newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המשמר החברתי: שוויון אזרחי מלא בארץ הוא תנאי הכרחי לצדק חברתי

מאת:
השאירו תגובה
א א א

אחד הגופים היותר מחוייבים ומוערכים שנוצרו מתוך מחאת 2011 הוא המשמר החברתי. הקבוצה משקיפה על פעילות החקיקה והדיונים בכנסת, וגם בחלק מהערים, ומנסה בכל כוחה לשמור על האינטרסים שלנו, האזרחים, בבית המחוקקים וברשויות המקומיות. הפעילים מנסים להביט בעיניהם של החכ"ים וחברי המועצות ולהזכיר להם כל רגע את הציבור שבשמו ולטובתו הם אמורים לפעול. המשמר זוכה להערכה רבה בכל קצוות הקשת הפוליטית, ויצר בין היתר את המדד החברתי המודד מי היו החכ"ים החברתיים ביותר (והכי פחות), בכל מושב של הכנסת.

הבוקר פרסמה יו"ר הארגון, ליה נירגד הצהרה אמיצה ויוצאת דופן המדגישה את תפיסת הצדק של המשמר בישראל האקטיביסטית של 2014: צדק חברתי = שויון אזרחי לכולם. כצעד מעשי החליטו חברות וחברי המשמר גם על הצטרפותם לפורום תג מאיר המונה קבוצות וארגונים שונים הנאבקים בגזענות.

בהודעה נאמר בין היתר:

אין קיצורי דרך. אין שום פשר לדיבור על צדק שאינו צדק כללי, ואין שום דרך להסתתר או לטשטש את הסוגיה: כל צדק למקורבים, צדק למועדפים, כל צדק שעוצר בקצה שכונה אחת ומדלג על האחרת, אינו צדק אלא עיוות נורא. ומי שמקדמים צדק כזה הם גזענים, או לחילופין פוליטיקאים ציניים שמבקשים למנף את הגזענות לטובתם ולטובת שולחיהם.

הדרך היחידה לדבר על 'עם' שדורש צדק חברתי, בלי ליפול לבור הנחשים הגזעני, היא לחדד את ההבחנה, להציף שוב ושוב את העימות המובנה, בין אנשים באשר הם, כלומר 'העם', לבין השלטון וההון, והמבנים הפוליטיים שקושרים ביניהם. רק כאשר קו העימות ישורטט במקום הזה, רק כאשר אנשים יבינו שהחלוקה האמיתית היחידה היא בין אלה שיש להם כסף וכוח לבין אלה שאין, נראה כאן צדק חברתי. וממילא, גם, שוויון אזרחי מלא.

לקריאת ההודעה המלאה לחצו כאן.

דווקא בימים אלה, בהם נשמעים שוב הדיה של מחאה צרכנית שטוחה וממוקדת במחירי המילקי ובהשגת פרביליגיות נוספות למעמד הביניים העסוק בעצמו, באים אנשי המשמר החברתי ונותנים לנו פרספקטיבה אחרת. הם מזכירים לנו שמחאת 2011 היתה מרגשת וחשובה לשעתה, כשלב ביצירת תודעה של חברה אזרחית נאבקת, אך בהימנעותה מכל נושא הנתון במחלוקת הביאה עלינו את יאיר לפיד ואת נפתלי בנט שלובים זה בזה, מה שאפשר את גל השנאה והאלימות הנורא והעמקת הפוליטיקה של הפחד ושל ההפרד ומשול.

ממחאת 2014 נדרשת התבגרות פוליטית, נדרשים אומץ ונקיטת עמדה ברורה, גם אם בשפה חדשה ומחברת, וכדברי אנשי המשמר: "כל צדק שעוצר בקצה שכונה אחת ומדלג על האחרת אינו צדק אלא עיוות נורא".

> ההכרה במדינה פלסטינית: העבודה מתגייסת לעזרת נתניהו

> מתנגדי עסקת הדולפינריום: לא לתת מתנות ליזם על חשבון שטחי ציבור

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf