newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ניתוק זרם החשמל לערים בגדה המערבית הוא ענישה קולקטיבית

מאת:
השאירו תגובה
א א א

פעמיים השבוע ניתקה חברת החשמל את זרם החשמל לערים מרכזיות בגדה המערבית. כ-650 אלף בני אדם נותרו ללא אספקת חשמל למשך כשעה, בצהריי היום, מה שגרם להפסקה של פעולת הרמזורים, ולנזקים אחרים בערים המרכזיות ג׳נין ושכם וב-18 כפרים גדולים נוספים באזור.

ההסבר הישראלי להפסקת הזרם הוא חוב פלסטיני של כ-1.9 ביליון שקלים לחברת החשמל. אולם בחברת החשמל הפלסטינית בצפון הגדה המערבית טוענים כי המספרים שמציגה ישראל מנופחים, ושההחלטה לקצץ את אספקת החשמל היא החלטה פוליטית, אשר מתווספת לעיכוב בהעברת תשלומי המס שאוספת ישראל עבור הרשות הפלסטינית. חשוב להדגיש כי בהתאם להסכמי אוסלו ופרוטוקול פריז הרשות הפלסטינית מחויבת לקנות חשמל מישראל.

> בלעין חביבתי: עשר שנות מאבק דרך עדשת המצלמה

נרות במקום חשמל, העיר שכם, הגדה המערבית, פברואר 25, 2015. אחמד אל-באז / אקטיבסטילס

נרות במקום חשמל, העיר שכם, הגדה המערבית, פברואר 25, 2015. אחמד אל-באז / אקטיבסטילס

אין רמזורים בעיר בצהרי היום, הפסקת חשמל בשכם, הגדה המערבית, פברואר 25, 2015. אחמד אל-באז / אקטיבסטילס

אין רמזורים בעיר בצהרי היום, הפסקת חשמל בשכם, הגדה המערבית, פברואר 25, 2015. אחמד אל-באז / אקטיבסטילס

מרכז עדאלה פנה אתמול (רביעי) בדחיפות למנכ"ל חברת החשמל ולראש המנהל האזרחי בדרישה להימנע מניתוק ערי הגדה המערבית מחשמל. בעדאלה טוענים כי ניתוק החשמל מוביל לפגיעה בזכויות חוקתיות רבות ובראשן הזכות לבריאות ולחיים, ומדגישים כי פגיעה זו מתעצמת לאור העובדה שהניתוק בוצע במהלכו של גל קור עז ומערכת חורפית סוערת במיוחד.

עו"ד סאוסן זהר מעדאלה כתבה בפנייתה כי חוב כספי של הרשות לחברת החשמל אינו מצדיק צעד פסול של ניתוק החשמל למאות אלפי אנשים, במיוחד לאור העובדה כי החברה היא הספק העיקרי של חשמל לכל יישובי הגדה. עוד הדגישה עו"ד זהר כי "בהיות הגדה המערבית מצויה תחת שליטה וכיבוש ישראלי, הרי גוברת החובה לשמור על חיים תקינים של האוכלוסייה האזרחית ולהתחשב בטובתה של אוכלוסייה זו והפרת חובה זו משמעה הפרת חובה המוטלת על מדינת ישראל בהיותה כח כובש, המוטלת עליה הן מכח המשפט הבינלאומי ההומניטארי והן מכח הפסיקה הישראלית".

בנוסף ציינו בעדאלה את הוראתו של מנכ"ל חברת החשמל בזמן ימי הסערה האחרונה, שלא לנתק מחשמל חייבים המתגוררים בישראל בשל תנאי מגז האוויר הקשים, והדגישו כי "המסקנה המתבקשת הינה כי ניתוק היישובים הפלסטינים לעיל מחשמל, נועדה אך ורק כצעד של ענישה קולקטיבי המתווסף לצעדי ענישה חמורים אחרים שנוקטת ישראל כנגד הרשות הפלסטינית בתחומים שונים אחרים".

תמונות ודיווח: אחמד אל-באז / אקטיבסטילס

> "אסור לי לצאת מהבית לרחוב": החיים ברחוב השוהדא בחברון

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf