newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המשוואה החדשה של רוביק דנילוביץ': הומואים כן, ערבים ושמאלנים לא

ביד אחת דורש ראש עיריית באר שבע לפנות את בית התרבות הערבי-יהודי היחיד בעיר, מולתקא-מפגש, ופוגע בחופש הביטוי. ביד השניה הוא מחבק את הקהילה הגאה. עכשיו כשהוא נמצא תחת מתקפה האם הקהילה תזכור שבזמנים הקשים המולתקא נתן בית ללהט"ב?

מאת:

מאת: יוסףה מקיטון

ראובן דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע, הוא משל מוצלח מאד לפוליטיקאי אופנתי מסוג מסוים. מתחבב על רבים בזכות איזה קסם אישי או גילו הצעיר, נראה מעודכן ו"משלנו" לאוכלוסיות רבות ואומרים עליו שהוא "עושה טוב לעיר". כל אלו עוזרים אולי לפספס את גזענותו ונאמנותו לקפיטליזם, אם לא שמים לב. אז שימו לב:

בראשית היה ההסכם, בין עיריית באר-שבע לפורום דו-קיום בנגב, המפעיל את בית התרבות "מולתקא-מפגש". העירייה מאפשרת למולתקא לפעול מתוך מקלט עירוני, והפורום מתחייב לשמור על המקלט במצב תקין, לדאוג שיהיה פתוח בזמני חירום, ולשלם את החשבונות בזמן. וכך אמנם עשינו כבר כעשור. אני מתנדב במולתקא ובמשך כשנה הייתי אחראי על אירועים מטעם ​הפורום ולמדתי להכיר, לאהוב ולהעריך את המקום ואת הצוות. הצוות שבזמן האזעקות בבאר-שבע ישן בלילות בתורנות במקלט על מנת לדאוג שיהיה פתוח וזמין לציבור.

> הקמפיין של "פאודה" מכוון נגד השפה, התרבות והערבים

פעילות מוחות בלשכת ראש-העירייה בבאר שבע נגד סגירת בית התרבות הערבי-יהודי, מולתקא-מפגש (צילום באדיבות פורום דו קיום בנגב)

פעילות מוחות בלשכת ראש-העירייה בבאר שבע נגד סגירת בית התרבות הערבי-יהודי, מולתקא-מפגש (צילום באדיבות פורום דו קיום בנגב)

בקיץ 2015 הופתעתי לגלות שהקרנת הסרט "רעד בעזה"​, שהיתה מתוכננת להתקיים במולתקא​-מפגש בוטלה בעקבות התערבותו של דנילוביץ', שפעל בלחץ גורמים ימניים. לא הופתעתי מעמדתו של ראש העירייה, אלא מהבחירה של חברותיי לנסות ולרצות אותו, מחשש שיפעל לסיום החוזה במקלט. מבחינתי, אלו היו בשורות איומות.

באוקטובר 2016 יזמנו דיון על חופש המצפון. ח"כים ושרים התלהמו, והעירייה פנתה ליועץ המשפטי לבדוק אם אפשר למנוע את קיום האירוע. אי-אפשר. למה? כי מותר לדון בסוגיות פוליטיות, כולל סרבנות מצפון, גם במתקנים של העירייה. כך על-פי חוק (בינתיים​?). זה לא מנע מהעירייה לנסות ללחוץ ולשגר מסרים מאיימים. האירוע הפעם התקיים כמתוכנן, והנוכחות היתה גבוהה מהממוצע, כנראה בגלל הניסיון של העירייה לבטלו. ביוני 2017 קיימנו אירוע השקה לספר "50 מושגים עדויות וייצוגים של כיבוש". גם הפעם שוגרו איומים ורמזים מהעירייה, וגם הפעם התקיים האירוע כמתוכנן בנוכחות גדולה.

הפרק האחרון בסיפור מתחיל בנובמבר 2017, אז אירחנו במולתקא את עו"ד איתי מק ואת ארגון "חמושים" לסקירה על מכירת נשק ישראלי למשטרים המבצעים רצח-עם והפרות זכויות אדם בעולם. שוב סערו הרוחות, והפעם שיגרה העירייה מכתב ובו דרישה לפנות את המקלט תוך 14 יום. המכתב, שנשלח ב 19 בדצמבר, מעלה טענות שקריות להפרת ההסכם עם העירייה, שכן טענות אלו בדיוק נבדקו ב 2016 על ידי היועץ המשפטי לממשלה ונמצאו לא נכונות. כל זה מביא אותנו למצבנו הנוכחי של מאבק בראש עיריית באר-שבע, ראובן דנילוביץ', על חופש הביטוי​ ועל שיתוף פעולה ערבי-יהודי​ – במיוחד מתוך מבנה עירוני.

לא מיותר לציין שמדי פעם התקיימו במבנים עירוניים אחרים כנסים מפלגתיים ימניים. כך לדוגמא, בשנת 2013 התקיים במתנ"ס מוריה, מבנה השייך לעירייה וניתן לעמותה לקידום ערכי היהדות, כנס תומכים של "הבית היהודי". וזו דוגמא אחת מני רבות. כלומר, לא רק פעילות פוליטית, שהיא כאמור מותרת, אלא פעילות מפלגתית ממש, שהיא אסורה. אבל לימין מותר, כמובן, הכל. ואני מקווה שסוף סוף מובן ​ כבר לכולם​ שתחת הקטגוריה "ימין" יש לכלול גם את דנילוביץ'.

צו הפינוי ששלחה העירייה לפורום דו קיום בנגב

צו הפינוי ששלחה העירייה לפורום דו קיום בנגב

סולידריות גאה

בניגוד גמור למכתב הפינוי שנמסר למולתקא, אחרי שנים של הדרה, לפני כשנה העניק ראש העירייה לקהילה הגאה בבאר-שבע בית בעיר "העתיקה". כלומר, מצד אחד – הוא מפנה את פורום דו-קיום מהמקלט בלחץ הימין, ומצד שני – מעניק מבנה עוסמאני מרווח לקהילה הגאה כחלק מתהליך "התחדשות עירונית" (ג'נטריפיקציה) שהעירייה יזמה בעיר הערבית-לשעבר. כך נראה ליברליזם בישראל. הכלה של קבוצה שאפשר להתהדר בה כדי להיראות כשוחר זכויות אדם מתקדם (כל עוד הם יתנהגו יפה), ובאותו זמן התנכלות לשיתוף פעולה ערבי-יהודי.

יש לזכור כי גם הישגיה של הקהילה הגאה בעיר לא באו לה בקלות. נצרכנו למאבק עז נגד דנילוביץ' ונגד גורמים אחרים בעירייה כדי לקיים מצעד גאווה בעיר, למשל. לקחתי חלק במאבקים אלו, ונכחו ותמכו בהם גם חברותי מפורום דו-קיום. לבסוף דנילוביץ' הבין שיש לו מה להרוויח מהקהילה הגאה: תדמית של פוליטיקאי נאור, כסף שתיירות גאה יכולה להביא, וראש-חץ לתהליך הג'נטריפיקציה, ה"ניקוי" של העיר העתיקה מעניים. התוצאה: הומואים כן, ערבים ושמאלנים לא.

אבל הקהילה הגאה שלי לא שותקת! ביום חמישי פרסמה קבוצת הקריאה הקווירית הפועלת בעיר לכמאתיים המנויות שלה, במייל ובבלוג הרשמי, קריאה לסולידריות עם המולתקא ועם פורום דו-קיום בנגב. למרות ההתקרבות שחלה בין דנילוביץ' לקהילה הגאה, לא שכחנו שהמולתקא-מפגש הוא גם בית ללהט"ב, בזמנים קשים כמו גם בזמנים שהעירייה מחבקת אותנו. בעבר התקיימו הקרנות סרטים להט"ביים ומפגשים עם מנהיגות טרנסיות בבית התרבות הערבי-יהודי, וקבוצת הקריאה הקווירית מציינת זאת במכתבה הפתוח. המכתב מזכיר גם את החובה להיות סולידריות עם כל מי שנאבקות בגזענות ובדיכוי, כפי שאנו נאלצות להיאבק יום יום מול אפליה ואלימות על רקע מגדר ונטייה מינית.

כמתנדב במולתקא מספר שנים, וחבר בקהילה הגאה, כולי תקווה שארגונים להט"בים מקומיים נוספים יצטרפו לקריאת התמיכה של קבוצת הקריאה הקווירית, וישתמשו ביחסיהם המשופרים כעת עם ראש עריית באר-שבע על מנת לעזור לבית-התרבות הערבי-יהודי היחיד בעיר באר-שבע, המולתקא-מפגש, להמשיך ולפעול.​ היום (ראשון), בשעה 20:30, יתקיים במולקתא כנס (רחוב שלמה המלך 7, מקלט ד/17) במטרה לגייס תמיכה למאבק בהחלטת העירייה. זה מקום טוב להתחיל בו.

יוסףה מקיטון שימש בעבר כרכזת המולתקא-מפגש והיא חבר בצוות המארגן של קבוצת הקריאה הקווירית בבאר-שבע.

> נשים הפגינו מחוץ לכלא השרון בקריאה לשחרור נשות משפחת תמימי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf