אוריינטד: הסיפור של הומואים פלסטינים דרך העיניים של מספר ישראלי

מאת |

שלושת הגיבורים של "אוריינטד" הם לא קורבנות, ובסרט מתוק ומרגש הם דואגים שתדעו את זה. אבל אי אפשר להתגבר על התחושה שההקשר שניתן לחיים שלהם מוכתב לפי ההגיון של חדשות 2

אתמול הלכתי לראות את הסרט "אוריינטד", של הבמאי ג'ייק ויזנפלד, במסגרת כנס "סקס אחר" באוניברסיטת תל אביב. סרט דקומנטרי שעוקב אחרי חייהם של שלושה הומואים פלסטינים ביפו.

אני לא מבקרת קולנוע, האמת היא שאני אפילו לא אוהבת קולנוע. אבל הנושא משך את ליבי כמו גם הסקרנות הנעוצה בעיקר ביכולת של במאי יהודי ישראלי (ולמיטב הבנתי גם סטרייט) לביים סרט שגיבוריו הם הומואים פלסטינים. יש בזה משהו מסקרן, בעיקר כשנראה שגיבורי הסרט, או לפחות אחד מהם, ח'אדר אבו סייף, מרוצים מהתוצאה הסופית ומרגישים שהקול שלהם נשמע היטב. אולי בדומה למה שקרה בסרט "ג'נקשן 48", שגם בו במאי יהודי ישראלי ביים סרט מנקודת מבט פלסטינית.

הסרט יפה, מצחיק, עצוב ומרגש. שמעתי מראש ביקורת על הסרט, על כך שהוא מייפה את המציאות, שהוא לא חושף מספיק מהמורכבות שלה, שהוא ממעיט ומסתיר חלק מהקשיים שכרוכים בזהות פלסטינית בתל אביב, ביפו או בישראל בכלל.

> חשיפה: 60 אחוז מהמעצרים בישראל הם של "לא יהודים"

בפאנל שאחרי ההקרנה טענו יוצרי הסרט שלא באו להקים נרטיב אלא לספר סיפור אישי על חוויות אישיות של אנשים פרטיים. הם צודקים במידה רבה. בכל העולם ובכל מדיום ציבורי יש נטיה לצפות מפרטים השייכים למיעוט כלשהו – בעיקר אם מיעוט זה נאבק או תחת דיכוי – לייצג את הקולקטיב. אם לפלסטיני ניתנת במה הוא מייצג את העם והמולדת, המאבק והזהות כולה. זאת בעוד שגבר יהודי בסרט יכול לספר את הסיפור שלו בלי לשאת על כתפיו את העול הזה. ההתעקשות של יוצרי הסרט להשתחרר מהציפייה המופרכת הזאת היא חשובה וצודקת בעיני.

לאן נעלם פאדי?

ובכל זאת. יוצרי הסרט דברו על החוויה הסובייקטיבית שלהם, אז זו החוויה הסובייקטיבית שלי: הכתיבה הבימוי והעריכה של הסרט הציגו נרטיב ישראלי ברור. היה בולט שהנרטיב הפלסטיני הלאומי, הנאבק, המתנגד, עומד בסתירה לנרטיב של הבמאי ולסיפור שרצה לספר.

אחד הדברים שבלטו לי הייתה הבחירה למקם את הסיפור כרונולוגית, ביחס למציאות שבחוץ, באמצעות קטעי חדשות ערוץ 2 סביב רצח שלושת הנערים והמלחמה בעזה שהגיע אחריו. חברת החדשות, שעמדתה ברורה וידועה, היא למעשה זו שמסמנת לנו את ה"סכסוך" שעומד ברקע.

נכון, לא חייבים תמיד לדבר על עזה. הסיפור של פלסטינים בתוך גבולות 48' הוא חשוב מספיק. אבל אין לי ספק שמתוך שעות צילום רבות של קבוצת החברים הפלסטינית הזאת בזמן המלחמה, לא פעם ולא פעמיים הם דיברו על עזה, על התמונות והסיפורים המגיעים משם. בסרט עזה לא מוזכרת. סצינה בה הם יוצאים לתפוס מקלט באזעקה ביפו כמובן נכנסה לסרט, וכך גם סצינה חשובה בה הם יושבים ומדברים על תחושת ריקנות, חוסר אונים וייאוש, או שיחות על הקושי שזה יוצר מול חברים יהודים. אבל אף מילה על עזה.

והכי חשוב – פאדי. פאדי הוא אחת משלושת הדמויות המרכזיות בסרט. הוא היחיד בסרט שמדבר באופן משמעותי על כיבוש, על זעם לאומי ועל התנגדות. לא באופן בוטה מאוד או אקטיבי אבל ברור שזה נוכח מאוד בחייו, הנושא משמעותי לו ומהווה חלק מהזהות שלו. לתחושתי הסרט נמצא עם פאדי במשחק הורדות ידיים. את החיבוק שהסרט נותן לח'אדר ונעים הוא לא כל כך נותן לפאדי, לא מיד לפחות. הוא כן מקבל במה לבטא חלק מהתחושות האלה, אבל הסרט תמיד נותן להן קונטרה, תמיד מנסה לרכך את האמירות שלו ולהוציא מהן את העוקץ.

העניין הזה קורה כמה וכמה פעמים, אבל הכי בולט סביב תיעוד חיי האהבה שלו. בחלק הראשון של הסרט הוא מביע קושי מנוכחות של יהודים במסיבות של החברים, ומאוחר יותר גם אומר שהוא לא מסוגל לצאת עם יהודים או לנהל איתם קשרים רומנטיים. בהמשך הסרט הוא מתערבב עם יהודי ציוני, מה שגורם להתחבטויות קשות ולפחדים, לשאלות על יחסי כוח, מחיקת זהות וויתור על הקול שלו. שאלות עקרוניות. הסרט בוחר להשמיע את הקול שאומר לו ללכת על זה בכל זאת, שזה בסדר. שהחששות שלו בעניין זה הם חששות סרק, שעמוד השדרה הפוליטי שלו מוגזם ופוגע בו. בסוף הסרט הוא כבר במערכת יחסים עם גבר יהודי אחר. שח מט. כבשנו עוד יעד.

> משחקי הכס של הרשות הפלסטינית: התוכניות של המועמדים להחליף את עבאס

שלושת גיבורי הסרט "אוריינטד" (באדיבות Oriented)

שלושת גיבורי הסרט "אוריינטד" (באדיבות Oriented)

אני לא יודעת אם אני צודקת. אולי פאדי דווקא מרוצה מהייצוג שלו בסרט, מאיך שהסיפור שלו מסופר. הייתי שמחה לדעת. אגב, בכתבה ב"הארץ" צוין שפאדי בחר לסרב להתראיין בתקשורת הישראלית או להגיע להקרנות של "אוריינטד" בישראל מחשש שמדובר ב"פינקוושינג". גם זה רובד של יחסיו עם הסרט.

אז אומרים: זאת המציאות שלנו, מה שרואים זה מה שיש. לא המצאנו כלום. נכון, אבל היושב בחדר העריכה הוא אלוהים, ועם מספיק שעות צילום אפשר לספר כל סיפור. והסיפור הזה הוא לגיטימי ויפה אבל הוא מבטא בעיני פוליטיקה וסיפור שונים ממה שנראה במבט ראשון.

למרות זאת הסרט משמח לב. הוא סרט אופטימי וחזק ונוגע. והוא בסופו של דבר סרט על שלושה פלסטינים שמייצגים בעיקר את עצמם אבל גם קצת את הקהילה שלהם עם המון כוח. שבחרו לוותר הפעם על דמות ההומו הפלסטיני הקורבן. הם לא קורבנות, לא של החברה הפלסטינית ולא של היהודית ויש להם הרבה מה להגיד על כל אחת מהן. והם מצחיקים ויפים ומרגשים וחכמים והם יוצרים ביחד אומנות פוליטית. אז אם יוצא לכם – לכו לראות.

> עוד על אוריינטד: בואו למצעד כלהט"בים, תשאירו את הזהות הפלסטינית בבית

ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן

פעילה פמיניסטית, חברתית ופוליטית למען זכויות אדם, אשה ובעלי חיים. עבדתי במסגרות פתוחות ונעולות לנוער במשרד הרווחה והיום אני מנהלת את הקרן למגני זכויות אדם.

אני חיה ביאפא שסמטאותיה הן הבית, המשפחה, השדה הפוליטי ובית הספר שלי. אני מקשיבה לאנשים מסביבי כל הזמן, באוטובוס, בהפגנות, על הברזלים בשכונה, בבתי המשפט והמעצר ובתור במכולת. תמיד נותנת להם את הקרדיט שהם יכולים ללמד אותי את הכל מחדש.

בערוץ שלי אספר את אותם סיפורים קטנטנים שהיו באמת, ואדבר הרבה על כליאה לסוגיה ועל השימושים השונים שעושה בה המשטר. על אסירים פוליטיים תוך הרחבה משמעותית של המונח והגמשתו, על כליאת ילדים ויותר מהכל על התנגדות לכליאה ובניית אלטרנטיבות.

לעמוד הכותב
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
שיחה מקומית תלויה בך. תרמו עכשיו
silencej89sjf