newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בניגוד לטענת המשטרה: אורות הרכב באום אל חיראן דלקו

גרסת המשטרה על אירועי אום אל חיראן ממשיכה להתפרק: תחקיר חדש של "אקטיבסטילס" ומכון המחקר Forensic Architecture , מגלה כי יעקוב אבו אלקיעאן לא נסע ברכבו באורות כבויים כפי שהודיעה המשטרה

מאת:

גרסת המשטרה לאירועי אום אל חיראן שהובילו למותם של שניים ממשיכה להיתקל במכשולים. לאחר שכמעט כל הפרטים שמסרה המשטרה ביום האירוע הופרכו בפרסומים שונים, עתה מסתבר כי גם הטענה כאילו הרכב הדורס נסע ללא אורות, דבר שכביכול עורר את חשדם של השוטרים במקום – בסבירות גבוהה איננה נכונה.

תחקיר חדש, שביצעו קולקטיב אקטיבסטילס ומכון המחקר הלונדוני Forensic Architecture, שאספו את הסרטונים המעטים שתיעדו את האירוע, מעלה כי שבניגוד לטענת המשטרה – אורות הרכב בו נסע יעקוב אבו אלקיעאן היו דולקים.

הניתוח, המתפרסם כאן לראשונה, מבוסס על סרטון נוסף שנחשף בינתיים ושודר ברשת אל ג'זירה. בסרטון נראה הרכב נוסע באורות דולקים עוד לפני הדריסה. חוקרי המכון סינכרנו את סרטוני המשטרה, סרטון שצולם על ידי צלמת אקטיבסטילס קרן מנור ששהתה באום אל חיראן בזמן האירוע ואת הסרטון מאל ג'זירה. לפי התחקיר הוויזואלי ניתן לראות את רכבו של אבו אלקיעאן לאחר שלוש יריות יורד במדרון כאשר אורות הרכב דולקים.

Umm-al-Hiran_ContinuedInvestigation_Eng from Forensic Architecture on Vimeo.

עדים שהיו במקום וסיפקו עדות למח"ש סיפרו כי שאלת האורות עלתה בתחקיר. אחת העדות שדיברה עם שיחה מקומית סיפרה כי העידה שבסבירות גבוהה אורות הרכב דלקו. לא מדובר בדבר של מה בכך, במשטרה הדגישו את עניין האורות בכדי לייחס סבירות חשד ולהצדיק את הירי. כאשר גם טענה זו מתגלה כשקרית, והיא מבוססת סביר להניח על עדויות השוטרים, אזי מדובר בחשיפה מדאיגה נוספת לגבי אמינות השוטרים והמשטרה.

האורות הדלוקים ברכבו של יעקוב אבו אלקיעאן. צילום מסך מתוך אל ג'זירה

האורות הדלוקים ברכבו של יעקוב אבו אלקיעאן. צילום מסך מתוך אל ג'זירה

Capture
ב-18 בינואר נהרגו שני בני אדם ביישוב הבדואי אום אל חיראן: יעקוב מוסא אבו אלקיעאן וארז (עמדי) לוי, הראשון מורה תושב הכפר, והשני שוטר שהגיע לאבטח את הריסת ביתו של הראשון. גרסת המשטרה הייתה כי מדובר בפיגוע דריסה שבוצע על ידי מחבל מהתנועה האיסלאמית. השר לביטחון פנים אמר: "מחבל השייך לתנועה האסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי". מפכ"ל המשטרה התייחס בהלווית השוטר למקרה, כינה את אבו אלקיעאן מחבל וטען כי לימד חומרי הסתה של דאעש בבית הספר בחורה.

היום כבר לא נותר הרבה מגרסאות אלו. כבר באותו היום, עם פרסום סרטון המשטרה מהתקרית, התברר כי דוברי המשטרה השמיטו את העובדה כי השוטרים הם אלו שירו לפני הדריסה, כאשר הרכב לא היווה כל איום. בהמשך המשטרה תיקנה את גרסתה וטענה כי הירי בוצע לאוויר.

Capture

אולם תחקיר ויזואלי שהתפרסם בשיחה מקומית – גם הוא תוצר של פרויקט משותף של קולקטיב אקטיבסטילס ו-Forensic Architecture הראה כי שוב מדובר בטענה שיקרית, והירי הראשוני לא בוצע באוויר, אלא לעבר רכבו של אבו אלקיעאן כאשר נסע במהירות נמוכה מאד. למחרת פורסם בערוץ 10 כי הוא נורה בברכו וחזהו, וכי מת לאחר שלא טופל ודימם למוות.

מכון המחקר Forensic Architecture פועל באוניברסיטת לונדון. הוא כולל צוות של ארכיטקטים, חוקרים, יוצרי סרטים, מעצבים, עורכי דין ומדענים, שמבצעים ניתוח מרחבי של זירות פשע.

ציוץ-משטרתי-בתגובה-לאיימן-עודה-1

כך, כאמור, מסתבר שכמעט כל הפרטים שדוברי המשטרה הפיצו מאז התקרית לא היו נכונים. אפשר לייחס זאת לאי וודאות ששררה באותו בוקר, אך ה"טעויות" לא היו שרירותיות ונטו תמיד לכיוון הצדקת היורים. ציוצים כמו זה לעיל בהם המשטרה הפסיקה לתפקד כגוף ממלכתי וקבעה מסמרות ללא חקירה בעודה מסתייעת בטענות שיקריות נוספות לעריכת סרטונים, מראה כי לא מדובר בטעויות תמימות אלא במדיניות.

מסכת הטיוח של המשטרה, שינוי הגרסאות שהלכו והתעדכנו ככל שנחשפו עובדות חדשות ושימושה ככלי תעמולה בידיו של השר לביטחון פנים דורשים חקירה רצינית לא רק לגבי נסיבות ההרג כי אם גם באשר לאופן התנהלות המשטרה לאחר מכן.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, מסר בתגובה כי: "מסכת השקרים והרמאויות של המשטרה ממשיכה להיחשף. ההתנהלות הנפשעת של המשטרה היא שהובילה למותם של יעקוב אבו אלקיעאן וארז לוי. אנחנו דורשים שהמשטרה תחשוף את כל החומרים המצולמים שבידיה, על המפכ"ל והשר לביטחון פנים לקחת אחריות על התוצאות הטרגיות של ההחלטות שלהם ולהתפטר לאלתר".

ממשטרת ישראל נמסר כי "נושא חקירת אירוע הדריסה בו נהרג רס"ב ארז עמדי לוי ז"ל נמצא תחת חקירת מח"ש ועל כן משטרת ישראל מנועה מלהגיב בנושא".

נ.ב. צריך להזכיר למשטרה שגם אזרח ושמו יעקוב אבו אלקיעאן נהרג באותו היום.

> המדינה תפצה תושב מז' ירושלים שנעצר כדי למנוע ממנו להפגין

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf