מאבק בינלאומי על חיי סודאנית שנשפטה לתלייה בגין כפירה

מוסלמית נואפת שדינה תלייה, או נוצריה שנרדפת בגלל חייה האישיים? פעילים בסודאן יוצאים לרחובות כדי למנוע את ההוצאה להורג הראשונה במדינה בגין כפירה זה שלושים שנה

מאת:
השאירו תגובה
א א א

כתבו: מוחמד אבו-בכר (סודאן) וענבל בן יהודה

מרים יחיא אברהים, אשה סודאנית בת 27, הורשעה ב-15 למאי באישומים של ניאוף וכפירה וניצבת כעת בפני עונשים של הלקאה פומבית ומוות בתלייה. אברהים, אם לילד בן שנה ושמונה חודשים השוהה עמה בבית הסוהר לנשים באמדרמאן, היא נוצרייה הנשואה לנוצרי, ולפיכך חוקי ההלכה האסלאמית עליהם מתבסס החוק הפלילי הסודאני לא אמורים לחול עליה.

ב-2011 אברהים נשאה בכנסיה קטנה בחרטום לד"ר דניאל וואני, שמוצאו בדרום סודאן והוא מחזיק באזרחות אמריקאית. על מנת להוציא את בנם של השניים, מרטין, מהמאסר בו הוא נמצא יחד עם אמו, ביקשה השגרירות האמריקאית בחרטום שתבוצע בדיקת DNA שתאשר את אבהותו של וואני, שתאפשר לו לטעון למשמורת על בנו. על פי עורך דינה של מרים, נביל אדיב עבדאללה, בדיקת ה-DNA לא בוצעה, אך ממילא הרשויות מסרבות לאפשר לילד לשהות בחזקת האב, בשל היותו לא-מוסלמי.

הצרות של אברהים החלו בשנה שעברה. היא נעצרה לראשונה ב-2013 על ידי הרשויות בסודאן לאחר שלכאורה קרוב משפחה, שזהותו איננה ידוע, דיווח כי היא מבצעת ניאוף (זנאא'), המהווה הפרה של סעיף 149 של החוק הפלילי של 1991. הרשויות בסודאן ראו באברהים מוסלמית שחיה ביחד עם בעלה הנוצרי, למרות התעקשותה כי היא נוצרייה ונשואה לאדם המשתייך לאותה הדת. בהתאם לדיווח זה, היחסים בין אברהים לבעלה נשפטו כמהווים ניאוף, שכן נישואים בין נשים מוסלמיות וגברים נוצרים אינם מוכרים בסודאן.

אל האישום בעבירת הניאוף, שהעונש עליה הוא הלקאה פומבית, התווסף כנגד אברהים בפברואר האחרון האישום של כפירה (רדה), אישום שיכול לשאת בעונש מוות, בהתבסס על סעיף 126 בחוק הפלילי. כפירה מוגדרת כמעשה של יציאה מדת האסלאם והתכחשות פומבית לה. הטענה של בית המשפט היא כי אברהים, המוסלמית לתפישתם, בכך שהתחתנה עם אדם נוצרי, התכחשה באופן פומבי לדת ולפיכך אשמה בכפירה.

לפיכך, שני האישומים נחים על ההנחה והטענה של הרשויות הסודאניות כי אברהים היא למעשה מוסלמית, למרות שלטענתה גדלה על ברכי הדת הנוצרית האורתודוכסית, על פי אמונתה של אמה היחידנית. ראיות התומכות בטענותיה הוצגו בפני הרשויות: ראשית, מיסיונר נוצרי העיד בבית המשפט כי הוא התפלל עם אברהים בכנסיה בחרטום מאז 2005. שנית, היא הציגה מסמכים המאשרים את חתונתה בכנסייה ב-2011.

הדיווח על המקרה באתר "נובה רפורטס" מתאר את מורכבות הסיפור של אברהים, שכולל שתי גרסאות שונות בנוגע למוצאה וקורותיה. אברהים ועורך הדין שלה טוענים כי היא נולדה באזור דארפור לאם אתיופית שהלכה לעולמה לפני מספר שנים, וכי אביה הסודאני נטש את המשפחה ולא היה מעורב בחייה. לפיכך היא גדלה כנוצרייה אורתודוכסית.

השופט, לעומת זאת, קבע שמסמכים רשמיים מעידים כי היא נולדה במדינת גדריף, למשפחה מוסלמית, אשר דיווחה למשטרה על היותה נעדרת ב-2012. בבית המשפט העידה אישה כאמה של אברהים, אולם לטענת הנתבעת היא איננה מכירה אותה. לטענת התביעה משפחתה של מרים אברהים עברה לחרטום והיא עצמה למדה טכנאות מעבדה באוניברסיטה למדעים של סודאן. אברהים טוענת כי היא למדה באוניברסיטת חרטום, וכי היעדר העדויות לכך ברישומים נובעות מכך ששינתה את שמה מאבראר למרים.

כאמור, בית המשפט קיבל את טענות התביעה באשר להיותה של אברהים מוסלמית, ולפיכך נואפת ומבצעת כפירה, ודן אותה למלקות פומביות בטרם הוצאתה להורג בתלייה בעוד 26 חודשים – לאחר שתלד את בנה ותסיים להניקו. על מנת להימנע מהאישום האחרון בבית המשפט דרשו מאברהים להתכחש לדתה הנוצרית ובכך לחזור בה ממעשה הכפירה, כביכול, אולם היא סירבה. פרק הזמן שניתן לה למהלך זה, הנקרא אסתתאבה, היה 24 דקות בלבד.

(הפגנה מחוץ לבית המשפט בחרטום בתמיכה באברהים)

מאבק ציבורי למניעת ההוצאה להורג

על אף שמסיבות שונות עניינים פנימיים בסודאן לעתים רחוקות מגיעים לתקשורת העולמית והישראלית, כפי שנטען בכתבה בבלוג "אפריכאן" בשבוע שעבר, הסיפור של מרים צבר תאוצה, בעיקר בצפון אמריקה (וגם בישראל זכה לתרגום מסוכנות ידיעות). ייתכן כי הדבר נובע מהיותו של דניאל אזרח אמריקאי, וכן בשל העיסוק הפוליטי והתקשורתי הרב במאבקים שבין עולם האסלאם לעולם הנוצרי והמערבי.

רבים ברחבי העולם – בעיקר ארגונים ופעילים חברתיים – קוראים כיום לשחרורה של מרים אברהים ולביטול האישומים נגדה. בסודאן, אנשים ונשים רבים לוקחים חלק במאבק, גם מקרב אלו שאינם פעילים בדרך כלל במאבקים נגד השלטון. ההדים הפומביים הביאו להסתייגות של אנשי דת שונים מהאישומים הכבדים בדיון טלוויזיוני שנערך בנושא באחד מערוצי התקשורת המרכזיים, שבבעלות הממשלה.

המערכת המשפטית בסודאן מבצעת לעתים קרובות אכיפה סלקטיבית של החוק, בעודה מפלה נשים, מיעוטים אתניים ופעילים חברתיים, אותם היא דנה לעונשים שבדרך כלל אינם פרופורציונאליים לעבירות שבצעו, לכאורה. אנשי הארגונים והפעילים המפגינים למען שחרורה של מרים מוחים בין היתר על ההתערבות הבוטה של המשטר בחיים הפרטיים של האזרחים.

המאסר של אברהים והרשעתה הם חלק מהמגמה הזאת. אם עונש המוות יצא אל הפועל, תהיה זו ההוצאה להורג הראשונה בסודאן בעוון כפירה מאז הוצא להורג הרפורמיסט הסודאני מחמוד מוחמד טהא ב-1985.

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן

יונתן פולק, במרכז, בעת מעצר קודם שלו (אקטיבסטילס)

צו מעצר לפעיל שמאל בעקבות קובלנה פלילית של ארגון ימין

באופן נדיר, ארגון הימין הקיצוני "עד כאן" הגיש קובלנה פלילית נגד שלושה פעילי שמאל. בית המשפט החליט על "צו הבאה" המאפשר לעצור את יונתן פולק, אחד הפעילים, המסרב להגיע לדיונים בקובלנה מאחר והוא לא מוכן להשתתף ב"תיאטרון האבסורד" של הכיבוש

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
שיחה מקומית תלויה בך. תרמו עכשיו
תרמו עכשיו
silencej89sjf