newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו: מאות הפגינו בתל אביב נגד גירוש מבקשי מקלט בכפיה

המפגינים קראו לביטול המדיניות החדשה לפיה מבקשי מקלט יוכלו לבחור בין גירוש למדינה באפריקה, שם נשקפת להם סכנת חיים, לבין כליאה בסהרונים. מולם התייצבו עשרות מתושבי דרום תל אביב שקראו בעד השכונות ונגד ארגוני הסיוע לפליטים

מאת:

מדווחים: אבי בלכרמן, יעל מרום ואורן זיו/אקטיבסטילס

כ-400 אנשים, מרביתם פעילי ופעילות שמאל ומספר מבקשי מקלט, הפגינו הערב בכיכר הבימה בתל אביב נגד המדיניות החדשה המבקשת לגרש בכפייה מבקשי מקלט למדינה שלישית. המפגינים אחזו שלטים עליהם נכתב: "לא לגירוש פליטים למותם", "בעד דרום תל אביב – נגד הגירוש", "פליטים אינם פושעים".

בסוף חודש מרץ פורסם כי ישראל תתחיל לגרש אזרחים מאריתריאה וסודאן למדינות באפריקה. הברירה שתעמוד בפני מבקשי המקלט היא לעזוב למדינה שלישית או להישלח לכלא סהרונים.

מול מפגיני השמאל התייצבו עשרות תושבי שכונות דרום תל אביב. הם קראו בעד השכונות ובעד גירוש מבקשי המקלט, ונגד ארגוני הסיוע לפליטים וארגוני השמאל, והניפו שלטים, ביניהם: "החזית לשחרור דרום תל אביב", "נגמרו החגיגות – צאו לנו מהשכונות", וגם – "ארגוני הסיוע – שודדי זכויות אדם".

עשרות שוטרים הפרידו בין קבוצות המפגינים ומנעו מהן להתעמת.

צפו בשידור שהעביר אבי בלכרמן:

דרור קהלני משכונת.התקווה, אחד ממובילי המאבק להוצאת מבקשי המקלט מהשכונות, אמר (בראיון המלא איתו ניתן לצפות החל מדקה 44 של השידור):

פזרו אותם בכל הארץ אל תזרקו אותם על חלשים. אין לנו בעיה עם זה. תוריד את המצוקה שיש עלינו, תן לנו את הגנים שלנו, את בתי הספר של ואת בתי הכנסת, את הבטחון העצמי ללכת ברחוב. אלוהים אדירים מה ביקשנו? אני צריך להיות נהג של הילדה שלי עשרים וארבע שעות? אנחנו צריכים לחיות בפחד הזה? למה מה עשינו? אתה חושב שמעניין אותנו מה יהיה הפתרון? תוציאו אותם מהשכונות שלנו לא משנה לאן. אבל שחררו אותנו מהעול הזה.

כמה שנים אפשר לסבול ? שבע שנים אנחנו בבוץ הזה. הגיע הזמן. מה יש? מי שולט היום? הממשלה שלנו. הם [מפגיני השמאל] רוצים לעשות חסמים לממשלה שלנו זה הסיפור. כואב להם שהימין ניצח, לכן הם פה אחרת הם לא היו פה.

כן לגירוש כי זה הפתרון הכי נורמלי. העשירים לא רוצים אותם, החזקים לא רוצים אותם, לא הבנתם את זה? קל להם לזרוק אותם על החלשים. החזקים והשכבה העליונה לא רוצה אותם.

אתה חושב שכשנהרג להם ילד בגן טוב לנו? לא טוב לנו. גם אנחנו מרגישים עם זה רע. זה קורה כי זו שכבה חלשה וקל לדרוך על החלשים ואיפה ישימו חלשים? איפה שיש כבר חלשים. אם אפשר לדרוך על החלש ולשמוע את הקוועץ' אז הם יעשו את זה. העשירים הוכיחו שהם לא רוצים אותם בתוכם.

> הפגנה בכיכר רבין: הגטו של דרום תל אביב הורג ילדים

תושבי דרום תל אביב בהפגנת נגד, מול מפגינים נגד גירוש בכפיה של מבקשי מקלט (אורן זיו/אקטיבסטילס)

תושבי דרום תל אביב בהפגנת נגד, מול מפגינים נגד גירוש בכפיה של מבקשי מקלט (אורן זיו/אקטיבסטילס)

חבר הכנסת דב חנין אמר הערב בהפגנה:

עצוב לראות הערב קורבנות של מדיניות הממשלה בשכונות דרום תל אביב משני צידי המתרס בהפגנה בככר הבימה. בצד האחד – תושבים וותיקים שקצה נפשם במציאות הבלתי נסבלת בשכונות. בצד השני – מבקשי מקלט ועימם מאות אנשי מצפון שבאו למחות איתם נגד הגירושים הכפויים המסכנים את חייהם.

הטרגדיה היא שהפתרון קיים והאינטרסים לא באמת מנוגדים: הגיע הזמן להכיר במבקשי המקלט כבני אדם, לסיים את הריכוז הבלתי-אפשרי שלהם בשכונות המוחלשות ביותר, לאפשר להם לעבוד, למשל במקום עובדים זרים אותם הממשלה ממשיכה לייבא. עד שיובטח פתרון למבקשי המקלט צריך להפסיק לגמרי את ייבוא העובדים הזרים. ובמקביל לכל אלה – להתחיל מייד תוכנית כוללת של שיקום שכונות דרום תל אביב.

הדרך הזו מקובלת גם על תושבים וותיקים בדרום וגם על מנהיגות מבקשי המקלט. אבל הממשלה ממשיכה לסרב ללכת בה ובמקום זאת היא מציעה עוד התלהמויות, החרפה של השנאה ועוד מניפולציות במקום פתרונות אמיתיים.

> שלושה מבקשי מקלט שגורשו מישראל נרצחו על ידי דאעש

מפגינים נגד גירוש בכפיה של מבקשי מקלט (אורן זיו/אקטיבסטילס)

מפגינים נגד גירוש בכפיה של מבקשי מקלט (אורן זיו/אקטיבסטילס)

ביום חמישי הגישו מספר ארגונים העוסקים בסיוע למבקשי מקלט עתירה לבית המשפט בדרישה לבטל את המדיניות שמעמידה את חייהם של מבקשי המקלט בסכנת חיים.

לאחרונה כתב כאן מוטסים עלי, מבקש מקלט מדארפור אשר כלוא במתקן חולות, על חברו שנרצח בידי שירות המודיעין הסודני בזמן שחצה את דרום סודן בדרכו הביתה, לדארפור, לאחר שגורש מכלא חולות לפני כשנה:

עבדל עזיים ואני ישבנו ביחד בכלא סהרונים לחודש אחד ביוני כעונש. שוחררנו באותו יום. כמה שבועות לאחר מכן, בגלל הלחץ והיחס הקשה כאן בחולות, הוא נאלץ לעזוב לאוגנדה. הוא לא היה יכול לסבול יותר את המצב כאן. באותו יום בו הוא עזב נתקלתי בו בשש בבוקר בשער המתקן בזמן שהייתי בסיבוב ריצה. אמרתי לו: "אני לא בטוח שקבלת את ההחלטה הנכונה, אבל לפחות תפעל בזהירות".

הגורל שחיכה לו היה נורא. לאחר שנכלא לשמונה חודשים בדרום סודן, בהשפעת הממשלה ה(צפון) סודנית, הוא נרצח.

> אחרי שגורש מכלא חולות: חברי נרצח בדרום סודן

מפגינים נגד גירוש בכפיה של מבקשי מקלט (אורן זיו/אקטיבסטילס)

מפגינים נגד גירוש בכפיה של מבקשי מקלט (אורן זיו/אקטיבסטילס)

תושבי דרום תל אביב בהפגנת נגד, מול מפגינים נגד גירוש בכפיה של מבקשי מקלט (אורן זיו/אקטיבסטילס)

תושבי דרום תל אביב בהפגנת נגד, מול מפגינים נגד גירוש בכפיה של מבקשי מקלט (אורן זיו/אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf