דובר צה"ל על מערך הדיגיטל: מול הקהל הערבי המטרה היא השחרה

בהרצאה בפני עיתונאים בכנס דיגיט הסביר דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס כי פעילות המדיה של הצבא היא "כלי מבצעי בתוך מערכה תודעתית גלויה", חלק מהפעלת הכוח. גם בקרב קהל בינלאומי וישראלי

מאת:
השאירו תגובה
א א א

"בחודשים האחרונים מתגבשת בדובר צה"ל ההבנה שאנחנו למעשה עושים 'מבצעי תקשורת'", כך אמר דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס בפני חדר מלא בעיתונאים בתחילת השבוע. "זה יכול להישמע לכם כמו משהו מעולם הפעלת הכוח", הוא אמר, ואז אישר, "אנחנו ממש מתייחסים לזה ככה. אני חושב שפלטפורמות הדיגיטל של צה"ל הן חלק מעולם הפעלת הכוח, הן חלק ממה שתומך בעשייה המבצעית של צה"ל". את הדברים אמר מנליס בכנס דיגיט שעוסק בעיתונות מקוונת ונערך כמידי שנה במרכז הבינתחומי בהרצליה.

דובר צה"ל הוא "כלי מבצעי בתוך מערכה תודעתית גלויה", במילותיו של תא"ל מנליס. זרוע המדיה של הצבא פועלת בניסיון לשנות את מה ואיך חושבים אנשים בעולם על ישראל והצבא שלה, ואם אתה ערבי – גם את דעתך על המנהיגים שלך, הממשלה שלך והחברה שבה אתה חי. גם מול החברה הישראלית יש לדובר צה"ל מטרות בתוך אותה מלחמת תודעה.

אחד השקפים במצגת דובר צה"ל בכנס דיגיט (צילום: מיכאל שפר עומר-מן)

אחד השקפים במצגת דובר צה"ל בכנס דיגיט (צילום: מיכאל שפר עומר-מן)

"אנחנו קודם כל מגדירים מיהם קהלי היעד הספציפיים ומה ההישגים הנדרשים", אמר מנליס, קצין מודיעין בהכשרתו ובעברו. רק אחר כך "מגבשים את האסטרטגיה המבצעית שמלווה את המבצע האג"מי. זה לא בא מנותק מהקשר. אנחנו עוסקים במודיעין תקשורתי – למי אנחנו רוצים להגיע. עם איזה מסר".

עבור הקהל הערבי, הסביר דובר צה"ל, המטרה של אותם "מבצעים תקשורתיים" היא "לייצר הרתעה והשחרה לאויב. או להסביר להם שהאויב שלנו הוא ממש רע, בואו נשחיר אותו. אל תלכו איתו. או להרתיע אותם מפעילות מול ישראל".

הצבא מנסה למצוא דרכים לעקוף את התקשורת המסורתית ולדבר ישירות לדוברי הערבית. הדרך לעשות זאת היא על ידי הגברת הנוכחות של הצבא ברשתות החברתיות בערבית. "אנחנו מייצרים תקשורת", אמר מנליס על כל אותם פוסטים, ציוצים, סרטונים ומסרים אחרים שמייצר הצבא על בסיס יומיומי.

איך מגבירים את התפוצה בקרב מי שלא מעוניינים לקבל מסרי תעמולה מהצבא הישראלי?. לשם כך הביא מנליס כדוגמא קרב טוויטר שהתנהל בשבוע שעבר בין אביחי אדרעי, דובר צה"ל בערבית שהטוויטר שלו לא מפסיק לייצר פרובוקציות, לבין בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק: "ביום חמישי בערב מוסא אבו מרזוק כותב לאביחי (דו"צ בערבית, מ.ש), בתרגום חופשי שלי – אביחי, עזוב אותך מהתעמולה שאתה עושה לנו בדיגיטל. תפסיק לצייץ חדית'ים ולהגיד לנו מה מותר ומה אסור באיסלאם. תפסיק להגיד לנו לאן להגיע ולאן לא להגיע ביום שישי, והוא פונה לציבור הפלסטיני ואומר להם: תפסיקו לעקוב אחרי אביחי". מבחינת מנליס זו דוגמא ל"הישג מבצעי ממדרגה ראשונה", הקרב הפרובוקטיבי משך תשומת לב וגרם לעוקבים רבים שלעולם לא נחשפים לדובר צה"ל להיחשף למסרים שתוכננו.

מצד שני, הסביר מנליס, המבחן האמיתי הוא לא רק מספר הקליקים אלא ההשפעה. "אם מוסא אבו מרזוק החליט לענות לאביחי זה לא משנה לי כמה אנשים עקבו אחרי אביחי, משנה לי שעצם זה שגרמתי למוסא אבו מרזוק, או גרמתי לנסראללה להתייחס אליו. או גרמתי לעיתונאים לבנוניים שלא מקבלי ממני חומרים בשגרה להתייחס למה שאנחנו עושים. אז השגתי את מה שאני רוצה".

מנליס התפאר בכך שמאמרי דעה וכתבות שפורסמו באמצעי המדיה החברתית של הצבא לעיתים מוצאים את דרכם כמעט במלואם לכלי התקשורת המרכזיים במדינות כמו לבנון, ואף עוררו תגובות ישירות של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. מנליס גם טען כי הצבא הצליח לפרסם מידע או מאמרי דעה ב"שניים-שלושה אתרי אופוזיציה" בלבנון בחודשים האחרונים.

עבור הקהל הבינלאומי שאינו ערבי, המטרה, על פי מנליס היא "לחזק את הלגיטימציה, אולי את חופש הפעולה הישראלי". בשפה לא צבאית המשמעות של זה היא לנטרל את הלחצים הציבוריים, הפוליטיים והדיפלומטיים שמופנים כלפי ישראל בגלל פעולותיה היומיומיות בשטחים הכבושים, המצור או הירי האחרון על מפגינים פלסטינים לא חמושים, בגלל התקיפות האוויריות והפרת הריבונות של סוריה, ואולי יום אחד גם סביב תקיפה מקדימה של מתקני הגרעין באיראן.

על תפקידו של דובר צה"ל מול הקהל הישראלי דיבר מנליס בזהירות. "עדיין אני מסתכל על זה כתפיסה של מבצעי תקשורת, אבל אני לא עושה מבצע על הקהל הישראלי, אלא אני בא להגיד שהתפיסה הזאת שבה פלטפורמת הדיגיטל של צה"ל הן כלי שיכול לשרת מאמצים מבצעיים היא תפיסה שבאה לידי ביטוי גם מול הקהל הישראלי".

מנליס חילק את המיקוד של דו"צ בחברה הישראלית לשלושה חלקים: מועמדים לשירות בטחון, משרתי צה"ל וכמובן שאר האוכלוסיה. הוא אמר כי אלו כבר לא הימים של "דובר צה"ל מודיע" לכלל הציבור בישראל. אנחנו הולכים ומבססים בפלטפורמות שלנו את תפיסת המיקוד הקהלי".

האם "מבצעי התקשורת" שמנהל דובר צה"ל כוללים גם שימוש בדיס-אינפורמציה? בשיחת טלפון שקיימנו היום (חמישי), לא הכחיש סא"ל יונתן קונריקוס, ראש אגף התקשורת הבינלאומית בדובר צה"ל, כי הצבא עוסק במלחמת מידע והונאה. אבל סוג כזה של מבצעים מתבצע על ידי ענף המודיעין, הסביר קונריקוס. לשכת הדובר עוסקת רק בנושאים ציבוריים ודיפלומטיה ציבורית "למען האמת ורק את האמת", אמר.

עם זאת, כפי שכולנו יודעים, הצבא פרסם לא מעט פעמים מידע שהתברר מאוחר יותר כלא לגמרי מדויק.

מיכאל שפר עומר-מן הוא עיתונאי ועורך מגזין 972+ שם הוא פורסם לראשונה בגרסה אנגלית.

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
התחרו זה בזה על אורך הנאומים. ראשת העיר הנכנסת, ד״ר עליזה בלוך לצד ראש העיר היוצא, משה אבוטבול (צילום: יעקב לדרמן)

התחרו זה בזה על אורך הנאומים. ראשת העיר הנכנסת, ד״ר עליזה בלוך לצד ראש העיר היוצא, משה אבוטבול (צילום: יעקב לדרמן)

עידן בלוך מתחיל בבית שמש, וזה זמן טוב להיפרד מאבוטבול

ראש העיר היוצא, משה אבוטבול, פינה היום את מקומו לטובת ראשת העיר הנכנסת, ד״ר עליזה בלוך. אבוטבול עשה אומנם דברים טובים, אבל בלוך היא זו שבאמת יכולה להצעיד את העיר קדימה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
שיחה מקומית תלויה בך. תרמו עכשיו
תרמו עכשיו
silencej89sjf