newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אילו בנט היה מגלה רגישות לגזענות אנטי-מזרחית כמו להטרדות מיניות

בעוד נפתלי בנט הקפיד להתנער מיידית ופומבית ממעשיו של ינון מגל ואף זכה על כך לשבחים, הוא ממשיך להתעלם מהגזענות האנטי-מזרחית הבוטה בקרב הציבור אותו הוא מייצג. אולי מפני שהוא מכיר היטב את נפש בוחריו

מאת:

רצה הגורל וביום בו הודיע חבר הכנסת ינון מגל על התפטרותו מהכנסת בעקבות חשיפת שורה של מתלוננות שהעידו על הטרדות מיניות שחוו מצידו, צצה לה במרחב הווירטואלי הפרסומת הזו, של חברת "באמונה", הבונה עבור הציבור הדתי-לאומי שכונה חדשה בקרית גת, הלא היא "כרמי גת".

בפרסומת, שעושה שימוש במוטיבים אנטישמיים מובהקים, נראית משפחה דתית-לאומית (ואשכנזית, היש צורך בכלל לומר?) מתכנסת בשירת "מעוז צור" סביב נרות החנוכה, כשלפתע האידיליה נשברת על ידי דפיקות מאיימות על הדלת. או אז מתפרצים אל הבית הטהור שני השכנים המזרחים, בהמיים וגסי רוח, שמחללים את קדושת נרות החנוכה של המשפחה הנורמטיבית וצולים מרשמלו על הנרות. הלך חנוכה, הלכה טהרת הבית היהודי שלהם. עכשיו נסו רק להחליף בדמיונכם את שני המזרחים בשני יהודים בפרסומת לשכונת מגורים "נכונה" וארית במקום אחר, ביקום מקביל.

אני לא מאמין שראיתי את זה עכשיואני לא מאמין שאני אגדל ילדים במקום המחורבן הזהאני לא מאמיןבא לי ללכת לדפוק מכות למישהובא לי להפוך לסטריאוטיפ שהפרסומת המסריחה הזאת מנסה לצייר אותינשבר כבר. די. הגיע הזמן ל ה ת ע ו ר ר

Posted by Ophir Toubul on Sunday, November 29, 2015

אוחנה לא לבד

בהתייחסויות הרבות לה זכתה התפטרותו של מגל מהכנסת, רבים שיבחו את עמדתו הנחושה של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ואת המנהיגות שגילה בפרשה: בנט מיהר להוקיע את המעשים שיוחסו למגל, והתנער מהם בצורה חד משמעית ופומבית.

מי שיצפה לגלות אצל האח בנט נחישות דומה ביחס לגזענות הבוטה שמשתקפת בפרסומת הנ"ל (שהוסרה מהרשת לאחר זמן קצר בעקבות תגובות נזעמות של הגולשים) צפוי להתאכזב. זאת למרות שבניגוד למעשיו של מגל, שלא בהכרח מייצגים את הציבור הדתי-לאומי שבנט מתיימר לייצג ולהנהיג – ציבור שיש בו עבריינות מינית לא פחות וגם לא יותר מאשר בציבורים אחרים – הגזענות האלימה כמעט בפרסומת הזו בהחלט משקפת הלך רוח עמוק ואותנטי בקרב ציבור זה, גזענות שטעימה קטנה ממנו קיבלנו עם כוונתו של בנט לשריין מקום ברשימה לאלי אוחנה ערב הבחירות, החלטה ממנה נאלץ להתקפל בלחץ בוחריו. צריך לומר זאת שוב במילים מפורשות: הסיבה היחידה שאוחנה, אדם רהוט וכריזמטי שהיה יכול לפתוח אלקטורלית את הבית היהודי לקהלים חדשים ונרחבים, לא נמצא כיום במפלגה היא הגזענות החד משמעית שלה. אנשי הבית היהודי העדיפו, בגדול, להסתפק בפחות מנדטים ובלבד שיהיו אלה מנדטים "בצבע הנכון".

אני רוצה להאמין שהסתייגותו של בנט ממעשיו של מגל היתה כנה. עם זאת, אי אפשר להתכחש לעובדה שיותר מכל, בנט הוא שבשבת פוליטית מתוחכמת שיודעת לזהות במדויק את כיוון משב הרוח בקרב בוחריו, ולהתנהל בהתאם. בתחכום רב הוא שיווק את פרסונת ה"לא מתנצל" שלו, כי הוא זיהה את הביקוש לדמות הזו בקרב הבוחרים הפוטנציאליים שלו. ובאותו אופן הוא גם מבין שמפלגה המתיימרת להחזיק בדימוי עדכני ו"נכון", לא יכולה להרשות לעצמה להתעלם מטענות חמורות כל כך לגבי התנהלותו של חבר בכיר בשורותיה. ברוח זו בחר בנט להצניע בבחירות האחרונות את כל ההומופובים וצועדי הבהמות למיניהם ברשימה, ולקדם תחתם צעירים "נכונים" כמו מגל ואיילת שקד.

נפתלי בנט (אקטיבסטילס)

מכיר את נפש בוחריו, נפתלי בנט (אקטיבסטילס)

התעלמותו של בנט ממופעי גזענות קיצוניים כפי שבאים לידי ביטוי בפרסומת הנ"ל מעידה כי גם כאן הוא מיטיב לקרוא את המפה: גזענות אנטי-מזרחית בוטה היא לא משהו שבבית היהודי מתרגשים ממנו; אדרבה, זה כמעט סימן לטוב טעם, לביסוס הדימוי העצמי "הנקי", הלבן. הפרסומת הזו מבהירה בדיוק למי נועד הבית היהודי במובן הנדל"ניסטי ביותר של המילה, ולמי מיועדים כל הבתים היהודיים הרבים שעוד הולכים לבנות.

בהחלט ייתכן שבנט עוד ינפיק גינוי בחצי פה לסרטון בגלל הגלים שכבר הספיק להכות ברשת בטרם הורד. אבל הוא יודע היטב כי יציאה נחרצת נגד תופעות שכאלה לא רק שלא תניב דיבידנדים פוליטיים, אלא עלולה אף לחולל את ההיפך בדיוק. שאם לא כן, אין כל ספק שאשף המיתוג העצמי הזה כבר היה עולה על בריקדות במחאה נגדן.

> מצע החינוך המיסיונרי של הבית היהודי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf