newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אם התורה שומרת על החרדים, מדוע יש צורך במאבטחים בבתי הכנסת?

מאת:
השאירו תגובה
א א א

בהנחה שלימוד התורה מגן על לומדיה, מדוע יש צורך להתחמש בכלי נשק – כפי שקראו רבנים חרדים, הראשון לציון ואף מודעות ביומונים המפלגתיים? ואם התורה לא שומרת, ויש צורך בהגנה עצמית, מדוע לא להתגייס לצה"ל, ועוד בטענה כי התורה היא ששומרת על עם ישראל?

את דברי הקטגוריה הללו משמיעים מבקרים כנגד החברה החרדית מאז החלו הקריאות להתחמש, שבאו בעקבות ההרג בבית הכנסת בהר נוף בשבוע שעבר. הקריאות הללו הן אכן היסטוריה קטנה בקהילה החרדית – נשק הוא לחילונים. מודעה לרכישת גז פלפל המתפרסמת ביומון הוותיק "המודיע", לא היתה מגיעה לשם ללא אישור מהדרגים הגבוהים ביותר – חצרות הרבנים עצמם.

התשובה לטענה הזאת נעוצה בהבנה כי הסיבה שהתורה מגינה על לומדיה, היא לא הסיבה שבגללה חרדים לא מתגייסים לצה"ל. למרות שהסיבה הזאת נוכחת בשיח החרדי בנוגע לגיוס, היא משמשת כנימוק אידיאולוגי צדדי (ויוכיחו הקריאות להתחמש), בעוד הגורם הוא חברתי וקהילתי – צה"ל משמש כמוסד שמשמש לערכים לא פחות משהוא משמש להגנה, כפי שאומר שמו המתעתע. צה"ל שאליו החרדים אינם מתגייסים הוא צבא מחנך, שבנוי על תפיסת "ישראליות" חילונית וספציפית, עקרונות אתיים וארסנל מטרות, שלא בהכרח עולים בקנה אחד עם ההשקפה החרדית.

מאחר והקהילה החרדית רואה בצבא מוסד שנועד לחנך, ומכיוון שהחרדים אינם מעוניינים לשתף את הלא חרדים בשיקולי החינוך שלהם, והממשלה לא מעוניינת לשנות את מודל התרומה האזרחית, התוצאה היא סירוב. הסיבה הזו היא הרבה פחות דתית ומיסטית ממה שנוטים לזקוף לחברה החרדית, ואף מי שלא חרדי יכול למצוא עצמו מסכים עמה (כתבתי על זה בהרחבה כאן בחלק השני).

> מאבטחים יחזרו לקחת נשק הביתה, הנשים ישלמו את המחיר

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf