newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משרד החינוך מלמד כי שריפות נובמבר היו לאומניות ללא בדל הוכחה

המשטרה אמרה שלא היה, בתי המשפט אמרו שלא היה, ורק משרד החינוך מתעקש על מניע לאומני

מאת:

בנובמבר האחרון הוציא משרד החינוך את גיליון 143 של החוברת "על סדר היום" בשם "האש הגיעה לפתע", העוסק בשריפות שפקדו את ישראל בסוף השנה הקודמת. בחוברת נטען כי "תחילתן של השרפות ברשלנות, והן התפשטו למוקדים רבים במעשי הצתה מכוונים על רקע לאומני[…]ההצתות המכוונות מעלות שוב לסדר היום סוגיות שקשורות בשמירה על רקמת היחסים השברירית שבין יהודים וערבים במדינה". הטענה להצתות לאומניות איננה מגובה כלל בעובדות.

חוברות "על סדר היום" עוסקות, כיאה לשמן, בנושאים שנמצאים בכותרות וכן בנושאים שמשרד החינוך מעוניין להדגיש. הן נותנות בסיס עובדתי כביכול לשיח שהמורים מקיימים בשוטף עם התלמידים. תוכן הגיליון המדובר פורסם לראשונה בהארץ בכתבתו של אור קשתי העוסקת בלימוד מקרה אלאור אזריה.

בשבוע שעבר שוחרר לביתו החשוד האחרון בהצתות לאחר שהסתבר כי הצית אשפה. המשטרה עצרה כ-60 חשודים בהצתות אך כולם נוקו מחשד להצתה לאומנית. אמנם בנובמבר אמר השר גלעד ארדן: "בידי המשטרה 23 עצורים בהצתות, רובם נקשרו בצורה זו או אחרת להצתות", וכי צריך להרוס את בתיהם, אך השר הטעה את הציבור. שר הפנים אריה דרעי אמר כי צריך לשלול את מעמדם של המציתים. נתניהו הוסיף כי כל הצתה או הסתה להצתה היא מעשה טרור.

>גם חודשיים אחרי: אין הוכחות לטענות על ״אינתיפאדת אש״

חוברת ״על סדר היום״, שער גיליון 143. הצתות על רקע ״לאומני״?

חוברת ״על סדר היום״, שער גיליון 143. הצתות על רקע ״לאומני״

כאמור, אין הוכחה לרקע לאומני. אך מה בדבר הצתות בכלל? ב"מעריב" פורסם מה שנטען שהוא דו"ח של רשות הכבאות על כך שרובן המוחלט של השריפות היו הצתות. בסדרת פוסטים בדף הפייסבוק של עיתונאי ״הארץ״ ניר חסון מתברר כי מדובר במצגת אשר העובדות שעליה היא מתבססת אינן מתפרסמות בהוראת השר ארדן, ולגבי אלו שכן התפרסמו מדובר בקביעות אבסורדיות. בכל מקרה, נדגיש שוב: אין בדל הוכחה להצתה לאומנית, ושריפות רבות התרחשו באזורים המיושבים על ידי ערבים.

משרד החינוך טוען כי הסתמך על התקשורת

אז על סמך מה משרד החינוך קובע כי מדובר בהצתות לאומניות שבוצעו על ידי ערבים ולמעשה משקר לתלמידים? מהמשרד נמסר לנו תחילה כי החוברת מבוססת על הודעות המשטרה. אך זו טענה לא נכונה; למעשה המשטרה בסוף נובמבר דיווחה במפורש כי "באף שריפה לא נקבע כי מדובר במעשה לאומני". לאחר מכן, כאשר הסברנו זאת, אמרו במשרד שהסתמכו על פרסומים בתקשורת והפנו אותנו ללשכת השר. האחרון עדיין לא הגיב.

אבל אם בשר החינוך נפתלי בנט עסקינן, אז צריך להתייחס למה שאמר ב-23 בנובמבר כאשר היה, כצפוי, הקופץ הנחשוני על גל ההסתה: "רק מי שהארץ לא שלו מסוגל לשרוף אותה". רוצה לרמוז כי אזרחים ערבים אחראים על השריפות. למעשה, סביר להניח שבמשרד החינוך פשוט הסתמכו על ההסתה והגזענות של בנט שהופצה בתקשורת והפכו אותה לעובדה מוגמרת.

במאבק המשיחי של שר החינוך ב"שוברים שתיקה", הוא חוזר על הטענה כי הארגון משקר ונותן כדוגמא את עניין ירי המקלעים בחברון. ברור כי זהו רק תירוץ המשמש ככיסוי לסיבה האמיתית בגינה עוין בנט את הארגון: עמדת הארגון כי דיכוי מיליוני פלסטינים איננו דבר מוסרי היא כפירה בעיקר אמונתו של בנט. אך בכל מקרה ירי מקלעים בחברון היה. כלומר מצד אחד בנט כביכול מתנגד ל"שקרים" של "שוברים שתיקה" שהם בעצם אמת, כאשר הוא בעצמו, באמצעות "חומר לימודי", משקר לתלמידים.

אז אולי מי שאסור לו להיכנס לבתי הספר כי הוא מפיץ שקרים שפוגעים במדינה הוא בכלל שר החינוך?

נ.ב. עצה למשרד החינוך: אל תאמינו לכל מה שאתם קוראים בתקשורת. יש שמועות שכל מיני אינטרסים מעורבים בתכנים.

טענות להצתות ללא גיבוי, נפתלי בנט וגלעד ארדן בכנסת (יונתן סינדל/ פלאש90).

טענות להצתות ללא גיבוי, נפתלי בנט וגלעד ארדן בכנסת (יונתן סינדל/ פלאש90)

>ליהודים אסור לשחק באש עלילות הדם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf