newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אלפים הפגינו ברמאללה נגד הרשות והסנקציות על עזה

כאלפיים איש צעדו ברחובות רמאללה וקראו "אירחל יא עבאס (עבאס תסתלק)". המשטרה הפלסטינית לא ערכה מעצרים, אבל אנשי הרשות תלו שלטים גדולים בכיכר מנארה נגד חמאס. המארגנים: זו רק הסנונית הראשונה

מאת:

כאלפיים איש הפגינו אמש (א׳) ברמאללה נגד הרשות הפלסטינית בדרישה להפסיק את הסנקציות שהיא נוקטת נגד עזה ובדרישה להסיר את המצור.

בהפגנה, שארגנו פעילי שמאל מקומיים שלא מזוהים עם מפלגות ספציפיות, נשמעו קריאות ישירות נגד נשיא הרשות מחמוד עבאס ונגד הרשות עצמה. המפגינים צעדו במרכז העיר והשמיעו קריאות כגון ״אירחל אירחל יא עבאס״ (הסתלק עבאס) וקריאות תמיכה בתושבי עזה.

ההפגנה יצאה מכיכר מנארה שבמרכז העיר וחזרה אליה. פעילים סיפרו כי כשחזרו לכיכר, הופתעו לגלות בה שלטים גדולים נגד חמאס. בכיכר הוצבו, כנראה על ידי הרשות הפלסטינית שידעה על ההפגנה מבעוד מועד, שני שלטים גדולים בהם נכתב ״ההפיכה החמאסניקית היא הסיבה לכל הצרות״ ו- ״מאז ההפיכה הושקעו בעזה 17 מליארד דולר מכספי הרשות״.


באופן די מפתיע, המשטרה הפלסטינית, למרות שנכחה בכוחות גדולים, לא עצרה אף מפגין. יארה הווארי, עיתונאית שהייתה בהפגנה, אמרה לשיחה מקומית כי ״יכול להיות שהם יתחילו לעצור פעילים בימים הקרובים״. בתשובה לשאלתנו מדוע לא נעצרו מפגינים בהפגנה עצמה, הווארי אמרה כי ״הכל היה מסלים אם היו מתחילים לעצור אנשים, וזה לא לטובתם. המשטרה התנהגה בחוכמה מבחינתם, הם הרי לא רוצים להידמות למשטרה הישראלית (הכוונה למעצרים האלימים בחיפה לפני כשלושה שבועות. ר.י).

"ההפיכה החמאסית היא הסיבה לכל הצרות". שלט שתלתה הרשות הפלסטינית מול המפגינים ברמאללה

"ההפיכה החמאסית היא הסיבה לכל הצרות". שלט שתלתה הרשות הפלסטינית מול המפגינים ברמאללה

אבל מדוע יוצאים להפגין רק עכשיו? הרי צעדות השיבה מתקיימות כבר חודשיים וחצי.

״זה מה ששאלנו הרי בהפגנות בחיפה, איפה רמאללה? חייבים לזכור שארגון הפגנות דורש ארגון ועבודת הכנה ותשתית מתאימה כדי להוציא אנשים לרחובות. קיימת עייפות אצל האנשים כאן. הרשות הפלסטינית הצליחה לשבור את מבנה ההתנגדות העממית בתוך רמאללה ואנשים מרגישים מיואשים״.

יכול להיות שההפגנות נגד הממשלה בירדן הם מה שהניעו את האנשים?

״מאוד יכול להיות״.

חבר הועדה המרכזית של מפלגת החזית העממית (מפלגת שמאל חילונית), חוסיין מנסור, אמר היום בצהריים כי ״הקול שיצא אמש ממרכז העיר רמאללה הוא קולו של העם הפלסטיני, וקולה של ההתנגדות. זהו קולו של זכויותיו של העם וקולו של הסירוב להרעבתו. זהו קולו של הסירוב לקבל עוד את התיאום הבטחוני ומערכת היחסים עם הכיבוש. חייבים להשמיע את קול המחאה בכל הגדה ולא להיכנע״. מוקדם יותר הבוקר, מנסור קרא לציבור הפלסטיני לארגן הפגנות בכל הגדה. המארגנים הודיעו כבר כי ההפגנה אתמול היתה "הסנונית הראשונה" והפגנות נוספות צפויות בימים הקרובים.

למרות הסכמי הפיוס השונים והקמתה של ממשלת האחדות הפלסטינית בינואר 2017, מאז אפריל 2017 הרשות הפלסטינית מטילה על עזה סנקציות קשות בדמות הפסקה של התשלום על אספקת החשמל מישראל לעזה, סירוב לספוג את מס הבלו על הסולר שמיועד לתחנת החשמל (מהלך שהוביל להפסקת הזרמתו לרצועה ומחסור חמור בחשמל והשבתת תחנת הכוח), קיצוץ בשכרם של פקידי הממשלה ברצועה, תוכנית להוצאה לפנסיה מוקדמת של פקידי ממשל ברצועה, הפסקת הכנסת כסף לבנקים בתחומה, סירוב למתן התחייבות בעד טיפול רפואי לחולים קשים שביקשו לצאת לבתי חולים בישראל או בגדה המערבית ועוד.

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf