newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דיווחים: ניצחון היסטורי לאופוזיציה עשוי לסיים עשורים של משטר צבאי בבורמה

מאת:
השאירו תגובה
א א א

על פי דיווחים ראשוניים הליגה הלאומית לדמוקרטיה (NLD), מפלגת האופוזיציה המרכזית של בורמה, זכתה בניצחון גורף בבחירות שהתקיימו במדינה אתמול (ראשון). תוצאות סופיות צפויות להתפרסם רק  במשך היום, אך כבר אתמול בלילה יצאו תומכי המפלגה לחגיגות שמחה ברחובות יאנגון.

ה-BBC מדווח כי אונג סאן סו צ'י, מנהיגת המפלגה וזוכת פרס נובל לשלום, שהעבירה שנים במעצר בית תחת המשטר הצבאי של בורמה, כבר רמזה על ניצחונה כשאמרה לכתבים "אני חושבת שכולכם כבר יודעים מה התוצאות". זאת לאחר שאחד מבכירי מפלגת השלטון הקשורה לצבא, ששימש כיו"ר הבית התחתון של הפרלמנט מטעם מפלגתו, כבר הודה שאיבד את מקומו לטובת נבחרי הליגה הלאומית לדמוקרטיה.

כבר לפני הבחירות נפוצו הערכות שה-NLD תזכה ברוב בבחירות. עם זאת, השאלה הפתוחה היא האם הניצחון יהיה מספק בשביל להקים קואליציה מבלי לשתף בה את מפלגת האיחוד לסולידריות ופיתוח (USDP) – מפלגת השלטון הנוכחית.

"בורמה הייתה אחת המדינות הסגורות והדכאניות ביותר בעולם עד לפני חמש שנים", כתבה כאן רחל בית אריה לפני כמה ימים. "עשרות שנים תחת חונטה צבאית, שרצחה אלפים ממתנגדיה וכלאה עשרות אלפים, השאירו מדינה הרוסה, שבנוסף לכל שקועה בסכסוכים אתניים מזויינים מאז שהפכה לעצמאית ב-1948. ב-2010, החונטה שינתה לפתע כיוון (כנראה על רקע מצב כלכלי שהלך והידרדר עד איבוד שליטה), שחררה את אונג סאן סו צ'י ואת מרבית האסירים הפוליטיים והחלה בתהליך הדרגתי וזהיר של דמוקרטיזציה, כולל חופש עיתונות והתאספות גובר, ואפשרות ל-NLD להתארגן מחדש כמפלגה פוליטית ולרוץ לפרלמנט".

למרות שהתהליכים האלה מתרחשים מאז 2010, בבחירות ב-2011 ניצחה ה-USDP, המקושרת לצבא, וכך נמשך שלטונה של החונטה. ניצחון לליגה הלאומית לדמוקרטיה היום עשוי לבשר על מהפך היסטורי, שלא היה כמותו בכל שנות קיומה של בורמה.

אונג סאן סו צ'י ידועה ברחבי העולם כפעילה נחושה למען שלום, דמוקרטיה וזכויות אדם. אף על פי כן, לקראת הבחירות נמתחה עליה ביקורת בעולם מכיוון שלא יצאה להגנת של בני המיעוט המוסלמי במדינה, הרוהינגים, שסובלים מרדיפה קשה ומאלימות שרירותית. מנגד, בתוך בורמה עצמה היו הואשמה המנהיגה הדמוקרטית שהיא דווקא תומכת במוסלמים יותר מדי.

> קראו כאן עוד על הבחירות בבורמה, ועל המיעוט המוסלמי הנרדף בה

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf