג. (קרן מנור/אקטיבסטילס)

הובלת הפעילים כללה הצלפות, בעיטות ומכות חשמל. (קרן מנור/אקטיבסטילס)

הובלת הפעילים כללה הצלפות, בעיטות ומכות בשוקר חשמלי. (קרן מנור/אקטיבסטילס)

פעילה דחוסה בכלוב, בעוד חברותיה "זוכות" למכות חשמל והתעללויות. (קרן מנור/אקטיבסטילס)

פעילה דחוסה בכלוב, בעוד חברותיה "זוכות" למכות חשמל והתעללויות. (קרן מנור/אקטיבסטילס)

מריה הופ, פעילת התנועה שהשתתפה במיצג כאחת המעונות סיפרה לשיחה מקומית: "ניסינו לדמות בארבעה ימים פרקטיקות שבהם משתמשים בתעשיית הבשר, החלב, הביצים, הפרווה, העור והקרקסים, בעצם כל תחום שבו משעבדים בעלי חיים". על החוויה האישית שלה במהלך הימים האחרונים היא מספרת "האמת שהדבר הכי קשה זה לא הכאב או החוסר וודאות כי בסך הכל ידעתי שאני בטוחה, וזה לא מה שבעלי החיים באמת זוכים אליו. הרגש הכי עמוק זו הבושה כי שום דבר, לא משנה איזה מיצג נעבור, גם אם יהיה עשרה ימים, לא ישתווה למה שעובר עליהם. הם עוברים את זה כל הזמן".

סשה בוג'ו, מפעילי התנועה שהשתתף אף הוא במיצג, בצד של מי שמענים את השבויים חסרי הישע, סיפר על ההכנות לפעולה: "היינו צריכים לעבוד הרבה עם פסיכולוגים. זה מאוד קשה להגיע למצב שאתה פוגע ומתעלל באנשים שאתה אוהב. לא תמיד יכולנו להתחייב עד הסוף אבל אני חושב שהמיצג, מבחינת הראליזם שהפגין, היה מעל למצופה. זה לא היה מיצג שגרתי, העלנו פה את הרף מבחינת האקטיביזם למען בעלי חיים. לקחנו פעילים שלקחו על עצמם את הכאב והסבל שיש בבידוד ובאלימות הקיצונית שעוברים בעלי החיים ושידרנו את זה בשידור ישיר לכל העולם במשך ארבעה ימים. בסופו של דבר הוצאנו את הפעילים למרחב הציבורי כדי להראות לאנשים את התוצאה של ההתעללות הזו ולהמחיש את הסבל שבעלי החיים עוברים."

> הרפורמה של כחלון: גזר דין מוות בעינויים למיליוני אפרוחים

(קרן מנור/אקטיבסטילס)

(קרן מנור/אקטיבסטילס)

(קרן מנור/אקטיבסטילס)

(קרן מנור/אקטיבסטילס)

חלק מהעוברים והשבים באזור כיכר הבימה עצרו והסתכלו בתדהמה על הנעשה, חלקם הביעו זעזוע מהאלימות שהופגנה, ויש מי שהצליחו להסית מבט ולעבור מהר לצד השני. "אנחנו מנסים להציג את הדברים בצורה כמה שיותר מוחצנת, כמה שיותר פרובוקטיבית, כדי שאנשים ידונו על הנושא, יחשבו על הדבר הזה ויפקחו את העיניים", הסביר סשה, "המטרה שלנו היא שינוי תודעתי, שאנשים יבינו שאם הם מרגישים אמפתיה ומזדהים עם הכאב שבני אדם עוברים כשהם עוברים התעללות, ופגיעה ותנאי מחייה ירודים, אז באותה מידה הגיוני גם שירגישו אמפטיה כלפי בעלי חיים שעוברים את זה בצורה יותר מוקצת ופי כמה וכמה".

שאלתי את מריה מה הייתה המוטיבציה שלה להשתתף במיצג העינויים הזה. היא סיפרה לי שלפני שנתיים השתתפה בתחקיר ש"תנו לחיות לחיות" עשו ברפתות. מריה היתה אחת הסמויות. "במשך שעות הייתי צריכה להתעלל שם בפרות. זה דבר ראשון שמלמדים עובד חדש שמגיע לרפת. איך להזיז את הפרות, להוביל אותן וכל הפרקטיקות של הפחדה וכאב. שבוע אחרי שבוע הייתי צריכה להרביץ להן ולדקור אותן, לעקם להן זנבות, להכאיב ולהשפיל. הן מאבדות שפיות ואנשים לא מבינים שיש להם עולם רגשי ומנטלי. לקח לי שנתיים אבל ניסיתי להעביר איכשהוא מה קורה שם..", היא מספרת ופורצת בבכי.

> כך הפכתי ללקוחה שבויה של "סל שיקום"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf