newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו: מסיבת העיתונאים של מובילי מחאת יוצאי אתיופיה

מאת:
השאירו תגובה
א א א

פעילות ופעילים מקהילת יוצאי אתיופיה, ביניהם חברת הכנסת לשעבר פנינה תמנו שטה, קיימו היום (ראשון) מסיבת עיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב והציגו את דרישותיהם.

העברנו כאן את מסיבת העיתונאים בשידור הישיר:

ענבר בוגלה קראה הצהרה כתובה שניסחו חברי הקבוצה:

אנחנו מתכנסים כאן אחרי שבוע קשה של מאבק שלו היה עד הציבור בישראל. אנחנו לא נוותר גם אחרי ההצהרה של ראש הממשלה על הקמת ועדת שרים שהיא בלשון המעטה – בלתי מספקת. הצהרות רבות שמענו כבר בעבר מראש הממשלה. רק לפני שלוש שנים אמר ראש הממשלה: 'אין מקום לגזענות בישראל, הגזענות היא דבר פסול, ואסור שתהיה סובלנות לגזענות'. גם אז כמו היום הבטיח ראש הממשלה לעקור מהשורש את תופעת הגזענות. גם אז הוא הבטיח שהמדינה תילחם באפס סובלנות. ומאז כולנו גילינו רפיסות. מקבלי ההחלטות הזניחו את יוצאי אתיופיה, כאילו היו נטע זר ולא חלק שווה בחברה הישראלית. התעלמו מהמציאות הקשה. אנחנו מדברים על דור שלם שמרגיש שאינו חלק מהחברה ושאין לו מקום בה.

עד לרגע זה ראש הממשלה לא טרח גם לשלוח בכתב את ההצהרה על הקמת ועדה. מאסנו בהבטחות חסרות הכיסוי שקיבלנו עד עכשיו. אם ראש הממשלה רוצה שנקבל ברצינות את ההחלטה להקים ועדת שרים, הוא נידרש לדאוג לכך שכל משרד ממשלתי יקים ועדת היגוי שבה ישבו לא פחות מחמישים אחוז יוצאי אתיופיה, לטיפול בבעיות הקהילה והגזענות, ולקידום שוויון בכלל. בנוסף ראש הממשלה הצהיר שהמפכ"ל נדרש להגיש דו"ח פעולה בכל הקשור לאלימות המשטרתית. כרגע המפכ"ל דן וניפגש בעיקר לא איתנו. אנו דורשים ממנו שקיפות מלאה בנוגע לדו"ח. במקום להמשיך להתגונן שידאג לנקות את תופעת האלימות המשטרתית מהארגון ולעקור אותה מן השורש.

לא יתכן שגם ברגעים אלה יכול שוטר לשלוף אקדח טייזר [חשמלי] ולהשתמש בו ללא שיקול דעת. לא יתכן שגם ברגעים אלה יתפרסמו סיפורי זוועה על מקרי אלימות משטרתית וסיפורי גזענות קשים בחברה שלנו. אנשים הצטמררו לראות איך שוטר שולף אקדח אמיתי בהפגנה ביום ראשון, אבל אותנו לצערנו זה ממש לא הפתיע. ראש הממשלה העדיף בצביעות רבה לחבק את החייל אדמאסו פיקאדה כדי לסתום לנו את הפיות ולהרגיע את המחאה במקום להידבר ברצינות עם הקהילה. אנו קוראים לו לצאת ממגדל השן ולצאת לסייר בשכונות שלנו, יוצאי אתיופיה, שהממשלה דאגה לאורך כל השנים להשאיר כגטו. שיסתכל שם על הילדים בעיניים.

ביום שלישי אנחנו יחד עם חברת הכנסת לשעבר פנינה טמנו שטה נגיע לכנס חירום אשר יערך בכנסת. אנו רוצים להסתכל בעיניים של כל חברי הכנסת והשרים, להעמיד אותם מול המראה ולדרוש פתרון אמיתי.

"חוץ מהצהרת ראש הממשלה על הקמת ועדת שרים ודו"ח של המפכ"ל [שאינן מספקות אותנו] אלה הן עיקרי הדרישות שלנו:  אנו דורשים לסגור במיידית את התיקים אשר נפתחו למפגינים ולשחרר אותם לחופשי. אנו דורשים שיפור איכות החיים במציאות של הקהילה בתחומי החיים השונים ובהם חינוך, דיור, רווחה, צבא, ייצוג הולם ועוד. אנו דורשים פיקוח על התנהלות ראשי הערים מול הקהילה. הם אלה שנושאים באחריות מירבית , לא פחות מהממשלה להזנחה המתמשכת של יוצאי אתיופיה.

אנו דרושים להפסיק לבדל את בני ובנות הקהילה כבר בגיל הרך ולהתייחס אלינו כמו לכל אזרח אחר שווה זכויות ולא בסיסמה נבובה שמפוררת את הקהילה. כפי שידוע השוטר שהכה בברוטליות את החייל אדמאסו פיקאדה עדיין לא נשא באחריות למעשיו. השימוע שלו עדיין לא התקיים ואנו לא מבינים למה יש התמהמהות בעניין הזה. אנו דורשים שהשוטר יעמוד לדין מיידית.

חשוב לנו להבהיר: אם לא תהיה התייחסות רצינית ועניינית לדרישותינו נצא שוב לרחובות!

כידוע לכלי התקשורת, משפחות השוטרים מתכוונות לקיים בשבוע הבא עצרת תמיכה בשוטרים שכל מטרתה ללבות ולהלהיט את השטח. דעו לכם כי בידיים שלכם האחריות למה שיתרחש בהפגנה הזו . זוהי התגרות ונסיון לשחק עם פצעים עמוקים ואת הכאב והזעם ראינו כבר בשבוע החולף. אנו מדגישים כי לא ניקח אחריות על מה שיתרחש בעצרת זו. כאמור כל מטרתה להתסיס. אנו דורשים לבטל אותה.

המאבק לא הסתיים מבחינתנו. הוא רק התחיל.

> אין כמעט משפחה אתיופית שלא חוותה אלימות. זה הסיפור שלי.

מובילי ומובילות מחאת יוצאי אתיופיה קיימו מסיבת עיתונאים ובה הציגו את דרישותיהם (יותם רונן/אקטיבסטילס)

מובילי ומובילות מחאת יוצאי אתיופיה קיימו מסיבת עיתונאים ובה הציגו את דרישותיהם (יותם רונן/אקטיבסטילס)

מנגיסטו גנטו, פעיל מרכזי נוסף התייחס לפרסומים היום בתקשורת על הפגנה אלימה שכביכול היתה צפויה להתקיים בככר רבין הערב (ראשון): "זוהי חלק מהטקטיקה המשטרתית להפיץ שקרים ולהוציא אותנו אלימים. בניגוד לפרסומים אין הערב שום הפגנה. לא אלימה ולא לא אלימה. אנחנו עובדים מסודר וניידע על כל אירוע שנארגן".

אחרון דיבר הקייס אביהו יו"ר מועצת הכוהנים שהצביע על אפליה גם בתחום הדת בה אין מכירים במנהיגי הדת של הקהילה: "בשנות התשעים קיימנו על כך הפגנות רבות והנושא עדיין לא טופל. אנו דורשים הכרה ושיוויון מלאים במעמדם של הקייסים. לא יתכן שצעירי הקהילה לא יוכלו להתחתן אצלנו".

> "הדם שלנו טוב כנראה רק בשביל מלחמות"

מובילי ומובילות מחאת יוצאי אתיופיה קיימו מסיבת עיתונאים ובה הציגו את דרישותיהם (יותם רונן/אקטיבסטילס)

מובילי ומובילות מחאת יוצאי אתיופיה קיימו מסיבת עיתונאים ובה הציגו את דרישותיהם (יותם רונן/אקטיבסטילס)

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf