newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

להיות אנשי שמאל בימינו - מה זה אומר?

פעם המושג 'שמאל' התייחס בעיקר לעמדה שהתנגדה לניצול מעמדי ודגלה בחלוקת משאבים שוויונית. אך הרעיון השמאלי התפתח, וכבר לא די בעמדה בעד או נגד ארה"ב כדי להחליט אם אנחנו בימין או בשמאל. משמעות העמדה השמאלית כיום היא רחבה בהרבה, ונשענת בראש ובראשונה על העמדת האדם במרכז

מאת:

כותב אורח: באסל גטאס

מדי פעם יש צורך להגדיר מונחים מחדש ולהסתכל שוב על מה שנראה היה שהוא מובן מאליו, כדי ליצוק שוב משמעות למה שהתכסה באבק היומיום והתבלבל באופן מוחלט בשל בורות וקלילות דעת, או בשל הכאוס שהוא חיינו. יכול להיות גם שהבלבול הזה בהגדרות פוליטיות מכוון, ושהוא משרת אינטרסים נסתרים.

אחד המושגים שהשתבשו לאורך השנים ומצריכים עיון מחודש הוא "שמאל". המונח השתבש כל כך עד שכיום הוא מכיל בתוכו גם אנשים קיצוניים, כאלה שתומכים במשטרים דיקטטוריים ופשיסטיים, או בהפיכות צבאיות נגד ממשלות או נשיאים שנבחרו בבחירות דמוקרטיות. גם אנשים כאלו משום מה קוראים לעצמם שמאלנים.

בשלב מסוים כלל בתוכו המונח "שמאל" תנועות סוציאליסטיות שדגלו בחלוקת המשאבים ותנועות קומוניסטיות שהתנגדו לניצול מעמדי. אך הרעיון השמאלי התפתח, וכיום הוא נשען בהכרח על ערכים אנושיים רחבים יותר, שעקרם התנגדות לטוטליטריות, וכחלק מזה – לכל גישה שמתיימרת להחזיק באיזושהי אמת מוחלטת, או ששואפת להקים משטר סמכותני שיגשים את תפיסת העולם המושלמת שלה.

> המפתח לפיתרון הסכסוך טמון בשותפות, לא בהפרדה

דגלים בשלל צבעים. הפגנת השמאל בתל אביב קראה לבניית אופוזיציה של תקווה לממשלת הימין (אורן זיו / אקטיבסטילס)

לבנות בריתות, להעמיד את האדם במרכז. הפגנת שמאל בתל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

החלוקה הבינארית בין שמאל וימין של ימי המלחמה הקרה כבר לא רלוונטית. אז, בימים ההם, מספיק היה להחליט אם אתה בעד או נגד ארצות הברית והמערב, אם אתה סוציאליסט או לא. אבל כיום דווקא הבינאריות הזאת מעוותת את המציאות. מצד אחד ישנם אלו שדעת הקהל התרגלה להגדיר אותם "שמאלנים", אך שלנוכח המציאות הפוליטית היום מסתבר שהם בעצם שמרנים שתומכים במשטרים ריאקציונריים וצבאיים בתואנה של התנגדות לארצות הברית והמערב. מצד שני, ישנם ליברלים דמוקרטים, שפעם אולי היו מכנים אותם "ימנים", שמקפידים על שמירה על זכויות האדם וצדק חברתי. אז מה זה אומר להיות שמאלני בימינו?

להיות שמאלני במרחב שלנו כיום משמעותו להיות קודם כל פטריוט, המחויב לעם שלך ולקהילה שלך כדי להשתחרר ולהיפטר מהכיבוש ומהקולוניאליזם. בשביל השוויון אתה צריך להיות מוכן להיאבק, לשלם מחיר ולהקריב. המחויבות הזאת אמורה לנבוע מבסיס חזק ומוצק של ערכים שמובילים לפעולה למען חירויות וזכויות קולקטיביות ואינדבדואליות.

שמאל של ימינו צריך לשים את האדם, בהיותו אדם, במרכז ההתפתחות האנושית מבחינה פוליטית, חברתית ותרבותית. להיות "שמאל" אומר לכבד את זכויותיו של כל אדם לחופש ולחיים בכבוד, לחופש הביטוי, הכתיבה והיצירה. להאמין בשוויון מלא, בזכות לעבודה ולחיים בכבוד, לחופש תנועה, לדיור ראוי ולחינוך ולזכותו הטבעית של האדם להיות שונה, כמהות אנושית, משאר בני ובנות האדם.

להיות שמאל אומר להיות מחויב לשוויון ולזכויות מלאות לנשים, ולהתעקש על עקרון זה במיוחד מול החברה הפטריארכלית והשמרנית. זה אומר לתמוך בהעצמת נשים ובחופש הבחירה שלהן, להתעקש על זכותן ללמוד ולעבוד ולהשתתף בחיים הפוליטיים והחברתיים  – ולהתנגד לנסיונות הדיכוי נגדן.

להיות שמאל משמעותו להאמין בצדק חברתי ולהתנגד לכל סוגי הניצול וההדחה לשוליים, לשנאה מעמדית ולגזענות. זה אומר להיאבק לצד כל המדוכאים והדחויים בחברה ולפעול להסרת הדיכוי ולהגשמת הצדק.

להיות שמאל אומר לכבד את זכויות המיעוטים, בין אם הם מיעוטים דתיים או אתניים, ולהעניק לכל מיעוט את כל הזכויות החברתיות לפיתוח תרבות ומסורת. זה לכבד את המסורת התרבותית והדתית של החברה שלך תוך כדי הסתכלות ביקורתית מודרנית, ולא לקדש אותה מתוך התבצרות שהופכת את המסורת למקור לדיכוי. זה לראות בדמוקרטיה ערך בפני עצמו ותנאי הכרחי להגשמת כל הזכויות, ולא רק כלי של המשטר הנבחר, שמאפשר לו לארגן את החברה לפי צרכיו. האמונה בדמוקרטיה צריכה להתעלות מעל אינטרסים מפלגתיים צרים או מחלוקות פוליטיות אחרות.

להיות איש שמאל זה להתפתח כל הזמן, לכבד את עמדותיו של מי שחושב אחרת ממך ולא לפחד גם להיכנס לבריתות נקודתיות עם אנשים שלא חולקים איתך את ערכיך, ואפילו מתנגדים אליהם לפעמים. שיתוף הפעולה יכול לשרת אינטרס פוליטי נקודתי, ולא משנה את העמדה הנחושה והעקבית שלך לטווח הארוך.

באסל גטאס הוא חבר כנסת מטעם בל"ד במסגרת הרשימה המשותפת.

הרשימה התפרסמה במקור באתר אל-ערבי אל-ג'דיד ותורגמה על-ידי דימה דראושה.

> המציאות האלטרנטיבית של "ישראל היום"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf