לא מדובר בניסיון הדתה - מדובר בתהליך של "הלאמה"

מאת |

עיון במסמכי תכנית "תרבות יהודית ישראלית" חושף שאכן אין זו הדתה - התכנית נועדה לרפא את המשבר הערכי ממנו סובלים החילונים, על מנת לגייסם לשורות הציונית הדתית

בכל מה שנכתב ונאמר לאחרונה בענייני הדתה-שמדתה, כולל בניסיונו המזלזל של בנט להמעיט בחשיבות הדיון, מסתירים הצדדים עניין אחד חשוב: לא מדובר בתכנית ללימודי דת, אלא בתכנית לחינוך לזהות דתית-לאומית-שמרנית. בציונות הדתית זוכרים היטב שביום הפקודה, צעדת המחאה מכפר מימון לגוש קטיף ביולי 2005, העם שבשמו הם מרבים לדבר לא היה שם. תכנית הלימודים "תרבות יהודית ישראלית" נועדה לתקן זאת.

היעדים הלאומניים של תכנית הלימודים מוצנעים בשיח הציבורי. הנה למשל סיון רהב-מאיר, בפוסט הוידאו המפורסם, טוענת שהתכנית עוסקת "בערכי יסוד על תרבותנו": סידור, תפילה ופרשת השבוע. דברים טובים ומתוקים שכאלה, שלא אמורים להפריע לאף אחד. ובאמת, מה רע שידעו כולם מהו ההבדל בין קדיש לקידוש? "עם ישראל אוהב את המורשת שלו", טוענת סיון בתמימות ילדותית, ולכן זאת אחלה תכנית לימודים.

> האיסור על תמיכה בחרם פוגע גם בזכויות העובדים של המרצים

מי שלא ניתן לחשוד בו שהוא תם, הרי הוא שר החינוך נפתלי בנט. בפוסט וידאו משלו הוא פונה אל ההורים ומבקש מהם שיקראו את תכנית הלימודים. הוא משוכנע שאם כך יעשו, "לא יהיה הורה אחד בישראל שלא יאהב את התכנית הזאת". גם בנט יודע שמעטים, אם בכלל, יטרחו לקרוא את המסמכים הפדגוגיים, וכשירות לציבור הוא מביא דוגמאות מתוך התכנית. כמובן שכל הדוגמאות הם מתק שפתיים: בכיתה א' לומדים על "ואהבת לרעך כמוך", בכיתה ב' על המשפחה, בכיתה ג' על בן אדם לחברו, וכך הלאה. נו – אתם רואים שזה תכנית להתאהב בה? לומדים בתכנית שירים של אריק איינשטיין, לוין קיפניס, יהורם טהר-לב ואהוד בנאי… מה אני אגיד לכם: פסטיבל נואיבה 1977.

להעמיק את הזיקה למדינה

אז אחרי שעשינו צחוקים, וסיפרנו לכם שזה אחלה תכנית פלורליסטית עם שירים ישראליים מארון התקליטים החילוני, אפשר לקבל את עצתו של בנט ולגשת לקרוא במסמכי התכנית. כבר בעמוד "אודות", משפט רביעי, נכתב במפורש: "אנו רוצים להעמיק את הזיקה ואת תודעת הרציפות ההיסטורית-תרבותית לארץ, וכן את השייכות והמחויבות למדינה". איינשטיין ובנאי הם כמובן רק העטיפה המרשרשת המתקתקה, כמלאכת הפיתוי של הנחש מגן העדן והמכשפה מהנזל וגרטל (אין זיקה משפחתית לכותב). מתחת להם, ליבת התפוח, הרי הם הדברים עצמם.

והדברים עצמם מפורטים כמה פסקאות למטה מזה: "המטרה שלנו: להזמין את התלמידים לצאת למסע זהות אישי עמוק ומרתק […] לפתוח בפניהם את ארון הספרים היהודי-ישראלי, להעמיק את זיקתם לארץ, למדינה ולמורשת הציונית". חברו את המילים המרכזיות מתוך הציטוט, והרי לכם: חינוך לזהות יהודית, ציונית, שמרנית, לאומנית.

מדוע צריך להעמיק את זיקתם של התלמידים לארץ? מה היא הסיבה העמוקה שהניעה את שמרני משרד החינוך לפתח את התכנית? גם זה כתוב במסמכים. הנה כאן עמוד 7:

"את הצורך החיוני הגובר במתן מענה משמעותי ושיטתי לסוגיית החינוך הערכי וטיפוח זהותם היהודית-ישראלית של תלמידי מערכת החינוך הממלכתית יש לראות גם על רקע משבר ערכים האופייני לחברות מערביות פוסט-מודרניות רבות […] החברה הישראלית, מאופיינת במשבר ערכים חמור: צעירים חווים אבדן משמעות, ומנהלים את חייהם ללא מצפן ערכי ברור."

על דעת משרד החינוך הצעירים בחינוך הממלכתי (ולא בדתי, כמובן) סובלים ממחלה ממארת הנקראת: פוסט מודרניות. זה מצב חירום ובמשרד החינוך רואים "צורך חיוני גובר" לרפא את המחלה. אז ברשותכם כמה מילים על הנגע הזה, כדי להבין על מה נזעקים במשרד החינוך: פוסט מודרניות מוגדרת מתוך ניגודה למודרניות. לאחר כארבעה מאות שנים של מחקר מדעי, הגיעו החכמים והנבונים שבבני האדם להכרה, שהדברים אינם כה פשוטים. שגם המדע אינו נותן הסבר אחד ויחיד לכל השאלות. שההסבר תלוי מתוך מהותו הפנימית, ותלוי גם בנקודת המבט.

הפוסט מודרניות מחנכת אנשים שמסוגלים לחיות עם ריבוי התשובות המקבילות, ועם אי-הוודאות הנגזרת מכך. זה הכול. ואת זה, במשרד החינוך השמרני, שאנשיו מצויים עוד בתקופה הטרום מודרנית ומאמינים שיש "אמת אחת", לא מסוגלים להכיל. במקום לשבח ולהאדיר את העצמה הרוחנית שאליה הגיעה התרבות האנושית, הם נזעקים לתקן את ילדינו באמצעות "מענה משמעותי ושיטתי".

> בלי פערים בחינוך, עם הרבה צבא: 2016 דרך עמוד הפייסבוק של בנט

תהליך של הלאמה. ריקוד הדגלים בירושלים, 24 במאי 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

תהליך של הלאמה. ריקוד הדגלים בירושלים, 24 במאי 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

מהו המענה? גם זה כתוב במפורש (עמוד 8): התכנית "פורסת רצף פדגוגי של לימודי היהדות והעמקת הזהות לכלל תלמידי החינוך הממלכתי". אמרתי לכם: מדובר בחינוך לזהות ולא בלימודי דת. בהלאמה של הילדים החילוניים – ולא בהדתה.

אם לימודי הדת בבתי הספר היו מנותקים מלימודי הלאומנות, היה אפשר להכיל אותם. אין שום פסול לספר בקדושתה של ירושלים של מעלה, ואין שום מניעה לבקר בירושלים הארצית. הבעיה היא, שעל דעת היהודים הלאומנים מטרת לימודים אלה היא לשכנע אותנו שראוי לנו להקריב את הילדים שלנו, למשל, בהפגנת נוכחות של שלטון הכיבוש ברחבת שער שכם. זה העניין שבשמו באות הבנות החביבות מהשירות הלאומי לבתי הספר של החילוניים: לגייס את הילדים והילדות החילוניים לשירות צבאי בתחזוקת הכיבוש, כי הן עצמן לא יכולות כמובן לעשות זאת.

> דרושים אנשי ונשות חינוך שנכונים לעורר תקווה בתלמידיהם

ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן

בלוג ביקורת החינוך מאת ד"ר גיל גרטל: מרצה, יועץ וחוקר עצמאי.

ספרים שפרסמתי: "בית או ספר – חינוך ממלכתי כנגד חינוך הורים" (הצוות הדידקטי, 2015), ספר פופולרי אודות תולדות החינוך הממלכתי ודחיקת מעמדה המחנך של המשפחה; "דרך הטבע – הפדגוגיה הטבעית והטיול החינוכי" (ספרית פועלים, 2010), ספר עיון על התפתחות מחשבת החינוך הטבעי; "עין משוטטים – ראשית הטיולים בתנועות הנוער 1912 – 1942" (מת"ן, 2016).

מגן חובה ועד סיום תיכון לא הבנתי מה רוצים ממני. אובחנתי כ"פוטנציאל לא מנוצל", ומאז אני חדור נקם, על השעמום הנורא שנגזר עליי בנעוריי. בגיל 24 השלמתי בגרות בשלושה חודשים, ומאז אני לא רק לומד, אלא גם נהנה מזה. המסר המרכזי, מפי קומניוס, הסבא של החינוך: "בואו נהייה כמו השמש בשמים, המאירה מחממת ומחייה את כל הארץ, כך שכל אשר יכול לחיות, לפרוח ולשגשג, יוכל לממש זאת".

תודה לכן ולכם על כל התייחסות, תגובה ושיתוף.

לעמוד הכותב
נושאים קשורים
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf