newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אבולה וכדורגל: מרוקו הורחקה מאליפות אפריקה, שעברה לגינאה המשוונית

רגע לפני שנפתחת אליפות אפריקה לאומות הודיעה מרוקו שהיא חוששת לפתוח את שעריה להמוני האוהדים. הסיבה: אבולה. מי שזכתה מההפקר היא אחת המדינות המושחתות בעולם, שצפויה ליהנות מהכנסות ויוקרה כלל יבשתית

מאת:

חודשיים בלבד לפני תחילת אליפות הכדורגל החשובה ביותר באפריקה, ההתאחדויות השונות של הקבוצות שהעפילו למפעל נאלצות למהר ולשנות את כרטיסי הטיסה שלהן. במקום לטוס צפון-מערבה, אל המארחת מרוקו, הן יטוסו לגינאה המשוונית, אחת המדינות הקטנות ביותר באפריקה הממוקמת במרכז היבשת לחופי האוקיינוס האטלנטי. הסיבה: בינואר הקרוב תחל אליפות אפריקה לאומות, ומרוקו המארחת ביקשה כמה וכמה פעמים לדחות את האליפות ל-2016 מחשש שהגעתם של רבבות אוהדים אפריקאים שילוו את קבוצותיהם לשטחה עשויים לגרום להתפרצות מגיפת אבולה במדינה.

קונפדרציית הכדורגל האפריקאית הזהירה את מרוקו שהיא משחקת באש, ושמוטב לה לחשוב פעמיים על ההסדרים שיאפשרו את קיום המשחקים, על מנת להימנע מהשלכות ביטולה ברגע האחרון של האליפות במרוקו. המרוקאים לא התרגשו והודיעו לפני כשבועיים שהם עומדים בסירובם לארח את המשחקים במועד המתוכנן, 17 בינואר עד 8 בפברואר 2015.

בתגובה, קונפדרציית הכדורגל האפריקאית הודיעה כי לא רק שהמשחקים לא יתקיימו במרוקו, אלא שהמדינה תושעה מפעילות במפעלי הכדורגל האפריקאים הבינלאומיים, ושחקני הנבחרת הלאומית שלה יכולים לעשות תכניות כרגיל לינואר-פברואר 2015, כי לא משנה היכן תתקיים האליפות, נבחרת מרוקו לא תשתתף בה. כמו כן, קונפדרציית הכדורגל האפריקאית פרסמה שהיא עומדת לתבוע את התאחדות הכדורגל המרוקאית על הפרת חוזה אירוח המשחקים.

הנבחרת הושפלה בבדיקות רפואיות חוזרות

מנגד, במרוקו טוענים שהם לא סירבו לארח את המשחקים אלא רק ביקשו לדחות אותם בגלל התפשטות האבולה. שר הספורט המרוקאי מוחמד אוזין אמר לאל-ג'זירה שההחלטה התקבלה בשל החשש להתפרצות המחלה במרוקו, וכי גם ארגון הבריאות הבינלאומי מאפשר למדינות לקבל החלטות מעין אלו, שיש בהן משום הפרה של דיני חוזים. לדבריו, "עשינו זאת כדי להגן על אזרחינו… בכל העולם הרי לא מצליחים למצוא מזור למחלה הזו אז מדוע שאנחנו לא נוכל לדחות את המשחקים בגללה? אנחנו יכולים להמשיך ולדבר על הסנקציות שקונפדרציית הכדורגל האפריקאית תטיל עלינו, אבל אל לנו לשכוח מה עלול היה לקרות במרוקו אילו לא קיבלנו את ההחלטה שקיבלנו".

כבר לא ישתתף באליפות. מרואח שמאח, חלוץ מרוקו, משמאל (mustapha ennaimi CC BY 2.0)

כבר לא ישתתף באליפות. מרואח שמאח, חלוץ מרוקו, משמאל (mustapha ennaimi CC BY 2.0)

ההחלטה המרוקאית לא מגיעה, כמובן, משום מקום. עד כה, לפחות 4,960 בני אדם מתו כתוצאה מהידבקותם בנגיף אבולה, מחלה שהתפשטה בעיקר בארצות מערב אפריקה, סיירה-לאון, ליבריה וגינאה. במרוקו, לעומת זאת, לא דווח עד כה על חולים שנדבקו במחלה. כמו כן, קונפדרציית הכדורגל האפריקאית מודעת למצב, ולמשל אפשרה לגינאה לארח את משחקי הכדורגל הבינלאומיים שלה – בשלב מוקדמות אליפות אפריקה –באצטדיון הבינלאומי בקזבלנקה ולא במגרשיה וזאת בשל דרישות הקבוצות היריבות.

זאת ועוד, ביולי האחרון נבחרת איי סיישל הועפה ממוקדמות אליפות אפריקה לאומות לאחר שלא אפשרה לנבחרת מסיירה-לאון להיכנס לשטחה מחשש להתפרצות האבולה. אולם גם כשכניסתה של הנבחרת הסיירה-לאונית כן התאפשרה, למשחקים בקונגו ובקמרון, לא תמו בעיותיה. שחקני הקבוצה זכו למטר של גידופים מהאוהדים המקומיים, שסבבו בעיקר סביב הפזמון "אבולה, אבולה", ובקמרון אוכסנו שחקני הנבחרת הלאומית של סיירה-לאון במלון שבו הם היו האורחים היחידים. במהלך שהותם בו הם אולצו לעבור – פעמיים ביום – בדיקות רפואיות מחשש לאבולה. "זו הייתה בושה וחרפה" אמר אז עבדול בנגורה, המגן הבינלאומי של נבחרת סיירה-לאון, "באמת, זו הייתה פשוט בושה וחרפה".

מועמדת יחידה במכרז

אם יש היגיון בהחלטה של מרוקו אם לאו, מיד לאחר ההדחה של הממלכה מאירוח המשחקים החלה חרושת שמועות מי תארח את האליפות במקומה. מסתבר שהמון קופצים על המציאה לא היו. במצרים, יעד כדורגל מועדף ביבשת, נזהרו מאוד שלא להתייחס לאבולה כגורם בקבלת ההחלטה מצידם, ומקהיר מיהרו רק להודיע שבשל "סיבות כלכליות ופוליטיות" הם לא יוכלו לארח את המשחקים האפריקאים בהתראה כל כך קצרה. גבון, שאירחו את המשחקים ב-2012 יחד עם גינאה המשוונית, הודיעו שלבדם – ועם שני אצטדיוני כדורגל בינלאומיים בלבד – לא יוכלו לקבל על עצמם את אירוח המשחקים.

היו שמועות שאולי המשחקים ילכו לאנגולה, שאירחה את המשחקים ב-2010, אבל מהתאחדות הכדורגל המקומית נטען ש"אמנם יש לנו האצטדיונים, אבל תקציב המדינה לשנת 2015 לא כולל אירוח משחקים פאן-אפריקאים, ולכן לא נוכל להיערך לזה מבחינה תקציבית". גם לגאנה הוצעה האפשרות לקיים את המשחקים, אבל הסירוב לאירוח היה מהיר ונבע לפי שר הספורט המקומי מהעובדה ש"ההתראה קצרה מדי… אבל גם כי זו ההמלצה שקיבלנו מרשויות הבריאות במדינה בצל התפשטות מחלת האבולה". אלג'יריה, שאירחה את המשחקים ב-2004, הייתה אופציה נוספת, אבל בסופו של דבר הורדה מהשולחן בגלל האלימות במגרשי הכדורגל שם. לפי רשת הטלוויזיה אל-חורה, גם קניה, זימבבואה, וסודאן, קיבלו הצעה לארח את המשחקים. כולן סירבו.

> זידאן חוזר הביתה: דרכה המבטיחה של נבחרת אלג'יריה

אבולה: צוותי רפואה בגינאה, לא המשוונית (European Commission DG ECHO CC BY-ND 2.0)

אבולה: צוותי רפואה בגינאה, לא המשוונית (European Commission DG ECHO CC BY-ND 2.0)

אתמול (שישי) הגיעה ההכרעה בסוגיה. בהודעה שהוציאה קונפדרציית הכדורגל האפריקאית נאמר שאליפות אפריקה לאומות, לשנת 2015, תתקיים בגינאה המשוונית. ההסכמה התקבלה בעקבות מפגש בין יו"ר קונפדרציית הכדורגל האפריקאית עיסא היאתו, הקמרוני המכהן בתפקידו מזה 26 שנה, ונשיא גינאה המשוונית תיאודורו אוביאנג, רודן הנושא במשרתו מזה 35 שנה, וידוע כרודן החי הוותיק ביותר בעולם.

בהחלטתם זו סוכם גם "לנקות" את גינאה המשוונית מהעונש שספגה – הרחקה מאליפות אפריקה בשל שיתוף שחקן מושעה במשחק רשמי נגד מאוריטניה – ולאפשר לה להשתתף באליפות, לארח את המשחקים, ולעמוד, כמקובל, בראש בית א'. בסיום הפגישה ביקש נשיא קונפדרציית הכדורגל "להודות מקרב לב לאנשי גינאה המשוונית, לממשלה המקומית, ובמיוחד לנשיא אוביאנג". התאחדות הכדורגל המקומית אישרה לאחר מכן שהמשחקים יתקיימו בארבעה אצטדיונים. במקום בקזבלנקה, מראקש, אגאדיר, רבאט וטנג'יר, יתקיימו המשחקים בעיר הבירה מלבו, ובערים באטא, אבאביין ומונגומו. בשלישי בדצמבר, לכל המעוניין, תיערך הגרלת הבתים.

יאכטה יקרה יותר מתקציב החינוך

לא ברור מה הניע את גינאה המשוונית לקבל על עצמה את אירוח המשחקים בהתראה כל כך קצרה. הרומנטיקנים יכולים לגרוס כי הייתה זו החלטה שכולה רגש אחדות אפריקאי. היאתו, לדוגמה, יו"ר הקונפדרציה האפריקאית, הביע זאת בצורה ברורה כשבראיון על הנושא אמר ש"אנחנו חייבים להודות שמי שמסכים לארח ולארגן אליפות כזו, חודשיים בלבד לפני תחילת המשחקים, הוא אפריקאי אמיתי".

לדברים אלה הצטרפה גם נקוסזנה דלמיני-זומה, הפוליטיקאית הדרום-אפריקאית המכהנת כיו"ר נציבות האיחוד האפריקני. לדבריה, "התפרצות האבולה בגינאה, ליבריה וסיירה לאון לא צריכה לשתק תכניות יבשתיות ואירועים פאן-אפריקאיים… כמו אתגרים קודמים איתם התמודדנו בעבר, גם עם התפשטות האבולה אנחנו מתמודדים, ולפיכך אין שום סיבה להקפיא את אליפות אפריקה לאומות.. הכדורגל הוא כח מאחד ביבשת שלנו ובעולם כולו… ועלינו לזכור כי בעבר נלחמנו והתמודדנו ביחד עם טרגדיות נוראיות, כמו לדוגמא עם נגיף האיידס, וכמו שהבסנו אותו אנחנו נביס גם את האבולה".

> מאחורי החומה צומחת נבחרת כדורגל רעננה, מפתיעה ולמודת קרבות

גישה פחות אוהדת, תייחס את אירוח המשחקים בגינאה המשוונית לאינטרסים פוליטיים וכלכליים פנימיים. המדינה, הנחשבת לאחת המושחתות בעולם, מדורגת במקום ה-163 מתוך 175 לפי ארגון השקיפות הבינלאומי המסקר ועוקב אחר שחיתות שלטונית. לפי תחקיר הארגון, לדוגמה, בשנת 2011 הזמין בנו של הרודן יאכטה מפוארת בעלות של 380 מיליון דולר, כמעט פי שלושה מתקציב החינוך והבריאות של המדינה.

תיאודורו אוביאנג, 35 שנה נשיא-רודן גינאה המשוונית (CC BY-ND 2.0)

תיאודורו אוביאנג, 35 שנה נשיא-רודן גינאה המשוונית (CC BY-ND 2.0)

מנהיג המדינה, אוביאנג, שעלה לשלטון אחרי הפיכה צבאית בשנת 1979, שלט מאז ביד ברזל תוך שהוא מחסל באלימות כל אופוזיציה פוליטית לשלטונו, מענה אסירים ורוצח מתנגדים פוליטיים. בשנת 2009 זכה אוביאנג בבחירות בארצו לאהדתם של 95.37 אחוז מהמצביעים, ולמפלגת השלטון יש מאז 99 מתוך 100 מושבים בפרלמנט. בין היתר מתקיימות נגד הרודן אוביאנג חקירות בצרפת ובארה"ב על הלבנת כספים ועל מעילה בכספים שהועברו למדינתו.

בהודעה לעיתונות שמסר בתגובה להחלטה בדבר אירוח המשחקים כתב טוטו אליקנטה, מנכ"ל ארגון זכויות האדם מגינאה המשוונית EG Justice, כי מדובר ב"חדשות רעות מאוד לתושבי גינאה המשוונית.. בעשורים האחרונים משטרו הדיקטטורי של אובינגה הצטיין באסטרטגיה של לחם ושעשועים במקום רפורמות אמיתות בכלכלה ובחברה.. כך שוב, בדיוק ברגע שבו ניתן היה ללחוץ לקידומם של ערכים דמוקרטיים במדינה, מגיעה ההחלטה האומללה של הקונפדרציה האפריקאית, שרק תבסס עוד יותר את הדיקטטורה והשחיתות במדינה".

הקשר הקטארי

מעניין שהפנייה לגינאה המשוונית – מדינה העשירה בנפט מצד אחד אך עם אחוז תמותת ילדים מתחת לגיל חמש מהגבוהים בעולם (148 מיתות על כל 1,000 לידות) – נעשתה אחרי פניה למדינה אחרת העשירה בנפט – קטאר. לא ברור האם אכן נעשה ניסיון להעביר את משחקי אפריקה לנסיכות הערבית שתארח את המונדיאל ב-2022, אבל זו האחרונה הודיעה שתשמח לעזור בכל מה שצריך.

פתאום המשוואה נראית ברורה יותר: גינאה המשוונית מקבלת החלטות בעיקר דרך הרודן שלה; אל מול חקירות בינלאומיות נגדה היא מעוניינת לקדם אירועים פאן-אפריקאיים בינלאומיים ולחזק בריתות אזוריות; והיא מוכנה לקבל סיוע – כנראה גם מקטאר – על מנת למתג את עצמה מחדש כ"מדינה אפריקאית אמיתית" כשמנגד מחזקת קטאר את מעמדה כתומכת בהמשכיות הכדורגל האפריקאי אל מול הטרגדיה האנושית של האבולה. הרי גם קטאר צריכה לחזק את מעמדה ככוח חיובי בכדורגל העולמי אם היא רוצה באמת לארח את מונדיאל 2022 אל מול חקירות נמשכות על שחיתות שהביאה אותה לכאורה לזכות באירוח המשחקים. אינטרסים ואינטרסים ושוב אינטרסים.

אל המיקס הזה מעניין להוסיף נקודה אחרונה. במרוקו הודיעו כי למרות שלא יארחו את משחקי אפריקה, הם מתכוונים לארח כמתוכנן את "אליפות העולם של המועדונים", שצפויה להתקיים בדצמבר הקרוב, שכן המועדונים המשתתפים בה – ביניהם אלופת הצ'מפיונס ליג ריאל מדריד, ושני מועדונים צפון-אפריקאים ממרוקו ואלג'יריה – לא צפויים להביא איתם עשרות אלפי אוהדים אפריקאים מכל רחבי היבשת. מכאן, שלדברי המארגנים אין חשש מהתפשטות אבולה בארצם בנסיבות אלה, ולכן את האליפות הזו הם כן יוכלו לארח.

אם זו באמת הסיבה, או אם זה בגלל שלארח את כריסטיאנו רונאלדו וריאל מדריד זה תענוג – כלכלי ו"אירופי" בעיקר – גדול בהרבה מלארח את מערב אפריקה, זו כבר שאלה אחרת. מה שבטוח הוא שהמתיחות על אירוח אליפות אפריקה לאומות המתרחשת בצל האבולה באפריקה העלתה אל פני השטח אינטרסים אחרים – פוליטיים וכלכליים, מיתוגיים והישרדותיים – החשובים לא פחות מההתמודדות עם התפשטות המחלה.

> איך בשבוע שלם בדוחא פגשתי שני קטארים בלבד

ברוכים הבאים לאליפות. מלבו, בירת גינאה המשוונית (Jorge Alvaro Manzano CC BY-NC 2.0)

ברוכים הבאים לאליפות. מלבו, בירת גינאה המשוונית (Jorge Alvaro Manzano CC BY-NC 2.0)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf