newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דרעי, קח את תיק החינוך

דמיין לעצמך את בית הספר התיכון העיוני הראשון בדרום תל אביב, ע"ש הרב עובדיה יוסף. את פתיחת ההשכלה הגבוהה גם למי שהוסללו הרחק מבגרויות ופסיכומטרי. את ניקוי המערכת מחרפת עובדי הקבלן. את פתיחת האוניברסיטה הערבית הראשונה. מכתב פתוח לאריה מכלוף דרעי

מאת:

כותב אורח: בנצי סלקמון

מר דרעי, המו"מ הקואליציוני בעיצומו. עשה מעשה וקח את תיק החינוך. השעה כשרה. במהלך הקמפיין דיברת על הצורך בדמויות מזרחיות על השטרות. יש לכך חשיבות מסויימת, אולם בשבתך במשרד החינוך תוכל לשאת תרומה אזרחית ודמוקרטית מהפכנית. במקום שטר, החלף את המשטר.

החינוך הממלכתי משווע להגדרה מחודשת. הוא מהווה אמצעי חניכה ל"אנחנו", ואמצעי שליטה ב"הם". הוא קובע את גבולות הישראליות, מחליט לקהילות מהו החינוך הראוי ומה גובה הקנס שיושת במידה ויתנגדו לו. הממלכה מחליטה על הרעיונות שירכיבו את תודעת התלמידים ומונעת מהקבוצות השונות לעסוק בעברן, לדמיין את עתידן ולפגוש באחר באופן שהוא היה מעוניין להציג את עצמו.

שמיכת הממלכתיות צרה. קבוצות רבות אינן מזדהות עימה ומפתחות מסגרות חלופיות לשימור השפה הרוסית או התרבות הפלסטינית, למצוינות מדעית, לחינוך דו-לשוני, אנתרופוסופי, דמוקרטי או ביתי. לאורך השנים העמידה ש"ס את החינוך כאידיאל החשוב ביותר. רשת "אל המעיין" היא סיפור הצלחה ישראלי. הורים רבים ראו בה חלופה לכפייה הממלכתית המצרה. ולמרות הפרק המפואר שרשמה, שמה נפקד מתולדות החינוך האלטרנטיבי והביקורתי בישראל. גם את ההסטוריה הזו כותבים הממלכתיים.

> אין דבר כזה "שוויון הזדמנויות באמצעות מערכת חינוך"

אריה דרעי (אקטיבסטילס)

אריה מכלוף דרעי (אקטיבסטילס)

אבולוציה לצד לימודי תורה

רבים מאיתנו העוסקים במשבר מדעי הרוח, מבכים את הפיכת החינוך לאינסטרומנטלי ולא מצליחים לזהות את הישגה של החברה החרדית בקידום הלימוד לשמו. ש"ס כותבת פרק ישראלי מקורי בתולדות הלמדנות היהודית. דבקותה בהשכלה קרתה במקביל לדעיכת ערך הלמדנות בציבור הכללי ולהפיכתם של ילדי ישראל לשיאני העולם בצפייה בטלוויזיה. במקום להתייחס לחינוך כאל שירות או להתלונן על "איכות המוצר", ניתן ללמוד מהאופן שבו בנתה ש"ס את הפרויקטים החינוכיים שלה וחידשה באמצעותם את קהילותיה. כשר החינוך תוכל להשיב לקהילות את האחריות לחינוך ילדיהן.

הבינאריות המעליבה של שאלוני "הוראת האבולוציה: כן או לא", משכיחה את האפשרות של הוראת מדעים לצד לימודי תורה ורוח לכלל הציבור. לאלו שעבורם הוראת האבולוציה היא נייר הלקמוס להתקבלות בחברה יש להפנות כמה דברים. ראשית, השכלה תורנית לצד השכלה מדעית היא דגם קיים ומוערך ביהדות. משכילים צומחים בקהילות לומדים, והעובדה שקהילות תורניות מעמידות לאורך הדורות אנשי מדע והשכלה מלמדת שההכרה בחשיבותם קיימת. מאידך, אי הוראת לימודים תורניים יסודיים בחינוך הממלכתי מונעת מצעירים להשתתף בשיחת הדורות היהודית. השאלה אינה עוסקת באבולוציה אם כן, אלא בספק המקנן אצל השואלים באשר להיתכנות אנשי אמונה משכילים.

שנית, כל תשתית מדעית מבוססת על תשתיות אורייניות, קוגניטיביות וארגומנטטיביות. החינוך היהודי מצטיין בהקנייתן. באוניברסיטאות אנו פוגשים לא אחת תלמידי חכמים המכסים במהירות שטחי לימוד עצומים בזכות כשרי הלמידה שלהם. היכולת להיהפך למומחה בתחום שידיעותיך בו מוגבלות מלכתחילה היא ממטרות החינוך המרכזיות במאה ה-21.

לעודד מגוון חברתי, דרך משרד החינוך

הבטחת לדאוג לשקופים. פטור את מערכת החינוך מחרפת מורי הקבלן. התכנית הלאומית לנוער מנותק מופרטת מיום היווסדה. תן לתלמידיה הזדמנות שניה אמיתית. חלפו כמעט שנות דור מאז הנסיון המלהיב של "קדמה" לקידום חינוך עיוני בשכונות. ידע ונסיון רב נצברו מאז, אולם ההזדמנות לא ניתנה שוב. החלף את המחווה של אמנון רובינשטיין, בדמות שלושה בתי ספר, למדיניות כלל-ארצית. קהילות מוחלשות יזכו לחנוך את בתי הספר העיוניים של ילדיהן ולהשתתף בעיצובם. הלא תתכבד לחנוך את התיכון העיוני הראשון בדרום תל אביב? דמיין: תיכון עירוני קריית שלום ע"ש הרב יוסף.

> לשחרר את קולם של המורים מעבדות לחירות

המורים בשביתה מפגינים בשער בית הספר (צילום באדיבות ועד מורי הדמוקרטי-פתוח ביפו)

מורים בשביתה מפגינים בשער בית הספר (צילום באדיבות ועד מורי הדמוקרטי-פתוח ביפו)

ומה בנוגע לאוכלוסיה הערבית? בעימות בערוץ 2, דחית את ידו המושטת של איימן עודה לכינון "ברית של מדוכאים נגד הפריבילגים" אולם הודית שהשקופים ביותר הם בני החברה הערבית. כשר החינוך תעמוד לך הזכות לתעדף אותם. חיבוקך אותם ישחרר את המזרחים מתסביך הערביות; חיבוקך ישחרר את החברה הערבית מאחיזת החנק של מוסדות הבטחון והאגף לתכניות לימודים ויסייע בפיתוח תרבות ערבית מקומית, חופשית ולגיטימית.

כיו"ר המל"ג תוכל לעצב את מפת ההשכלה הגבוהה כך שתכלול את כל הקבוצות, ולהיאבק בהסללה באמצעות פתיחת האוניברסיטאות לקהילות שאינן צועדות בתלם בחינות הבגרות והפסיכומטרי. לאוניברסיטה יובילו מסלולי השכלה רבים. תוכל להתמסר לפרויקט הפיוס הלאומי של הקמת אוניברסיטה ערבית. חשוב על הפוטנציאל האזורי של אקדמיה ערבית בישראל. כממונה על התרבות תיקרה לך ההזדמנות לטפח מוסדות תרבות מזרחיים וערביים הסובלים מתת-תקצוב מחפיר.

החינוך הממלכתי הפך מיליטריסטי וצר-אופקים. בתי-ספר נמדדים בהיקפי הגיוס ומתוקצבים לפיו. תכניות חוץ-קוריקולריות ניתנות רק למנהלים המסכימים לצבוע את תודעתם של תלמידיהם בגוון לאומני עכור. עניינים אלו זרים לך ואין כשיר ממך לעמוד על העיוות שבדבר. השב את כבוד השלום כערך יהודי. מערכת החינוך אינה צריכה להתקיים כפס-ייצור להצדקת הממלכתיות הישנה. הפורשים ממנה, מכל גווני החברה, מעידים על חוסר האמון בה. הכר בהם. הפרד את הצבא והצבאיות מהחינוך ואפשר לבתי הספר להתנהל בחירות שאינה שואבת מהשיח הבטחוני.

ש"ס היא האחר של החברה הישראלית. היא קבוצה ייחודית, היות ופעולתה נמתחת בין המרחב הממלכתי לקריאת התיגר שהיא מעמידה בפני הממלכתיות הישנה. אין פלא אפוא, שלאורך השנים ש"ס שימשה מושא לביקורת חריפה מצד הקבוצות הרואות עצמן כנציגיה של הממלכתיות האמיתית, ממרצ בעבר ועד יש עתיד והבית היהודי כיום. לש"ס היכולת להעשיר את הישראליות ולטפל בהוקעה אל מחוץ לגבולות הלגיטימיות של הקבוצות שאינן נשבעות לסדר הישן.

כעת נקרתה ההזדמנות להרחיב את שורות המוסמכים לומר "אנחנו", להרחיב את גבולות הישראליות, להכיר במגוון החברתי ולעודד אותו. ממלכתיות חדשה, כל-ישראלית, ממתינה להגיח. הציונות הצרה, בהגדרתה כרצף שבין הבית היהודי למרצ, שוב אינה קנה המידה שלה ואינה יכולה לבלום אותה עוד. משרד החינוך זקוק לך על מנת להנחיל את התובנות הללו.

> יש מתנחלים עניים, והם לא האויבים שלי

בנצי סלקמון הוא מורה להסטוריה ועמית מחקר באוניברסיטת לוקסמבורג

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"אין לנו לאן ללכת חוץ מאליהם. אין למשטרה הפלסטינית סמכות פה". סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

תחקיר: ההרוג בפוגרום חווארה נורה כנראה על ידי מתנחלים

במהלך התפרעויות המתנחלים בפברואר 2023 הותקף גם הכפר הסמוך, זעתרה, ונורה למוות סאמח אקטש. תחקיר "בצלם", שבוצע בשיתוף ארגון מומחי הסאונד Earshot, הסיק שההרוג נורה מנשק בעל קליבר קטן, שבדרך כלל אינו בשימוש חיילים. שנה אחרי, איש עדיין לא הועמד לדין

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf