newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תושבי מבשרת ציון זעמו על עובד התברואה, והוא פוטר תוך שעתיים

תושבת "מבשרת ציון" הבחינה בעובד מחלקת התברואה כשהוא מערב פסולת, והעלתה פוסט זועם לקבוצת הפייסבוק של היישוב. תושבים רבים הצטרפו אליה בדרישה "ללמד לקח" את העובד הסורר - וראש המועצה פרסם פוסט המבשר על פיטוריו

מאת:

כותבת אורחת: גל סתיו אלפסי

ביום רביעי בשבוע שעבר (13.12) בשעה 9:40  – הזמן חשוב מאד – פורסם פוסט בקבוצת הפייסבוק של תושבי היישוב מבשרת ציון "המבשר – תושבי מבשרת ציון פותחים את הפה!" על ידי תושבת המקום, שחזתה במו בעיניה באיש התברואה משליך אל מיכל האיסוף את תכולת "הפח הכתום", פסולת אריזות מכל הסוגים מלבד זכוכית וקרטון, יחד עם "הפח הירוק"  – פח הזבל הראשי.

וכך כתבה: "אני פשוט בשוק ומזועזעת….כל השבוע אנחנו מפרידים פסולת לפחים השונים שהציבו ליד כל עץ רענן במבשרת ציון. מאז שהפחים הוצבו ליד ביתנו…אני משתדלת לחנך את בני ביתי להפרדה של פסולת ובבית יש יותר משקית אחת של פסולת….ומה רואות עיניי על הבוקר….אני פשוט הייתי צריכה לשפשף את עייני כדי לראות שזה קורה….משאית הזבל פשוט מרוקנת את כל הפחים הירוקים הכתומים יחד לתוך המשאית זבל…".

> כיצד נוצרו הפערים החברתיים? הח"כים מסרבים לחפור בעבר 

יורם שמעון, ראש מועצת מבשרת ציון (צילום: רועי אלימה, פלאש90)

יורם שמעון, ראש מועצת מבשרת ציון (צילום: רועי אלימה, פלאש90)

הפוסט המדובר עורר סערה ביישוב. ראש המועצה, יורם שמעון, תויג מספר פעמים על ידי תושבים זועמים שדרשו את התייחסותו למחדל, וקראו לפיטוריו של עובד התברואה.

להלן מספר ציטוטים נבחרים:

"עובדי זבל זבל… חבל על המאמץ והכסף שהושקע", "חבורת הזבל", "זוהי איננה טעות. כפי הידוע לי המשאיות מחולקות לתאים. לפחות ככה ראיתי בחו"ל וכנראה שגם כן פה", "חייבים להחליף את חבורת הזבל האלה. מלכלכים יותר מאשר מנקים, שוברים את הפחים ופשוט בזבוז לממן אותם", "יש לחנך אותם! חינוך זו עבודה סיזיפית ולא ניתן לדלג על זה", "דיברתי עם מנהל המחלקה והבנתי שמטפלים בעניין בחומרה רבה… מקווה שזוהי מעידה חד פעמית… נמשיך למחזר בתחושה שיש מי שמריץ את התכנית ליעדה האמיתי".

ראש המועצה יורם שמעון, שהותקף שוב ושוב בחשבון הפייסבוק שלו, מיהר לכבות את השריפה ולהשקיט את זעמם של התושבים, על ידי פיטורי בזק של עובד התברואה שהועסק כעובד קבלן: בשעה 12:10, שעתיים וחצי אחרי שהועלה הפוסט המקורי, פרסם שמעון כי "המועצה רואה בחומרה את ערבוב הפסולת הרגילה עם הפסולת הממוחזרת. הנושא נבדק באופן מיידי מול הקבלן החיצוני לפינוי האשפה – ולאחר ברור מעמיק הוחלט על סיום העסקתו של עובד הפינוי במבשרת ציון. כמו כן, הוטל קנס כספי כבד על קבלן איסוף האשפה.

> המספרים שחושפים מה הסיבה האמתית לפערים בין הילדים

"יש לציין כי המועצה המקומית מבשרת ציון פועלת רבות בשנים האחרונות לקידום פתרונות מחזור והפרדת אשפה ביישוב, כך למשל, בשנים האחרונות נפרסו ברחבי היישוב פחים סגולים למחזור אריזות זכוכית, פחים כחולים לנייר וקרטונים ומחזוריות לבקבוקים. בהזדמנות זו אני מזמין כל אחת ואחד מתושבי מבשרת ציון לקחת חלק בפרויקט חשוב זה, ולהשתמש בפחים הכתומים לפסולת אריזות ולהקפיד על הנחיות המחזור. יחד נפעל ונשמור על כדור הארץ שלנו למען הדורות הבאים".

המקרה הזה נוגע בשתי סוגיות, חוקית ומוסרית. ברמה החוקית יש לתהות האם פיטורי העובד נעשו כחוק? האם הוזמן לשימוע לפני פיטורים? האם ניתנה לו הזדמנות לקבל סיוע מקדים ולהגן על מקום פרנסתו? מיותר לציין שאין כל אפשרות לקיים הליך פיטורים הוגן וראוי בתוך שעתיים וחצי.

ברמה המוסרית, זהו אחד המייצגים חסרי האנושיות המבחילים ביותר שנתקלתי בהם מאודי. כפי שהגיבה לילך בן דוד, "תושבי מבשרת ציון יכולים להפסיק לחפש שעירים לעזאזל בדמות עובדי קבלן, ולהתחיל להסתכל על הרגלי הצריכה המטורפים שלהם, וביניהם העובדה שלכל משפחה בישוב יש שתי מכוניות למרות שאפשר בקלות לוותר עליהן ולהיכנס לירושלים באוטובוס".

מבשרת ציון הוא ישוב מבוסס כלכלית וחברתית (8 מתוך 10 במדרג אשכולות היישובים). רוב תושביו הם האליטה העשירה והשבעה של אזור ירושלים. דרישתם של התושבים לפטר את אותו עובד, המועסק במקצוע מהנמוכים שבשרשרת המזון החברתית, נראית מהצד כמו מופע אימים מימי הביניים במסגרתו סקלו בכיכר העיר אדם רעב שנתפס גונב תפוחים.

"שיחה מקומית" פנה ליורם שמעון לבקש את תגובתו וזו לא התקבלה, לכשתתקבל – נפרסמה.

גל סתיו אלפסי היא פעילה מזרחית, תושבת מבשרת ציון לשעבר.

> מה שלמדתי מאמי: מול גזענים כמאי גולן מתייצבות בלי להתנצל

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf